Cruzze Cruzze skrev:
Den vita ledaren ser ut att ha lossnat...
Alla är lossnat för jag måste veta hur ska jag koppla vilken med vilken.
 
Unikt namn
L LeaDK skrev:
Alla är lossnat för jag måste veta hur ska jag koppla vilken med vilken.
För att veta med säkerhet behöver man ta reda på vad som finns i andra änden av kablarna, och hur det är inkopplat där.
 
  • Gilla
perror och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
För att veta med säkerhet behöver man ta reda på vad som finns i andra änden av kablarna, och hur det är inkopplat där.
Men jag har redan skrivit allt om du läser upp
 
  • Haha
  • Wow
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Vart och till vad går de olika trådarna?
Vad är det som inte fungerar?
Får vi reda på det så kan vi kanske hjälpa dig.
Annars kan jag bara ge dig följande svar
Gulgrön kanske är jord.
Röd kan också vara jord eller så är det något annat
Svart kan vara fas eller nolla
Vit kan vara fas eller nolla
Blå kanske är nolla
 
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Vart och till vad går de olika trådarna?
Vad är det som inte fungerar?
Får vi reda på det så kan vi kanske hjälpa dig.
Annars kan jag bara ge dig följande svar
Gulgrön kanske är jord.
Röd kan också vara jord eller så är det något annat
Svart kan vara fas eller nolla
Vit kan vara fas eller nolla
Blå kanske är nolla
Jag vill ha hjälp med att nån kan säga till mig vilken färg med vilken ska jag koppla ihop. Jag behöver färger att nån förklara inte jord fas eller nolla jag har ingen aning vad detta betyder.

Rören 1 vänster är blå grön svart

2 svart vit röd

3 vit grön blå

4 svart röd vit

Hur ska jag koppla dom vilken med vilken.
 
  • Elrör med kablar, hand håller öppet, installation, elektricitet, säkerhetsrisk, obskyr bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Sista svaret från mig om du inte kommer med fler uppgifter.
Tar fram popcorn och väntar med spänning på fler inlägg
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 8 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Sista svaret från mig om du inte kommer med fler uppgifter.
Tar fram popcorn och väntar med spänning på fler inlägg
Roligt tack för hjälpen
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Varsågod
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Det enda råd jag kan ge dig nu är att ta in någon som har kunskap att fixa det
Lycka till
 
  • Gilla
Hellwiz och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn
L LeaDK skrev:
Men jag har redan skrivit allt om du läser upp
Jag menar att du behöver berätta vad som finns i andra änden av de 4 olika kabelrören.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Jag vill ha hjälp med att nån kan säga till mig vilken färg med vilken ska jag koppla ihop. Jag behöver färger att nån förklara inte jord fas eller nolla jag har ingen aning vad detta betyder.

Rören 1 vänster är blå grön svart

2 svart vit röd

3 vit grön blå

4 svart röd vit

Hur ska jag koppla dom vilken med vilken.
Färger betyder i princip ingenting. Det går inte att säga hur det skall kopplas bara utifrån vilken färg det är på trådarna.

Berätta om vad trådarna går till, har det fungerat förut, vad har du i så fall ändrat osv.
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Ska du koppla själv, byt iaf till något annat än Torix toppklämmor så att det inte blir glappkontakt som kan orsaka överhettning i framtiden. Det krävs erfarenhet att använda den typen att toppklämma och på första bilden ser det inte särskilt bra ut. Wago 221 t ex är mycket enklare om man är amatör.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Utifrån din första bild och vad du skrev har jag försökt sätta ihop en skiss på hur det är kopplat.

På bilden du visade i början syntes bara 3 kopplingsklämmor. Jag antar att en kopplingsklämma var skymd. Så jag har utifrån den information du givit försökt rita ihop något. Men det verkar verkligen inte stämma. Går verkligen den svarta och blåa från rör nummer 1 till samma klämma?.

Du verkar ransonera mängden information du ger ifrån dig. Du beskriver inte vart dessa 4 rör går. Du beskriver dåligt vad det är som inte fungerar. Därmed är det svårt att ge dig bra råd.

I vart fall tycker jag att det verkar som du har noll koll på det elektriska. Och att du därmed leker med döden när du försöker koppla ihop detta. Ja inte att koppla alltså. Du leker med döden när du slår på säkringen.

Det enda vettiga i detta läge är att ringa till en person som är kunnig inom detta med det elektriska.

Annars kan du få någons död på ditt samvete. Din sambo, din vän, dina barn, dina föräldrar, dina grannar. Och kanske sätter eld på huset.
 
  • Ett schema som visar färgkodad koppling mellan fyra etiketterade lådor och fem röda figurer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Hellwiz och 10 till
  • Laddar…
Det här kan ju inte vara på riktigt? Jag tycker rent generellt att man inte alltid ska skrika att TS ska ta in en elektriker för vissa enklare saker kan de flesta lösa själva men i det här fallet när TS inte ens, efter 3 sidors uppmaning kan förmå sig att förklara vad det går till så har jag svårt att tro att han/hon är kapabel att koppla ihop detta korrekt. Ring en elektriker!
 
  • Gilla
perror och 20 till
  • Laddar…
Det kan ju vara någon som skojar med oss, och tycker det är väldigt roligt....
 
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.