Hur gör man så admin kan byta användares PIN? Hittar inget i systempolicys som gör detta längre?
 
R rnenjoy skrev:
Hur gör man så admin kan byta användares PIN? Hittar inget i systempolicys som gör detta längre?
Generell Systempolicy (knappen Ändra)
Slå på "Tillåt master användare att ändra PIN" (Texten på knappen är riktigt dåligt formulerad, man tror att det handlar om att tillåta masteranvändaren att ändra sin egen PIN, men handlar egentligen om att tillåta masteranvändaren att ändra andras PIN-koder)

Skärmdump av Siemens säkerhetssystemgränssnitt med Allmänna inställningar och växlar för olika konfigurationsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Iofs föreslår jag att sätta användarnas PIN till 00000000 (PIN disabled) och köra med paneler som inte slutar på 0 (ex 421, 521, 621 etc) (som stödjer EM41xx tags).
Då blir det miltals mycket säkrare när det inte finns någon kod att spionera på.
Tråkigt dock att man inte kan lägga till en EM-tag på installatören.
 
S sebastiannielsen skrev:
Generell Systempolicy (knappen Ändra)
Slå på "Tillåt master användare att ändra PIN" (Texten på knappen är riktigt dåligt formulerad, man tror att det handlar om att tillåta masteranvändaren att ändra sin egen PIN, men handlar egentligen om att tillåta masteranvändaren att ändra andras PIN-koder)

[bild]

Iofs föreslår jag att sätta användarnas PIN till 00000000 (PIN disabled) och köra med paneler som inte slutar på 0 (ex 421, 521, 621 etc) (som stödjer EM41xx tags).
Då blir det miltals mycket säkrare när det inte finns någon kod att spionera på.
Tråkigt dock att man inte kan lägga till en EM-tag på installatören.
Jag får inte upp den menyn.
(Installatör - Konfiguration - System - Systemegenskaper - ...)
Gränssnitt för PIN-policyinställningar på en enhet, med inaktiva alternativ och språket är svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild av systeminställningar för larm, med indikatorer aktiverade för vissa händelsetyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av säkerhetssysteminställningar på en smartphone med olika alternativ, text på svenska, personliga uppgifter dolda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visserligen så har jag valt "tag+pin".

Det är väll säkrare med "tag+pin" än bara "tag"?
 
Exakt samma ser det ut för mig!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag får inte upp den menyn.
(Installatör - Konfiguration - System - Systemegenskaper - ...)
[bild]
[bild]
[bild]
Visserligen så har jag valt "tag+pin".

Det är väll säkrare med "tag+pin" än bara "tag"?
R rnenjoy skrev:
Exakt samma ser det ut för mig!
Aha, du har valt en standard som begränsar detta. Välj så som jag har gjort så låses allt upp förutom några udda inställningar för banker och sådant. Detta gör du på System --> Standarder.

Skärmdump av formulär med alternativ för kontinent, installationstyp, regionöverensstämmelse och klassval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har du gjort det korrekt ska du få upp en helsikes massa inställningar på system:

Skärmdump av ett användargränssnitt med olika systempolicyer på svenska. Alternativ för att visa eller ändra inställningar.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Tack funka för mig!!
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
T
R rnenjoy skrev:
Tack funka för mig!!!
Tänk på att från/tillkoppling kan bete sig annorlunda nu om du inte kör som bostad/privatmarknaden. Så rekommenderar att du testar det innan eventuellt någon annan, mer ovan, ska göra det så att ni är med på banan.
 
T TechChad skrev:
Tänk på att från/tillkoppling kan bete sig annorlunda nu om du inte kör som bostad/privatmarknaden. Så rekommenderar att du testar det innan eventuellt någon annan, mer ovan, ska göra det så att ni är med på banan.
Den biten löser du genom att bocka i detta alternativ:

Skärmdump av inställningsmeny på Svenska, alternativ för manöverpanel, grafiska reglage, textbeskrivningar.

Då blir tillkoppling och frånkoppling som "vanligt". Man kan också ta bort partset A och partset B från användarnas rättigheter så slipper dessa alternativ komma upp om man inte använder dessa alternativ.

Så mycket går att ställa in "manuellt" i företagsläge så att det beter sig som bostadssystem ändå.

Skillnaden mellan förenklad meny och "normalt läge" är just att vid frånkoppling, om du kör förenklat läge så sker frånkoppling direkt när du scannar brickan eller slår koden, medans i "normalt läge" så måste man bekräfta frånkopplingen i menyn.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Aha, du har valt en standard som begränsar detta. Välj så som jag har gjort så låses allt upp förutom några udda inställningar för banker och sådant. Detta gör du på System --> Standarder.

[bild]

har du gjort det korrekt ska du få upp en helsikes massa inställningar på system:

[bild]
Det räcker att man väljer "Välj för konfiguration av installatören" under kategorin "Klass".
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det räcker att man väljer "Välj för konfiguration av installatören" under kategorin "Klass".
aah jag vet just när det gäller standarder. Jag tänkte mer att många alternativ är också låsta för bostadsmarknaden (det står nämnt i manualen vilka alternativ som är låsta) inkl en del zontyper m.m.

Så vill man ha ett fulländat system så kör man företagsmarknaden så låser man upp systemets fulla potential.
Finansmarknaden är ännu vassare, men då kommer en hel del helt överflödiga alternativ fram som kan vara lite väl överdrivna även för ett större företag.
 
Det har blivit dags att kasta ut SPCN320 modulen och in med en 4G modul. Men för att jag ska bli förvirrad finns det 3st olika!? SPCN340, 341 och 342. Vad ska man välja och varför? Kul att dom är så billiga också....
 
G Gilgo skrev:
Det har blivit dags att kasta ut SPCN320 modulen och in med en 4G modul. Men för att jag ska bli förvirrad finns det 3st olika!? SPCN340, 341 och 342. Vad ska man välja och varför? Kul att dom är så billiga också....
SPCN340 = gsm/gprs över 4g
SPCN341 = ethernet/internet över 4g (FlexC/EDP)
SPCN342 = 2g/3g/4g endast ethernet/internet (FlexC/EDP)

Vill du köra analogt+digitalt kör 340, annars endast digitalt 341.
 
S sebastiannielsen skrev:
SPCN340 = gsm/gprs över 4g
SPCN341 = ethernet/internet över 4g (FlexC/EDP)
SPCN342 = 2g/3g/4g endast ethernet/internet (FlexC/EDP)

Vill du köra analogt+digitalt kör 340, annars endast digitalt 341.
Det viktigaste är ju att ha kvar kommunikationen via appen om fiber/elnät går ner. Det löser väl egentligen alla 3 då. Analogt avser SMS antar jag. Då är valet ganska fritt och kanske mest styrs av vad som går att få tag på.
 
G Gilgo skrev:
Det viktigaste är ju att ha kvar kommunikationen via appen om fiber/elnät går ner. Det löser väl egentligen alla 3 då. Analogt avser SMS antar jag. Då är valet ganska fritt och kanske mest styrs av vad som går att få tag på.
SMS går på alla 3. Det är analoga protokoll såsom SIA och CallerID som drabbas om du väljer 341:an, så det beror ju på om du har vaktbolagsabonnemang och hur kopplingen dit ser ut.
 
Då anser jag att jag kan välja fritt. Det gäller bara att hitta någon som har det på lager... vilket inte verkar vara så lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.