Hej!
Har nyligen köpt ett radhus från 60-talet.
Det är plastmatta i hela huset, inklusive trappstegen. Tanken är att vi vill få fram original-trät i trappen.
När vi började slita upp plastmattan så märkte vi att det var ett ganska tjockt grått material, nästan som spackel så låg under plastmattan.
Jag har egentligen två frågor
1. Kan man veta om det är någon form av aspestlim?
2. Har någon ett bra tips på hur man får bort materialet som ligger under trappstegen, se bilder nedan.
Tack på förhand
Har nyligen köpt ett radhus från 60-talet.
Det är plastmatta i hela huset, inklusive trappstegen. Tanken är att vi vill få fram original-trät i trappen.
När vi började slita upp plastmattan så märkte vi att det var ett ganska tjockt grått material, nästan som spackel så låg under plastmattan.
Jag har egentligen två frågor
1. Kan man veta om det är någon form av aspestlim?
2. Har någon ett bra tips på hur man får bort materialet som ligger under trappstegen, se bilder nedan.
Tack på förhand
det finns både mattor med asbest och lim.
En sak jag noterat med att ta bort sånt i eget hus att sitter det som fan och mattan är spröd så det bryts av i bitar än beter sig som plast så räkna med asbest.
Är mattan mjuk och lätt att ta bort ingen asbest
En sak jag noterat med att ta bort sånt i eget hus att sitter det som fan och mattan är spröd så det bryts av i bitar än beter sig som plast så räkna med asbest.
Är mattan mjuk och lätt att ta bort ingen asbest
Tack! Nu har jag börjat slipa och det jag nämnde verkar vara någon form av spackel slipas ändå bort, men det går lite långsamt, men det jag nu har märkt är att det ligger lim under ”spacklet”, kan man använda en lackfräs för att få bort sådant också?yoloboi skrev: