T
gol gol skrev:
Integration med de mest populära hemautomationsystemen så som Home Assistant och Homey är bara möjliga med SPC, inte Ksenia Lares.
Absolut, men det jag var ute efter var enklare sätt. Sen allra mest att ge möjlighet till att kolla på andra system en just SPC.

Du är partisk i ämnet så du får inte uttala dig 😝
 
  • Gilla
rnenjoy
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Absolut, men det jag var ute efter var enklare sätt. Sen allra mest att ge möjlighet till att kolla på andra system en just SPC.

Du är partisk i ämnet så du får inte uttala dig 😝
Det är nog ingen hemlighet här på forumet att jag jobbar med integration av SPC, men faktiskt även Ksenia Lares 4.0 och Ajax.
Nyfiken på vad du menar med att det är enklare att integrera Lares med hemautomation än SPC?
 
gol gol skrev:
Ohm-mätning på okänd elektronik bör man undvika, finns alltid risk för att något pajar.
Jo jag vet, skall bara vara några volt men går strömmen åt fel håll och larmet inte är byggt för idiotbehandling kan man skada något.

I mitt fall är det kanske bättre att bara byta en av 2x2-kablarna till tvinnad 7-ledare så har jag 12 volt, 0 volt, signal jord och 4 ingångar att leda med. Det är utanpåliggande dragning och lätt att komma åt så det är bara att jag är lat.

Men först måste jag hitta ett beg SPC av lämplig typ, helst med ett par dörrpaneler. SPC är dock förstahandsvalet eftersom det varit med länge och kunskapen här på forumet är enorm.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jo jag vet, skall bara vara några volt men går strömmen åt fel håll och larmet inte är byggt för idiotbehandling kan man skada något.

I mitt fall är det kanske bättre att bara byta en av 2x2-kablarna till tvinnad 7-ledare så har jag 12 volt, 0 volt, signal jord och 4 ingångar att leda med. Det är utanpåliggande dragning och lätt att komma åt så det är bara att jag är lat.

Men först måste jag hitta ett beg SPC av lämplig typ, helst med ett par dörrpaneler. SPC är dock förstahandsvalet eftersom det varit med länge och kunskapen här på forumet är enorm.
Jo, det är nog klokt att satsa på korrekt ledningsdragning istället för att göra en specialare, inte minst med tanke på om du vill byta system framöver.
 
T TechChad skrev:
Har du testat att göra systemet helt strömlöst?

Du kan använda utgång 3 som är en reläutgång. Då kopplar du sirenens minus till samma minus som ir-detektorerna har. Sen tar du plusen (samma som ir-detektorerna har) och lägger på utgång 3s "COM". Sen lägger du sirenernas plus på utgång 3s "NO".
Sen programmerar du upp utgång 3 som utgång 2 (alltså som "intern siren")

Det där kommer funka så bra att du kan ha det som en permanent lösning.
Tack för tips! Jo det va strömlöst i flera timmar, farsan fick rycka säkring och batteri då siren stod och halvskränade.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Tjena Foppa,
Skulle snarare tro att nedslaget skett i yttre siren, har hänt mig hos kund och det var bara att programmera upp en ny utgång för att få funktion under förutsättning att du gjort en "norsk reset" med samma fenomen.
Tack för infon som vanligt :cool:

Förtydligande (skrev sent och ja va trött), inte haft någon utomhussiren inkopplad till detta larm!
(Siren på skorsten och kablar kvar från ett gammalt larm + telekabeln som kommer in via skorsten, dessa kablar låg jämte kabeln till inomhussiren några meter inne i huset. Där ja funderade på om det blivit inducerad spänning på nåt sätt)

Jag tänkte att jag skulle flytta inomhussiren till den utgången när jag upptäckte att den också va paj. Hade hela centralen strömlös i flera timmar, farsan fick rycka säkring och batteri för att få tyst på eländet.
 
Hej, ska snart installera mina extronic rökdetektorer (4 wire multiple) och upptäckte att kopplingen kräver ett ’EOL power supevisor’ relä. Är detta relä inbyggt i SPC4320 centralapparat eller behövs ett externt och isf vilket? Tack.
 
Det är inget som behövs för att systemet ska fungera.

Den används för att övervaka att detektorn har spänning till sig hela tiden.
För själva detektorn varna/larmar inte själv om den blir spänningslös.
 
Aha, då förstår jag. Tack!
 
Glebster2 Glebster2 skrev:
Aha, då förstår jag. Tack!
Ett tips... Om rökdetektorn ska återställas vid larm genom att göra den spänningslös, kan man spänningsmata den via en reläutgång av typ Rök på SPC:n. Du kan då återställa från t.ex manöverpanelen.
 
W woggy skrev:
Vill bara meddela att jag har uppdaterat och allt fungerar som vanligt. Håller på att uppdatera Home Assistant SPC Integration så att fler typer av larmtyper fungerar. Är någon intresserad så hör av er, verkar jättejobbigt att publisera kod på Git/HACS.
Jag är intresserad. Spc integrationen i Home Assistant skulle behöva en uppdatering.
 
Hej!

Fastnade då jag råkade uppgradera från 3.7 till 3.8 från SPC Pro som bara funkar upp till 3.7. Försöker nu med Spc Connect men ingen lycka. Återställde larmet men då vill den ha 5 siffrig Engineer kod, ingen av de jag hittar funkar!
Någon som har en ide?
 
RilleRock
A Akteng skrev:
Hej!

Fastnade då jag råkade uppgradera från 3.7 till 3.8 från SPC Pro som bara funkar upp till 3.7. Försöker nu med Spc Connect men ingen lycka. Återställde larmet men då vill den ha 5 siffrig Engineer kod, ingen av de jag hittar funkar!
Någon som har en ide?
Testa att lägga till en 0a innan befintlig 4-siffrig installkod då systemet lägger till 0:surprised:r vid byte av antal pin.

4>5 01111
4>6 001111
Osv
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Testa att lägga till en 0a innan befintlig 4-siffrig installkod då systemet lägger till 0:surprised:r vid byte av antal pin.

4>5 01111
4>6 001111
Osv
Nollade allt och är nu på 3.14, bråkar nu med att fi in den i SPC Connect Pro. Larmet är helt tomt och nytt men troligen väldigt gammalt! Så jag slipper sitta med den gamla datorn, hojtar till om det inte går!
Tack så länge
 
Tänkte komma med ett litet mini-SPC-tips för att trigga sektioner från HTTP (t.ex. om du har en övervakningskamera som kan avge olika former av larm, t.ex. sabotage, övertäckning, rörelse, obehörig linjepassage via HTTP-API)

Kom på detta helt själv efter att ha lekt runt lite och testat...

Gör såhär:
Skapa en web-användare [ANVID] som inte har några rättigheter annat än "Webåtkomst", generera PIN för denna användare, [PINKOD]. Eftersom denna användare inte har några rättigheter, så drabbar det inte säkerheten på något sätt.

Därefter, lägg till 2 st händelsetrigger:
A --> Webåtkomst, användare [ANVID]
B --> Återställ, MAP-åtkomst från valfri användare

Skapa nu en mapping gate för detta:
På --> A, positiv
Av --> B, positiv

Knyt denna till en virtuell sektion.

Sedan i din kamera eller liknande, sätt larmtrigger till:
http://[LARMETS_IP_NUMMER]/login.htm?action=login&language=253&userid=[ANVID]&password=[PINKOD]

Vips så kommer zonen triggas av din kamerahändelse, och kan enbart återställas via panel.
Givetvis, måste man, om man vill att zonen enbart ska vara aktiv när larmet är pålarmat, så får man ju lägga en AND i händelsetriggern för A, och AND:a ihop det med systemutgång --> Tillkoppling, så zonen bara är påslagen när larmet är tillkopplat.

Så nu kan ni dra sektioner på SPCn (virtuella sådana, så man slösar inga riktiga sektioner) med hjälp av HTTP-kommandon.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.