richardtenggren richardtenggren skrev:
Gult är fult! :D Men trevligt med bergvärme, förbered för frikyla när du ändå håller på! :D
Det är gjort, pannan typ installerad (Nibe S1255-16 med FLM) + Kulvert till garaget, skönt att bli av med luft/vattenvärmen där
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Träkonstruktion i skog, pallkragar, vattentunnor, skottkärra, arbetsbord, avsaknad av människor, grönsaksodling förberedelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var taket och vattbrädor på plats och det sista av golvet.

Tanken finns att komplettera med lite mer reglar och fasad men det får bli något annat år i så fall. Det räcker bra som det är nu.
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
U
Rev kattvinden, vi har ju ändå ingen katt.
Renovering, rörigt, träreglar, gammal tapet, oavslutat byggprojekt, virke, byggmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindsvåning under renovering med träbjälkar, brädor, byggsäckar och verktyg. LED-ljusslinga under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Jag har kämpat med golvbrunnen i tvättstugan sedan i går kväll. Inte helt stopp, men tömde långsamt. Inte bra i kombination med två tvättmaskiner. Man kan bli blöt om fötterna.
Original gjutjärn från 1964, med fastrostad renspropp. Försökte med rörtång, höll på att krossa mina fingrar mot golvet när greppet runt fyrkantmuttern lossnade och gjorde sedan allt för att undvika att behöva ta bort rensproppen...
Vatten rinner ner i en mörk, smutsig avloppsbrunn, omgiven av betong och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökte få in ett rensband via vattenlåset (går inte). Gick via rensluckan i rummet bredvid (kunde man göra, men ingenting hände), körde varmvatten och diskmaskinstabletter hela förmiddagen idag, åkte och handlade kaustiksoda innan lunch. Men... det var bara att erkänna sig besegrad av 1964 års husbyggare. Bestämde mig för en tvåstegsraket. Först försöka med en skruvutdragare (grispitt för alla barbarer där ute) och sedan hålsåg. Grispitt var dödsdömt, trots 5-56 till döden. Det blev 22 mm hålsåg och det gick på två minuter...
Renoveringsprojekt: verktyg, säkerhetsglasögon, handskar, slang, öppen golvbrunn, borr, verktygslåda, matta, avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostig, cirkulär öppning med reflekterande vätska, möjligtvis olja, i en mörk brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan rensband... i rensluckan nedströms kunde man samla in stora svarta stenhårda flagor av guck. Fan vet hur de skapas men borta är de.
Skruvmejsel, rostig maskindel öppning, hand i skyddshandske, mörkt skrymsle, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan en ny propp. Gängorna är paj, men en elementpropp med en smal O-ring ur blöjlådan med texten "Rör" trycktes dit på vinst och förlust. Sitter som en smäck.
Verktyg, packningssortiment, slang, Pampers-förpackning på sliten röd yta. Ungefärlig röra, möjligt reparationsscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mynt som flyter på vatten, glimmande ljusreflektioner, mörkt, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Henningelvis - äcklig översvämmad golvbrunn
1 - 0
 
Redigerat:
  • Gilla
fac och 28 till
  • Laddar…
boschkenta
Ett tips jag fick av svärfar, som vi också använde en gång med framgång, var att använda en kompressor till sådana brunnar när det tar stopp. Låt kompressorn fylla upp, ta en slang utan koppling i ena änden och kör ner den änden i brunnen, stampa ner lite trasor så det blir tätt och stå kvar på dem medan du ansluter slangen till kompressorn, som nu töms med en jäkla fart, och stoppet lossar.

*Viss risk finns att du spränger hela avloppet dock.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Ett tips jag fick av svärfar, som vi också använde en gång med framgång, var att använda en kompressor till sådana brunnar när det tar stopp. Låt kompressorn fylla upp, ta en slang utan koppling i ena änden och kör ner den änden i brunnen, stampa ner lite trasor så det blir tätt och stå kvar på dem medan du ansluter slangen till kompressorn, som nu töms med en jäkla fart, och stoppet lossar.

*Viss risk finns att du spränger hela avloppet dock.
Låter riskabelt, men hade kompressorn stått här och inte i sommarstugan hade jag provat.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Låter riskabelt, men hade kompressorn stått här och inte i sommarstugan hade jag provat.
Om det går sönder går det åtminstone sönder ordentligt. Jag har lärt mig att hata småläckande avlopp, men snart har vi en undervåning igen...
 
boschkenta boschkenta skrev:
Ett tips jag fick av svärfar, som vi också använde en gång med framgång, var att använda en kompressor till sådana brunnar när det tar stopp. Låt kompressorn fylla upp, ta en slang utan koppling i ena änden och kör ner den änden i brunnen, stampa ner lite trasor så det blir tätt och stå kvar på dem medan du ansluter slangen till kompressorn, som nu töms med en jäkla fart, och stoppet lossar.

*Viss risk finns att du spränger hela avloppet dock.
Så gjorde jag också för kanske 30år sen, tappade en träbit i avloppet när vi byggde ett badrum. Tog nån dag sen var det 1dm bajsvatten med flytande korvar i garaget....
I med kompressor slangen och på med luft, mullrade till sen försvann vattnet.
 
Avslutat terapiarbetet att sprida ut ett "felköpt" paket fasadskivor runt huset.
Översta halvmetern inne i takfoten har fått ett extra lager isolering, trots allt plus 50 % i tjocklek lokalt.
Kanske sparar man några hundra watt-timmar per år 😂 Eller iaf lite ljudisolering med en halv dB.
Och rensade takfoten på 50 år av bös, löv och damm..

Inomhusisolering, gult isoleringsmaterial, träbjälkar, metallfästen, takkonstruktion, byggmaterial synliga, oisolerat område upptäckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Utomhusdäck med grå väggar, svarta skåp, trästol, omgivet av träd, mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trävilla, grå betongvägg, fönster, veranda med hängmatta, grönska, grus, del av bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteköket och dess luckor har fått ett lager färg. Ett lager till ska på. Har borrat lite och fått ditt lite ventiler för tilluft och frånluft också.



En gungsoffa med dynor på en träterrass utomhus, nära röd husvägg och andra utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgraderade hammocken med hjul så att vi slipper bära runt på den. Blev väldigt stabilt faktiskt.
 
  • Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
Hoppas jag tänkte rätt nu. Skall ha en skiva som täcker fronten på köksön. Ville inte ha några fästen utan magneter ovan till och sedan en skena nere där den glider ner mot och låser sig. En 94mm planhyvlad bit som är klyvd i 13gradet kändes rätt

Den undre biten med tejpen på kommer att skruvas fast i botten på skåpet och den övre är nu limmad på plats. Trästycke limmas och kläms fast med flera röd-svarta skruvklämmor i en verkstadsliknande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva fastklämd med skruvstäd i en verkstad, snickeriförberedelser, limningsprocess, ordning och redskap synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När skivan sedan sitter på plats så kommer det förhoppningsvis se ut såhär. Vill alltså kunna komma åt bakom skivan då det är avlopp, el och vatten förberett där ifall jag vill ha grejor i köksön. En disk med träimitation under konstruktion i ett verktygsfyllt utrymme med ljusslinga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
tommib
Provat att sätta klinkers för första gången. Det ska bli intressant att se hur det blir. Rätt pyssligt, speciellt att veta om man har rätt konsistens på fixet. Jag tänker dock ofta som Pippi; "Det har jag aldrig provat förut så det går nog bra".

I värsta fall får man väl bila bort och göra om, detta är helt okritiskt och ska förhoppningsvis bara finnas några år så jag ser det som ren övning.

Renoveringsprojekt pågår, verktyg och byggmaterial utspridda, kakel läggs på golv, oorganiserat arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Det är inte så jäkla noga.... Rinner det så är det för lite pulver, är det pulverklumpar så är det för lite vatten. Typ så, allt annat är ok 🙂
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Provat att sätta klinkers för första gången. Det ska bli intressant att se hur det blir. Rätt pyssligt, speciellt att veta om man har rätt konsistens på fixet. Jag tänker dock ofta som Pippi; "Det har jag aldrig provat förut så det går nog bra".

I värsta fall får man väl bila bort och göra om, detta är helt okritiskt och ska förhoppningsvis bara finnas några år så jag ser det som ren övning.

@tommib du är helt klart i topp tio här. Räddar människor på nätterna och hus på dagarna. Vilken energi det kräver.
Följer du svensk eller finsk bransch standard
 
tommib
Följer standarden "Eh, good enough" :)
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.