Hej,
I mitt hus är köket renoverat 2016 i samband med en utbyggnad. Finns en ny fin undercentral i källaren och nydragen el i köket och utbyggnaden.

Dock känns det inte som att elinkopplingen ovanför överskåpen följer branchstandard, men vad vet jag?

Här finns FK-kabel in i LED-drivers som går att komma åt med handen. Visst finns det ful rörisolering runt, men det känns som något förra ägaren petat dit.

Att döma av att imkanalen inte är inklädd känns det som att det planerades en takanslutning som aldrig monterades.

Innan jag ber en elektriker komma hit; hur gör man denna installationen snyggast, går att utföra service på och så att den följer branchstandard?

1. Är det OK att ha kvar nuvarande lösning och helt enkelt montera en takanslutning som är öppningsbar för service?

2. Eller ska det monteras en kopplingsdosa kring flexrören och dubbelisolerad kabel till LED-drivare som ligger ovanpå skåpen?

3. Eller en större plastlåda som rymmer mynnande flexrör, kablar och LED-drivare och sen valfri takanslutning?

Tacksam för förslag på pragmatisk lösning.

Mvh

Fredrik

• Vitrum med skåpluckor, tak och ventilationsrör. Enkel, minimalistisk, modern interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabelinstallation med öppen ledningsdragning, korrosionsskyddat rör, anslutningsdosor och isolerade elkablar, oavslutad elarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt att se. Det är inte tillåtet även om du bygger in härligheten. Enkelisolerad FK med 230 V får inte finnas i byggnadsdelar eller ens ligga löst utanpå, och de får inte vara berörbara, och de får inte komma i kontakt med RKUB-ledningen till spottarna eftersom RKUB inte är klassad för 230 V.

Hade det varit 1 drivdon så hade man enkelt kunna trä en isolerslang över FK-ledarna så att ingen del av FK'n är synlig och berörbar. Men här har man sytt vidare till ett andra drivdon. Kanske är plintarna separerade så att man kan använda en isolerslang där också?

Det räcker för att göra det godkänt. I svårare fall behöver en apparatlåda av något slag som kan rymma allting. Men flexslangen från taket behöver då förlängas.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Kopplingsdosa över endast det vänsta flexröret och kabel från den kan gå, svårt att bedömma hur mycket utrymme som finns på bilderna.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Kopplingsdosa över endast det vänsta flexröret och kabel från den kan gå, svårt att bedömma hur mycket utrymme som finns på bilderna.
Det borde kunna fungera. Vad kör man för sladd till leddrivern? RXKX? Om man ändå ska gömma det där bakom någon lucka så är ju Siltbergs förslag om isolerslang väldigt pragmatiskt. Alltså skippa kopplingsdosa..

Jag håller med cotillion. Sätt en kopplingsdosa på slangen till vänster och koppla en lampsladd till varje driver från den. Dragavlasta lampsladdarna i dosan så är du hemma.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.