Du editerade inte i samma tidslinje som jag skrev mitt...

Ja, man hade kunna gjort det enkelt för sig i reglerna och kräva en ny ledning till varje laddstationen med helt egna skydd. Då hade man helt enkelt kunna kräva att en JFB typ B skyddar ledningen, som då kan mata en eller flera laddstationer.

Men en laddstation är som vilken förbrukare som helst. Givetvis måste man kunna installera den i en normal befintlig anläggning med JFB typ A. Det skulle nog inte säljas några laddstationer annars. Det medför dock lite krångligare regler.

Man kan själv behöva bedöma risken för DC-felströmmar hos allt som ligger under denna JFB.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det frågan om individuella JFB och överströmsskydd?


För JFB (typ A) är det mer kritiskt att den endast täcker ett (1) ladduttag, eller närmare bestämt 1 elbil. Laddar man två elbilar under samma JFB kan DC-läckfelströmmarna tillsammans överstiga 6 mA. De individuella skydden i laddstationen bryter ju vid 6 mA så tillsammans kan de släppa igenom 12 mA. Därför pratar man om individuella skydd.
Nu har jag inte 2st laddare, men OM man skaffar det så räknar jag ju med att de antingen kommunicerar med varandra eller har annan typ av lastbalansering som gör att de inte belastar gruppen totalt mer än tänkt / säkrat.

Men jordfelet är ju som du säger adderat, för sannolikt så kan de ladda samtidigt med lägre effekt, eller laddar en i taget, omväxlande, med full effekt (det vore sämre, man vet ju inte vilken bil man vill använda först)?

Jag skulle nog vilja ha en egen JFB A till laddaren, eller en PSA som Mikael tipsade om ovan om det funkar. Jag har ju ett trefasuttag i samma central idag. Iofs lär jag använda det uttaget mycket sällan, har aldrig använt hittills. Så jag behöver vad jag kan förutse idag inte köra dem parallellt. Men om Easee ska stå för att rätta till min installation vill jag ju göra det på ett korrekt sätt.
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, det är ett säkerhetskrav att varje inkopplingspunkt ska ha sin egen JFB (och överströmsskydd).

Nej, det är osannolikt i bostäder.
Allt handlar inte om villainstallationer. Finns många installationer i garage, parkeringsytor i områden etc.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nån som vet hur de går med Easee laddbox? Såg att de börjat sälja den igen??
 
Redigerat:
Vilken tråd
 
R Rolle85 skrev:
Vilken tråd
Tryck på pilen upp till höger i inlägget ovan.
Lägger till länken också.
 
R Rolle85 skrev:
Nån som vet hur de går med Easee laddbox? Såg att de börjat sälja den igen??
Nej, de har börjat sälja två nya modeller som är något omarbetade. Till utseendet är de dock extremt lika.
 
Ska jag be firman jag köpte av att installera en jfb nu då?
 
Vad jag förstår är det inte klart ännu hur åtgärderna ska se ut för de gamla boxarna.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, de har börjat sälja två nya modeller som är något omarbetade. Till utseendet är de dock extremt lika.
Hårdvaran är samma vad jag förstår, det är lite ändringar i mjukvaran.
 
D Daniel 109 skrev:
Hårdvaran är samma vad jag förstår, det är lite ändringar i mjukvaran.
Mycket troligt, jag är dock inte helt hundra så jag låter det vara osagt.
 
Intressant system ändå. Tillverkare får försäljningsförbud för en produkt. De har inte åtgärdat den ännu. De lanserar en ny produkt oklart om den är bättre, den får säljas enl gällande regelverk. Vad säger att den uppfyller kraven förutom tillverkarens intygande som visade sig vara felaktigt första gången?

Jag skulle inte våga köpa en ny box av dem...
 
  • Gilla
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
I hela denna process så har jag som kund inte fått någon som helst i formation av varken Easee eller installatören av mim box…
 
  • Wow
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
K kungjohan skrev:
Intressant system ändå. Tillverkare får försäljningsförbud för en produkt. De har inte åtgärdat den ännu. De lanserar en ny produkt oklart om den är bättre, den får säljas enl gällande regelverk. Vad säger att den uppfyller kraven förutom tillverkarens intygande som visade sig vara felaktigt första gången?

Jag skulle inte våga köpa en ny box av dem...
Vet inte vad de ändrat, men den har en annan spec. Är specad för 11kW i stället för 22kW. Ska monteras ihop med extern Jfb. Ändrad mjukvara, och sannolikt förbättrad isolering av kontrollpinnarna. Denna gång är dessutom specifikationerna kompatibla med produkten. Det har man säkerställt genom externa testhus.
Jag ser det som mindre risk att använda boxen, än att köra en 5 år gammal bil, som knappt uppfyller en enda av dagens specar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.