SonjaSt SonjaSt skrev:
hur kan det gå, man har ju varit där på plats - och inte sett en stor buske???
Vill du veta en hemlighet? Man kan klippa ner stora buskar.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
SonjaSt
useless useless skrev:
Vill du veta en hemlighet? Man kan klippa ner stora buskar.
javisst kan man det, men om man är på en husvisning så ser man det ändå förutom det ligger 10 dm snö på tomten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst, men det kräver olaglig import av glyfosatmedel och sen olaglig spridning av det i trädgården. Jag dömer inte utifrån moraliska grunder eftersom det utifrån sakliga och naturvetenskapliga perspektiv inte utgör en fara för människors hälsa eller miljö men det är inte lagligt. Även om lagen i sig kom till på omoraliska grunder.
Ja eller då vänder man sig till en lantbrukare eller firma som har tillstånd.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr stängde den förra regeringen den möjligheter för konsument genom att förbjuda användning och försäljning av glyfosatpreparat. Så det lagliga sättet att bli av med parkslide nu är marktäckning några år.
Ja eller så vänder man sig till en firma eller lantbrukare som har tillstånd för besprutning.
 
Det är inte tillåtet att spruta i trädgården ändå.
 
  • Gilla
Lidd och 3 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Det är just pga sådana här resonemang som köparen har en ganska omfattande undersökningsplikt. Man vill undvika att nyblivna köpare skall upp i rätten för precis allt som de råkar hitta efter köp. Eftersom växten står fullt synlig (utgår jag från?), är det nog omöjligt att hävda att det är ett dolt fel. Säljaren kanske faktiskt inte ens vet att det är en parkslide - det kan ju faktiskt inte grannen avgöra. Vad grannen ”tror” är sannolikt inte relevant. Som exempel : Mina egna barn har vuxit upp i vårt hus, men skulle inte ens under vapenhot kunna säga vad vi har planterat i vår trädgård eftersom de aldrig brytt sig.

Rent konkret föreslår jag att din syster pratar med någon sakkunnig först. Räcker det att gräva upp den och slänga den? Vad är kostnaden? 200 spänn eller 2000? Eller är det så att en större sanering krävs?
Därefter kan man ta ett snack med säljaren och se om de visste något och hur de ställer sig till någon form av kompensation. Kan bli allt från ”javisst” till luren i örat. Men att stämma säljaren på grund av detta är nog en ganska dålig idé.
 
Claes Sörmland
Bockamålen Bockamålen skrev:
Ja eller då vänder man sig till en lantbrukare eller firma som har tillstånd.

Ja eller så vänder man sig till en firma eller lantbrukare som har tillstånd för besprutning.
Det är ingen laglig väg framåt eftersom förordningen förbjuder all användning av växtskyddsmedel på tomtmark för bostadshus. En lantbrukare eller firma som använder glyfosatmedel för andra ändamål är således ingen laglig väg framåt.

Läs mer här:
https://www.naturvardsverket.se/vag...orbud-mot-viss-anvandning-av-vaxtskyddsmedel/
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Folk missbrukar alltid dolt fel, kunde den upptäckas om du undersökt trädgården? I detta fall så är det ett stort JA dvs inget dolt fel
 
Jag har en egen planta parkslide i min trädgård. Den är täckt och rotdragen sen fyra år och har skjutit mindre än 10 skott i år. Har varit ett helt överkomligt jobb. Har också en granne som haft en buske på sin tomt. Den har skjutit skott in till oss. Han har hållt ner sin buske helt sedan tre år och vi rotdragit skotten. Kommer kanske ett skott i veckan.
Arbetet är minimalt.

Vi ska nu sälja huset och uppenbart så tillskrivs parksliden mytiska egenskaper. Vi har, till skillnad mot trådstartarens systers säljare, varit helt öppna med att växten finns, trots att den absolut inte syns. Trots att vi haft separat visning och förklarat det där med fotosyntesen så tror intressenter ändå att rotsystemet ska leta sig in under huset. Har också fått frågan om vi gjort en rotanalys för att veta exakt hur långt rötterna sträcker sig.

Å ena sidan kan jag bli lite matt, vi bor i ett 70-talshus med källare och en trädgård som dödsboet vi köpte av lagt ner hjärta och själ i. Mängden kirskål är inte att förakta. Det finns andra saker att oroa sig för än parkslide.

Å andra sidan är jag hellre ärlig och låter huset vara krångligare att sälja. Jag hade också blivit jätteorolig om jag inte kunde nåt om parkslide och läste om plantan efter att ha läst diverse forum. Är det något som oroar så är kanske inte mitt hus rätt för den familjen.

Men - med det sagt har jag också begärt in en offert på att ta bort parksliden och jag misstänker att trådstartarens syster tagit in offfert från samma företag som jag - ett som dödar av beståndet och alla levande organismer genom att pumpa hetvatten genom marken i en vecka.
Jag kommer inte anlita företaget för egen del men tänker att alternativet kan vara tänkbart för en köpare om plantan måste bort.
 
Anqan Anqan skrev:
Rötterna käkar sig genom betong och asfalt.
Och aliens har invaderat Jorden genom denna växt som klarar det som inget annat än en bra Hilti gör...
Tänka sig vad ett Internet kan göra med att skapa hysteri över en växt!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Och aliens har invaderat Jorden genom denna växt som klarar det som inget annat än en bra Hilti gör...
Tänka sig vad ett Internet kan göra med att skapa hysteri över en växt!
Inte bara internet, vi håller ju på att förbjuda allt och det sprider sig i samhället via kissnödiga tjänstemän och politiker, snabbare är parkslide…
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte bara internet, vi håller ju på att förbjuda allt och det sprider sig i samhället via kissnödiga tjänstemän och politiker, snabbare är parkslide…
Du har tyvärr rätt, jag glömde i hastigheten alla skitnödiga byråkrater som tyvärr även avlönas av oss som kan tänka ett steg längre.
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte bara internet, vi håller ju på att förbjuda allt och det sprider sig i samhället via kissnödiga tjänstemän och politiker, snabbare är parkslide…
Folk gör ju karriär på att hetsa om invasiva växter, det är folks levebröd. Svårt att stoppa, pengar är en mäktig kraft.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Waimea Waimea skrev:
Jag har en egen planta parkslide i min trädgård. Den är täckt och rotdragen sen fyra år och har skjutit mindre än 10 skott i år. Har varit ett helt överkomligt jobb. Har också en granne som haft en buske på sin tomt. Den har skjutit skott in till oss. Han har hållt ner sin buske helt sedan tre år och vi rotdragit skotten. Kommer kanske ett skott i veckan.
Arbetet är minimalt.

Vi ska nu sälja huset och uppenbart så tillskrivs parksliden mytiska egenskaper. Vi har, till skillnad mot trådstartarens systers säljare, varit helt öppna med att växten finns, trots att den absolut inte syns. Trots att vi haft separat visning och förklarat det där med fotosyntesen så tror intressenter ändå att rotsystemet ska leta sig in under huset. Har också fått frågan om vi gjort en rotanalys för att veta exakt hur långt rötterna sträcker sig.

Å ena sidan kan jag bli lite matt, vi bor i ett 70-talshus med källare och en trädgård som dödsboet vi köpte av lagt ner hjärta och själ i. Mängden kirskål är inte att förakta. Det finns andra saker att oroa sig för än parkslide.

Å andra sidan är jag hellre ärlig och låter huset vara krångligare att sälja. Jag hade också blivit jätteorolig om jag inte kunde nåt om parkslide och läste om plantan efter att ha läst diverse forum. Är det något som oroar så är kanske inte mitt hus rätt för den familjen.

Men - med det sagt har jag också begärt in en offert på att ta bort parksliden och jag misstänker att trådstartarens syster tagit in offfert från samma företag som jag - ett som dödar av beståndet och alla levande organismer genom att pumpa hetvatten genom marken i en vecka.
Jag kommer inte anlita företaget för egen del men tänker att alternativet kan vara tänkbart för en köpare om plantan måste bort.
Så himla onödigt och sorgligt. Parksliden är inte alls samma problem här som den är i England. Du skrämmer upp potentiella köpare i onödan för att du har dåligt samvete. Strunta i företaget som kör hetvatten och skaffa koncentrerad glyfosat och lös problemet själv istället. Då kan du låta växtligheten omkring fortsätta leva dessutom då glyfosaten endast hamnar på Parksliden och inte ens på jorden runtomkring.
 
Det är ingen extrem skillnad mellan Sverige och England. Det är skrämselpropaganda där med. Men att vara öppen med information mot säljare är aldrig fel. Tråkigt att de reagerar som de gör dock.

Glyfosat är förbjudet här, ska man trotts det använda det ska det göras korrekt, inte med koncentrat.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stoppa din syster från att slösa bort sina pengar. Det är en växt och inget övernaturligt ont väsen som måste bort genom en omedelbar sanering. Starta en tråd med foto på beståndet så får hon hjälp att få bort det. Det tar några år. Jag har tre grannar som alla har tagit bort sina bestånd utan större insats.
Vet du hur de har gjort för att få bort parksliden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.