yoloboi skrev:
Kan någon förklara för mig hur parksliden överlever kontinuerlig klippning/ryckning så att den inte kan fotosyntes? Är rötterna så långa att det på andra sidan jorden finns växtdelar, så det krävs att ens ditto på Nya Zeeland rycker på samma plantindivid samtidigt? Eller hur går det till?
Den får sin kraft, inte från fotosyntes, utan från alla vandringssägnar som återberättas om o om igen.
Så om alla skulle sluta prata om den skulle alla exemplar förtvina och dö.
Så nu vet ni hur man utrotar parkslide.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Möjligheterna att uppfostra, straffa eller hämnas på säljaren är minimala för din syster. Det kommer bara att finnas konflikter, smärta och kostnader där. För ingen kommer att ställa upp för din syster att genomföra detta. T ex mäklaren kommer bara att försvinna eller svara undvikande. Säljarna vill inte ha kontakt, de ville omsätta fastigheten i pengar och gå vidare.
Man skall inte underskatta dessa möjligheter
 
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Vart i landet bor du? Skicka mig ett pm så ska jag förse dig med en firma som säkert löser det för en tiondel av summan på den offerten ni fått. Lagligt är det också.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst, du kan säkert beställa kokain på nätet också.
Får bönder använda kokain? Snart blir vanlig propplösare inte möjligt att köpa i Ica-butiken. Om ni köper det via nätet sen så tycker Daniel att ni beställt kokain. Bara så ni vet… 😅
 
M midas22 skrev:
Om du ska starta firma för att sanera parkslide så bör det ingå någon slags garanti för att det ger beständigt resultat. Att åka runt och plocka lite var tredje vecka löser knappast något problem långsiktigt. Låter som ett riktigt mardrömsjobb.
Nej, det är inget mardrömsjobb alls. Kräver endast viss uthållighet.

Uthållighet tycks saknas helt bland folk som köper fastigheter med trädgård nuförtiden.

Alla växter dör till slut om utarmar dem genom regelbunden klippning.
Som andra sagt, utan fotsyntes, ingen växt.

Att jag inte lyckats ta ihjäl hybridvallörten, beror på att jag endast klipper typ två ggr per säsong på det stället...
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, den tycks även inkludera naturvårdsverket, länsstyrelser och kommuner. Väldigt många tycks vara rädda för den.
Att samla information och möjliga åtgärder gällande invasiva växter är inte "hysteri".
 
Vi hade parkslide på två platser på våran tomt i direkt anslutning till huset och den fanns här på visningen innan Vi köpte huset, jag visste vad det var för skit.

Jag klippte ner hela beståndet som var rätt rejält och sedan var det ett intensivt krig mot denna växt i ca 5-6 år, det kan komma något enstaka skott nu drygt 10 år senare så det är en enveten växt.
Ena platsen Vi hade det på är borta nu då Vi grävde ur ner till berget och anlade en stenläggning.

Så envishet löser problemet vill jag säga om man nu inte vill ha denna "vackra" växt på sin tomt :p
 
M MoveMe skrev:
Va? Sprids dom inte då? Det var väl därför grannen kom över och varnade om växten.
Den sprids om du täcker den.köp round up 480 så kommer den försvinna till 80% första året sedan är det bara att fortsätta med det lilla som är kvar.vissa trädgårdsföretag sprutar på glysofat för ca 2500kr
Om du vill ha tips via pm så skriv det
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
P paralun skrev:
Den förra regeringen blev utpressad av MP i allt som rörde miljö... hellre makten...
Det ser nu ut som att EU kommer att godkänna glufofosfat som bekämpningsmedel eftersom ingen egentligen kan bevisa attmedlet på något sätt är farligt rätt använt.
Ungefär som den här regeringen där uffe puffe gjorde vad som helst för att få leka stadsminister inklusive att sds buktalardocka
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Hon har fått offerter på sanering, och den kostar 50 000kr minst att få bort.
Detta är ett civilmål. Rätten strävar i första hand efter förlikning, vilket det också med stor sannolikhet kommer landa i. Ni kommer få stå för era egna egna kostnad. Du kommer lägga enormt med tid, energi, dålig stämning, pengar på advokater, etc, etc, och i slutändan kommer du med stor sannolikhet få ta hand om problemet själv och det kommer bli betydligt dyrare än om du bara hanterat problemet själv till att börja med. Man lär av sina misstag.
 
S skogaliten skrev:
Nej, det är inget mardrömsjobb alls. Kräver endast viss uthållighet.

Uthållighet tycks saknas helt bland folk som köper fastigheter med trädgård nuförtiden.

Alla växter dör till slut om utarmar dem genom regelbunden klippning.
Som andra sagt, utan fotsyntes, ingen växt.

Att jag inte lyckats ta ihjäl hybridvallörten, beror på att jag endast klipper typ två ggr per säsong på det stället...
Jag har parkslide på min tomt som jag har klippt varje eller varannan vecka hela sommaren lång under flera år och den visar inga större tecken på att tröttna. Hur uthållig ska man vara och hur regelbundet ska man klippa den menar du? Det lär bli en dyr historia att anlita ett företag som ska hålla på så i flera år hur som helst. Jag äter för övrigt det jag odlar i närheten och har katter och hundar i trädgården så Roundup eller Glyfosat skulle jag inte ta i med tång.
 
J JSten skrev:
En metod, utöver att gräva, täcka eller förgifta, är ryckning. D.v.s. ta bort alla nya skott som kommer upp. Växten har en kompensationspunkt där den börjar tjäna mer energi än vad det tog att utveckla det nya skottet. Om man rycker skottet innan denna punkt är nådd så kommer man på sikt utarma plantan, varpå den dör. Exakt hur lång tid detta tar beror på storlek på beståndet. Men vad jag har läst tar det mellan 3 till 6 år.

Skotten som man har ryckt lägger man antingen i brännbart eller ännu bättre lämnar på platsen så att det bryts ner och förmultnar. De första åren är det en hel del jobb, men sedan kommer plantan skicka färre och färre skott. Det finns en risk att skotten som man har ryckt slår rot, men om man rycker upp skottet igen när man märker det så hinner den inte etablera sig.

Vet själv att denna metod fungerar då tidigare ägare nästan utrotade ett bestånd på vår tomt. Dessvärre nämnde tidigare ägare inte att detta bestånd fanns, varpå vi inte gjorde någon åtgärd på två år. Då han plantan skicka skott och få mer energi. Men nu, några år senare så har inte beståndet synts till. Insatsen från min sida, några timmar.
När vi köpte vår gård så fanns det en jättefin prydnadsbuske på tomten. Vid renovering så flyttades jorden där busken växte till bakom uthuset, där det tilläts sprida sig under många år.
När jag ville börja bekämpa det fanns absolut ingen kunskap om hur man skulle göra.
På platsen där ursprungsplantorna stod finns absolut inte ett spår kvar av dem (parkslidet), då jag drog upp alla småplantor som kom upp de första åren.
Värre är det med plantorna bakom uthuset, som tilläts växa sig jättestora. Nu drar jag kontinuerligt upp även de skotten som kommer, lägger dem i säckar och lägger dem bland brännbart på sopstationen, Jag kör alltså med uppryckning- och utarmningsmetoden och det blir stadigt färre och färre skott. Men det innebär ett idogt arbete inne på tredje året nu! Men är det ett begränsat område så är det ju inte så betungande.
Där vi kontinuerligt har klippt (gräset) växer inget parkslide. Där har växten alltså inte slagit rot eller utvecklats, trots att det är mitt i ”parkslidehavet”!
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo du tar kål på växten på mindre en vecka med RoundUp/Glyfofosfat, den växer ihjäl sig! Done!
Det gör den inte kan jag vittna om. Det enda sättet jag fick bort den på var med dubbel mypex markduk och täckte med lager av grus ovanpå. Tog 10 år för den att ge sig där under.
Det andra sättet var att gräva och frakta bort jord till destruering.

Växten grejade RoundUp och glyfosat utan att ens visa knappt tecken på att bry sig. Testade på hösten hälla det rätt ner i att sugas upp via stammen dessutom. Överlevde och körde friskt på nästa år som inget hänt.

Rötterna sprider sig i en 180 grader sfär 3 meter runtom och ner. En halv lillfingernagel av rötterna räcker för att skapa en ny planta. Rötterna käkar sig genom betong och asfalt. Den har dessutom egenskapen att kunna döda/försvaga annan växtlighet runtom sig för att ta över.

Det har blivit praxis bland mäklare att kontrollera gällande invasiva arter, och specifikt Parkslide, efter att en mäklare varnades förra året. Då var den dock uppenbar att den fanns där, var i stora bestånd.

Och det pratas om ett förbud att hantera växten, den ställer till stora kostsamma problem som många kommuner tvingas lägga skattemedel på.

Hanterar ni avfall med denna växt i, oavsett vilken del av den, ska den till förbränning på återbruket. Lägg den inte i kompostmaterial/trädgårdsavfall.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-sa-bekampar-du-parksliden
 
Redigerat:
L Liz57 skrev:
När vi köpte vår gård så fanns det en jättefin prydnadsbuske på tomten. Vid renovering så flyttades jorden där busken växte till bakom uthuset, där det tilläts sprida sig under många år.
När jag ville börja bekämpa det fanns absolut ingen kunskap om hur man skulle göra.
På platsen där ursprungsplantorna stod finns absolut inte ett spår kvar av dem (parkslidet), då jag drog upp alla småplantor som kom upp de första åren.
Värre är det med plantorna bakom uthuset, som tilläts växa sig jättestora. Nu drar jag kontinuerligt upp även de skotten som kommer, lägger dem i säckar och lägger dem bland brännbart på sopstationen, Jag kör alltså med uppryckning- och utarmningsmetoden och det blir stadigt färre och färre skott. Men det innebär ett idogt arbete inne på tredje året nu! Men är det ett begränsat område så är det ju inte så betungande.
Där vi kontinuerligt har klippt (gräset) växer inget parkslide. Där har växten alltså inte slagit rot eller utvecklats, trots att det är mitt i ”parkslidehavet”!
Varför inte lämna skotten på plats. Avbrutna skott ger lika lite näring till roten som bortkörda.
 
  • Gilla
Liz57
  • Laddar…
SonjaSt
M MoveMe skrev:
Det fanns inte där på visningen
hur kan det gå, man har ju varit där på plats - och inte sett en stor buske???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.