Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en växt, den är inte intresserad av husgrunder.

Det som har gjort dess dåliga namn är att den har som ekologisk strategi att lagra en massa näring i roten långt nere i jorden så den tål att kapas gång på gång och den svarar då med att snabbt bilda ny bladmassa. D v s den är svår att bli av med.

Men om man bara förstår att den får all sin energi från soljjuset och fotosyntes så är den lättare att begripa. Man kan därmed trötta ut den genom att regelbundet klippa bort dess tillväxt under sommaren. Det tömmer rotsystemet på kolhydrater så att den förlorar tillväxtstyrka. Sen täcker man hela jordytan kring plantan med rejäla tjocka presenningar som inte släpper igenom ljus och några trädgårdplattor och väntar ett par somrar. Sen är den borta.
Värt att notera är att "hela jordytan kring plantan" som man ska täcka är fem meter åt alla håll enligt rekommendationerna, annars skjuter den helt enkelt bara skott under jorden och sprider sig ännu värre och det går snabbare om man provocerar den. Det kan hur som helst vara jobbigt att ha ett så stort område täckt i flera år och är en del av det grannens tomt eller liknande så slutar det antagligen illa för honom även om det tillfälligt löser dina problem... eller om det är t ex din husgrund inom samma distans.
 
K Kawe001 skrev:
[länk]
Kommer svenska trädgårdsägare med lupiner eller parkslide på tomten hamna i fängelse om Naturvårdsverkets förslag blir verklighet?

- Vad naturvårdsverket föreslår är spridningsförbud, majoriteten av exempelvis parkslidebestånden står så att risk för spridning inte finns. Grov oaktsamhet krävs för att straffskyldighet ska inträda. Och det är svårt att få någon fälld.

https://www.arbetarbladet.se/2023-06-04/snart-maste-du-utrota-lupiner-och-parkslide
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Det fanns inte där på visningen
Det gör inte ogräset i rabatterna heller…..
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K Kawe001 skrev:
Hej, eftersom folk inte kan hålla sig till vettiga svar, så ska försöka ge lite info.

Parkslide = invasiv växt som det är upplysningsplikt om, som säljare ska de meddela om detta. Dock kan det bli svårt att driva detta via din försäkring som doltfel men ring ditt försäkringsbolag och undersök vad det finns för möjligheter. Det är de som driver detta vidare i sin tur.

Dock ska mäklaren meddela detta, finns ett fall där mäklaren fick en prick när de valde att inte informera detta till köparen.

/Kalle
Nej, det finns ingen upplysningsplikt. Vilket det inte gör för andra invasiva växter heller.

Jag har, snöbär, kanadensiskt gullris, påskliljor, syren, spirea, plymspirea och sannolikt ytterligare invasiva växter som ingen informerade om. Eller behövde informera om. Det enda jag tagit bort helt än är vintergröna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en växt, den är inte intresserad av husgrunder.

Det som har gjort dess dåliga namn är att den har som ekologisk strategi att lagra en massa näring i roten långt nere i jorden så den tål att kapas gång på gång och den svarar då med att snabbt bilda ny bladmassa. D v s den är svår att bli av med.

Men om man bara förstår att den får all sin energi från soljjuset och fotosyntes så är den lättare att begripa. Man kan därmed trötta ut den genom att regelbundet klippa bort dess tillväxt under sommaren. Det tömmer rotsystemet på kolhydrater så att den förlorar tillväxtstyrka. Sen täcker man hela jordytan kring plantan med rejäla tjocka presenningar som inte släpper igenom ljus och några trädgårdplattor och väntar ett par somrar. Sen är den borta.
fungera likadant på Björn loka jag har klipp ihjäl den fungerar bra
 
D Daniel 109 skrev:
Jag är väldigt nyfiken på vilken skada den hör om man retar den. Kan du visa något exempel.

Aspar skjuter rotskott i mängder, det än snarare 1000 än 20. Det löser man genom att ringbarka.
Jag kan rita ett skott om det är hjälpsamt.. 😊

Det är inte säkert den förstör något alls för att du "retar den" - men det är oftast då den aggressivt börjar försöka växa/sprida sig (om man inte stör dem för mycket, brukar de hålla sig på sitt område).

Men om det ens är "farligt" (skadligt) .. när den börjar växa.. beror ju på vad man har i närheten som den ev kan skada. Jag ser inte parkslide som ett problem bara för man har det i trädgården som sagt.

Har följt en del öden (parkslide) i England och det är fascinerande vilken växtkraft de har.. men där har de också planterat in dem på deras små tomter där gamla rör , avlopp och grunder är problematiska redan från början.. så när en parkslide får för sig att växa där.. finns det saker (hus/rör/grunder) att skada.. oavsett åt vilket håll den växer!

DÄR är den därför ett problem..
Men i sverige har den inte kommit dit än..🌱 (tack och lov då)

Ahh.. kanske var asp då! Hade för mig att det var poppel.. 🌳🤔 men de kanske är samma släkte? (måste googla, inte säker på trädsläkten..)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gräver upp hela skiten med en fet maskin , kanske 1 meter under jord.
inte för att det har med saken att göra men du skall 4 meter ner och 3 meter utanför hela beståndet. Jorden skall sedan lämnas in för ”destruktion”. Så din grävare har du inte mycket för.

Men det finns andra sätt. En del jobbar med ånga som trycks ner i jorden, det tar död på allt. Annars kan den gödas sönder. En del olagliga människor hittar reda på Glyfosat som fortfarande är det mest hanterliga sättet om det är ett ”rimligt” bestånd.

So, vill man ha bort den är det lite av ett helvete faktiskt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr stängde den förra regeringen den möjligheter för konsument genom att förbjuda användning och försäljning av glyfosatpreparat. Så det lagliga sättet att bli av med parkslide nu är marktäckning några år.
Köpte fem liter glyfosat 480 koncentrat via Ebay. Löser allt och används massivt inom jordbruket, men förbjudet att använda i trädgård. Även det enda kända och riktigt effektiva medlet mot parkslide, och mer miljöriktigt än andra märkliga brkämpningstips som vägsalt etc.

Tror inte parkskötsel kan klassas som dolt fel på fastigheten, det är en trädgårdsväxt som inte är olaglig och varken har anmälningsplikt eller skyldighet att bekämpa den (även om det diskuteras i en nationell plan mot inversion arter som regeringen förväntas besluta om inom något år).
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gräver upp hela skiten med en fet maskin , kanske 1 meter under jord.
Minst två meter djupt bör man gräva och ett antal meter runt växtplatsen. Sedan ska den bortförda jorden brännas…
Jag skulle nog bara kört med gräsklippare över den varje veck för att trötta ut den. Det tar bara uppåt tio år.
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
J Jeppe Jeep skrev:
Köpte fem liter glyfosat 480 koncentrat via Ebay. Löser allt och används massivt inom jordbruket, men förbjudet att använda i trädgård. Även det enda kända och riktigt effektiva medlet mot parkslide, och mer miljöriktigt än andra märkliga brkämpningstips som vägsalt etc.

Tror inte parkskötsel kan klassas som dolt fel på fastigheten, det är en trädgårdsväxt som inte är olaglig och varken har anmälningsplikt eller skyldighet att bekämpa den (även om det diskuteras i en nationell plan mot inversion arter som regeringen förväntas besluta om inom något år).
Glyfosat är numera helt förbjudet. Påpekar det mest för att det skall vara riktigt, PS är bökigt som fan.

Men det är inget dolt fel, inte ens ett fel på pappret än.
 
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Minst två meter djupt bör man gräva och ett antal meter runt växtplatsen. Sedan ska den bortförda jorden brännas…
Jag skulle nog bara kört med gräsklippare över den varje veck för att trötta ut den. Det tar bara uppåt tio år.
Lägg ner. Det är en växt. Den kan tas bort på samma sätt som andra växter. Den blir INTE större av att den klipps ner
 
  • Gilla
  • Haha
mackelundberg och 5 till
  • Laddar…
M midas22 skrev:
Värt att notera är att "hela jordytan kring plantan" som man ska täcka är fem meter åt alla håll enligt rekommendationerna, annars skjuter den helt enkelt bara skott under jorden och sprider sig ännu värre och det går snabbare om man provocerar den. Det kan hur som helst vara jobbigt att ha ett så stort område täckt i flera år och är en del av det grannens tomt eller liknande så slutar det antagligen illa för honom även om det tillfälligt löser dina problem... eller om det är t ex din husgrund inom samma distans.
Tror det är 6,5 - 7 meter.. man ska ta bort runt stammarna - om man ska vara på säkra sidan. Jordstammarna är rediga och blir runt 6 meter långa.. och ska man gräva bort allt.. vill man ju vara helt på säkra sidan - att få bort allt direkt!

För får man inte bort allt.. så förökar de sig på små rotbitar.. och så kvarstår problemet (och kan tom öka om flera rotbitar blivit kvar i jorden.. alla blir ju en "ny planta")
 
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Minst två meter djupt bör man gräva och ett antal meter runt växtplatsen. Sedan ska den bortförda jorden brännas…
Jag skulle nog bara kört med gräsklippare över den varje veck för att trötta ut den. Det tar bara uppåt tio år.
Jag skulle grävt upp det som brukar kallas moderplantan på vintern och skaffat gräsklipparrobot. Jag hade oxå ryckt upp allt jag såg för att nöta ut den.

Tur att jag hade gift och man fick använda det för några år sedan. Med injektor i stammen försnacket plantan på en gång. Injicerade dagarna efter första frosten, tog bort resterna på vårvintern.
 
  • Gilla
Mrs Flyte
  • Laddar…
Små rotbitar blir små plantor, de är inte ett problem. Definitivt inte ett större problem.
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.