Bananskalare Bananskalare skrev:
Som du säger det finns många växter man klassat som invasiva.
Det som är intressant för ts är dock om den är invasiv i juridisk mening.
Det är den inte.
Nej, det är inte sv intresse. Parkslide är invasiv. Men det betyder enbart att den tenderar att orsaka skada i naturen. Det har inget med TS trädgård att göra. Om det införs krav på att ta bort den skulle man kunna hävda att det medför en kostnad. Men det är inte att klassa den som invasiv, det är den.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Det blir intressant hur man kommer bedömma parkslide som ett dolt fel när eller om den klassas som invasiv.
Om grannen har parkslide så kan man drabbas när som. Hur bevisar man att den fanns där då man köpte huset men det gick inte att hitta den. Hur bevisar man då att den fanns?
Eftersom man inte kunde hitta den skulle den mycket väl kunnat dyka upp efter försäljningen.
Det är en väldigt färsk fråga. Det är svårt att komma efter ett par år.

Jag vet inte hur man kunde jämföra med krypgrunder. Bevisbördan blir väldigt olika.
Sen kan dåligt ventilerade krypgrunder sabba ganska mycket. Dessutom dyrare än parkslide
 
Snigla Snigla skrev:
Jag har sett skadorna den kan göra, den är inte nådig i jakten på att utvecklas och söka "föda"... MEN den kan också leva i perfekt harmoni med oss i trädgårdarna.. finns många som haft dem i xx år.. utan att de spridit sig eller orsakat någon som helst skada!

Det är först när man börjat peta på den.. lite för brutalt.. som man kan råka trigga igång självförsvar/överlevnafsinstinkten (jaja de har inga instinkter.. men de vill överleva .. det vill allt som "lever"..blommor, växter osv).

Finns tydligen trädsorter i sverige som reagerar likadant.. minns inte vilken det var som var så ettrig.. ska fråga arboristen nästa gång.. men hen berättade att högg man ner ett av dessa träd skulle man räkna med 20 nya efter (hen hade xx som skulle ner, men drog sig för det pga "problemet").

Iaf.. angående parkslide man får hålla ögonen öppna och inte göra problem, när det inte finns något.. får man nu problem med det - ja DÅ är det dags att försöka utrota /göra något åt det hela.

Tills dess.. lev i harmoni..
Jag är väldigt nyfiken på vilken skada den hör om man retar den. Kan du visa något exempel.

Aspar skjuter rotskott i mängder, det än snarare 1000 än 20. Det löser man genom att ringbarka.
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte sv intresse. Parkslide är invasiv. Men det betyder enbart att den tenderar att orsaka skada i naturen. Det har inget med TS trädgård att göra. Om det införs krav på att ta bort den skulle man kunna hävda att det medför en kostnad. Men det är inte att klassa den som invasiv, det är den.
Då tror jag att jag hänger med hur du tänker.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då tror jag att jag hänger med hur du tänker.
Är det ett löfte 😏
 
  • Haha
Falckman
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det blir intressant hur man kommer bedömma parkslide som ett dolt fel när eller om den klassas som invasiv.
Om grannen har parkslide så kan man drabbas när som. Hur bevisar man att den fanns där då man köpte huset men det gick inte att hitta den. Hur bevisar man då att den fanns?
Eftersom man inte kunde hitta den skulle den mycket väl kunnat dyka upp efter försäljningen.
Det är en väldigt färsk fråga. Det är svårt att komma efter ett par år.

Jag vet inte hur man kunde jämföra med krypgrunder. Bevisbördan blir väldigt olika.
Sen kan dåligt ventilerade krypgrunder sabba ganska mycket. Dessutom dyrare än parkslide
Är det ens ett fel att den finns om/när den klassas som invasiv enligt lagen? Måste det till en skada innan ersättning kan ges? Hur stor ekonomisk skada måste ske för att den ska klassas som ersättningsbar enligt dolda fel?
 
Det beror väl lite på vilka åtgärder som krävs enligt lagen. Men med tanke på att lupiner och kanadensiskt gullris finns med på samma lista. Så ser jag det som orimligt med långtgående krav. Då blir det ingen stor kostnad för fastighetsägaren.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Hur ska hon börja? Det står ju läskiga saker om att den kan sprida sig och gå in i husgrunder...
Det är ingen magi med detta. Liksom alla gröna växter behöver parkslide utföra fotosyntes för att skapa näring åt sig. Fotosyntesen sker i de gröna ovanjordiska delarna, framför allt bladen. Om man ihärdigt och konsekvent klipper ner alla synliga ovanjordiska delar så kommer växten så småningom att dö av näringsbrist. Det kan dock ta några år innan detta sker, och under tiden kan det jävelskapet försöka skicka ut utlöpare åt andra håll. Det gäller alltså att vara vaksam på uppstickande skott en bit ifrån det man klipper ner.

Det kostar dock på för växten att skicka ut långa rottrådar för att hitta en plats där den inte blir nerklippt, så i grunden är detta positivt, så länge man inte missar någon utlöpare.

Jag har själv använt denna metod för att bli av med ett mindre bestånd av parkslide på mitt sommarställe (planterad av tidigare ägare). Det gick bra, efter fyra-fem år syntes inget till längre, och den har inte återkommit under de dryga 10 år som gått sen den senast syntes.
 
  • Gilla
Swedejohn och 4 till
  • Laddar…
Vi hade lite parkslide på vår tomt när vi flyttade in. Fanns på två olika ställen. Jag grävde bort så mycket jag kunde och har inte sett något av den nu på ett par år..
Skulle det komma något skott så är det bara att rycka bort. Det är ju inget övernaturligt vi pratar om.
 
  • Gilla
Swedejohn och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Det är ingen magi med detta. Liksom alla gröna växter behöver parkslide utföra fotosyntes för att skapa näring åt sig. Fotosyntesen sker i de gröna ovanjordiska delarna, framför allt bladen. Om man ihärdigt och konsekvent klipper ner alla synliga ovanjordiska delar så kommer växten så småningom att dö av näringsbrist. Det kan dock ta några år innan detta sker, och under tiden kan det jävelskapet försöka skicka ut utlöpare åt andra håll. Det gäller alltså att vara vaksam på uppstickande skott en bit ifrån det man klipper ner.

Det kostar dock på för växten att skicka ut långa rottrådar för att hitta en plats där den inte blir nerklippt, så i grunden är detta positivt, så länge man inte missar någon utlöpare.

Jag har själv använt denna metod för att bli av med ett mindre bestånd av parkslide på mitt sommarställe (planterad av tidigare ägare). Det gick bra, efter fyra-fem år syntes inget till längre, och den har inte återkommit under de dryga 10 år som gått sen den senast syntes.
Ännu hellre dra upp så mycket som möjligt av skottet så dröjer det längre innan nästa skott kan få solljus. Lägg delarna så att de torkar helt så kan de inte starta om. En liten frisk rotbit i jorden kan bli en ny planta.
 
  • Gilla
Marielisan
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus 2003 gjorde säljarna reklam för den häftiga växten "norsk parkslide" som fanns på tomten. "Den växer så fort!" men börjar om varje år. Till slut tröttnade jag på den, men hade då haft den i långt mer än tio år utan att den blev mycket mer än 10-20% större. Hackade bort rötter en dm ner i jorden. Minns inget glysfosfat.

Det var först när jag började bråka med den som det dök upp massor av skott flera meter bort men min Automower klippte skotten och grannens åkgräsklippare klippte bort skotten som dök upp där.

Tog några år men gräsklipparna tröttade ut den. Väldigt odramatisk. Häxringar däremot...
 
Redigerat:
  • Gilla
Kriblo och 3 till
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Jag har en ide.

Om parkslide-buskaget funnits på platsen sedan urminnes tider utan att ta över tomten så kanske man bara ska låta eländet vara? Jag menar varför provocera en poteniell jobbig fiende om den är nöjd där den är?

Jag valde visserligen själv att ta fighten med kirskålen... Kirskål kanske också kan räknas som dolt fel? Jag svär, de fanns inga kirskål på visningen... i Mars månad
Ja, det är en bra metod att låta den vara om den växer på ett vettigt ställe. Det är när man börjar "bråka" med den som den försöker föröka sig med alla medel. Om den växer så man kan klippa med gräsklippare är det rätt lätt att få den att hålla sig på ett ställe.

Börjar du rycka föreslår jag att man samlar in varenda rotbit, det räcker med 1 cm rot för att den ska ta sig... Jag har haft Parkslide i min trädgård och lyckats begränsa den intill utrotning genom att rycka allt jag ser och lägga i en plastbalja som jag sedan dumpat (efter några veckor) och då har rötter/delar dött...
 
  • Gilla
Marielisan
  • Laddar…
Vi hade två områden (totalt kanske 10m2) med jätteslide som är en något större släkting, vi plocka ner allt och la i sopsäckar och la en dl vägsalt på rotknölarna. Vi har under somrarna tagit ett varv i trädgården ca en gång varannan vecka med hundbajspåse och plockat de skott som kommit. Detta året har det inte kommit något, så nästa sommar är planen att rycka upp rotknölarna och se om man kan trigga den och se om den ligger latent. Jag har bara erfarenhet jätteslide och kanske parkslide är värre. Men metoden verkar fungera, får den ingen chans för fotosyntes så bör den rimligtvis utarmas och tillslut dö.
 
  • Gilla
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
En metod, utöver att gräva, täcka eller förgifta, är ryckning. D.v.s. ta bort alla nya skott som kommer upp. Växten har en kompensationspunkt där den börjar tjäna mer energi än vad det tog att utveckla det nya skottet. Om man rycker skottet innan denna punkt är nådd så kommer man på sikt utarma plantan, varpå den dör. Exakt hur lång tid detta tar beror på storlek på beståndet. Men vad jag har läst tar det mellan 3 till 6 år.

Skotten som man har ryckt lägger man antingen i brännbart eller ännu bättre lämnar på platsen så att det bryts ner och förmultnar. De första åren är det en hel del jobb, men sedan kommer plantan skicka färre och färre skott. Det finns en risk att skotten som man har ryckt slår rot, men om man rycker upp skottet igen när man märker det så hinner den inte etablera sig.

Vet själv att denna metod fungerar då tidigare ägare nästan utrotade ett bestånd på vår tomt. Dessvärre nämnde tidigare ägare inte att detta bestånd fanns, varpå vi inte gjorde någon åtgärd på två år. Då han plantan skicka skott och få mer energi. Men nu, några år senare så har inte beståndet synts till. Insatsen från min sida, några timmar.
Har kört det här några år och den minskar helt klart för varje år och sprider sig inte. I början, när jag tog bort stora plantor, stoppade jag allt i plastsäckar och körde till återvinningen. Nu har jag bra blick för hur blad och skott ser ut, drar upp dem nån gång i månaden och lägger i en påse där de får torka ihop. Sen kan man lägga dem i hushållssopor som bränns. Lite synd, för det här är en snygg växt och den går att hålla koll på, men folk blir ju hysteriska när de ser den.
Det finns många andra växter som kan ta sig in under hus osv, men de är nordiska arter och inte främmande för vår flora, och då räknas de inte som invasiva även om de beter sig invasivt. Jag har ett helsicke med höstanemon t ex!
 
  • Gilla
Sidajope och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Är den planterad efter visningen?
Uppenbarligen nedklippt under visning och sedan uppvuxen igen efter köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.