632 läst · 7 svar
632 läst
7 svar
Kakelugn på betongplatta
Hej!
Går lite i tankarna att låta installera en kakelugn. Vikten på dem är ca 1400 kg.
Någon här som har erfarenhet huruvida det är lugnt att montera en sådan "rätt upp och ner" på en betongplatta (som är gjord enl konstens alla regler)?
En bekant sa till mig att plattan borde vara förstärkt kring det område den ska monteras på t.ex.
Säljaren säger (så klart) att det inte är någon fara.
Tack för input!!
Går lite i tankarna att låta installera en kakelugn. Vikten på dem är ca 1400 kg.
Någon här som har erfarenhet huruvida det är lugnt att montera en sådan "rätt upp och ner" på en betongplatta (som är gjord enl konstens alla regler)?
En bekant sa till mig att plattan borde vara förstärkt kring det område den ska monteras på t.ex.
Säljaren säger (så klart) att det inte är någon fara.
Tack för input!!
Jag är inte konstruktör men 1400 kg blir ju en ganska redig punktlast så jag gissar att det beror på hur plattan är utformad och hur markförhållandet ser ut under om det går eller inte, samt vart på plattan kakelugnen ska stå. Spontant känns det som att en förstärkning skulle vara på sin plats. Förhoppningsvis kommer det fler svar från någon med bättre konstruktionskunskaper än mig...
Om jag vill ha hängsle och livrem, och fråga någon som jobbar med detta - är det typiskt sett en konstruktör som kan räkna på det?
Liknande trådar
-
Behandla betongplatta framför kakelugn.
Byggmaterial & Byggteknik -
Bila bort betongplatta framför kakelugn?
Byggnadsvård -
Måla betongplatta, tidigare plats för kakelugn
Golv -
Betongplatta för kakelugn/risk för fuktskada?
Grund & Markarbeten -
Kakelugn på betongplatta utan förstärkning/fundament
Värme allmänt