Slänten är problemet här. Du kan inte lägga begränsningen för nära slänten för då åker den ner och fastnar. Vill du verkligen ha klippt där så tycker jag att du ska bredda ytan någon halvmeter genom att göra en enkel mur med en rad betongblock och utfyllnad av jord mot den.
 
Behöver gruppens assistans här berörande min installation för Gardena Smart 1500.

Själva installationen har flutit på bra men första gångerna jag skulle göra en guidekalibrering så stod det misslyckad 🤷‍♂️
Då flyttade jag ut startpunkten till 2m och då körde klipparen ut till startpunkten svängde vänster ut till ”A” där stod den en stund sedan stod det i klipparen Kalibrering Utförd och den började klippa.

Men nu när jag skulle fixa till yttäckningen/startpunkter så mätte jag ut vart jag ville ha mina 3 punkter i meter utefter guiden.
Körde sedan test med klipparen att han skulle utgå från startpunkt 2 som va placerad 50m ifrån laddstationen.
Klipparen går ut svänger vänster och tar guiden ut till vänster (”B”) 50m sedan börjar den klippa.
När den är klar så kör den dock hela guiden tillbaka för att ladda.
Provade övriga startpunkter och alla stämmer i meter men det är som den helt utgår till vänster och struntar i att guiden börjar och går till höger.
Detta innebär ju att enda startpunkten jag kan ha till höger är den vid stationen?
Nu löste jag det med att jag fick placera min startpunkter utefter förutsättningarna jag har nu så klipparen fick komma igång och klippa.
Men jag vet ju inte om det i framtiden innebär att jag får dålig yttäckning till höger i gräsmattan. 🤷‍♂️

Vad beror detta på?
Är detta något jag kan justera till sen när kartan har blivit uppritad och jag har fått möjligheter att dela in zoner i appen?

Är det något fel på maskin eller min installation?

Har provat att göra en ny guidekalibrering men samma sak oavsett.
Och jag kan inte ha laddstationen på någon annanstans än där jag har placerat den tyvärr, guiden går ju såklart att dra på annat sätt men ansåg jag fick bäst täckning på detta sättet med tanke på hålet i staketet på enbart en sida.
Men passagen genom staket funkar klockrent och även dockningen i station funkar klockrent.

Tacksam för rådgivning
 
  • Handritad skiss av inomhusmiljö med rum, möbler och anteckningar, troligen för planering eller design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild över hus med orange tak, uteplats, grönområden, två bilar, och skuggor av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Försöker ta mig genom beskrivningen ...
Notera att klipparen vid utgång längs guide för att påbörja klippning, möter kontakt med beg.kablen eller kör emot något föremål så avbryts körningen och klippning påbörjas.
Kanske är det något sådant som triggas vid punkt B?

Ang. ön som du har gjort vid B, du har säkerställt att du inte har korsat kablarna ut till ö? Alltså riktningen på ledarna (se bild i manual).

Ang. guidekalibrering så är det bara ett sätt för klipparen att mäta upp ett maxavstånd som den kan ha till guidekabeln, detta för att undvika spårbildning vid gång längs guiden (avståndet varieras lite varje gång den kör).

Som du har sett i manualen,kör klipparen alltid till vänster om guiden sett in mot laddaren. Därför ska man försöka maximera avståndet till vänster om guide gentemot beg.kabeln.
 
E etompau skrev:
Försöker ta mig genom beskrivningen ...
Notera att klipparen vid utgång längs guide för att påbörja klippning, möter kontakt med beg.kablen eller kör emot något föremål så avbryts körningen och klippning påbörjas.
Kanske är det något sådant som triggas vid punkt B?

Ang. ön som du har gjort vid B, du har säkerställt att du inte har korsat kablarna ut till ö? Alltså riktningen på ledarna (se bild i manual).

Ang. guidekalibrering så är det bara ett sätt för klipparen att mäta upp ett maxavstånd som den kan ha till guidekabeln, detta för att undvika spårbildning vid gång längs guiden (avståndet varieras lite varje gång den kör).

Som du har sett i manualen,kör klipparen alltid till vänster om guiden sett in mot laddaren. Därför ska man försöka maximera avståndet till vänster om guide gentemot beg.kabeln.
E etompau skrev:
Försöker ta mig genom beskrivningen ...
Notera att klipparen vid utgång längs guide för att påbörja klippning, möter kontakt med beg.kablen eller kör emot något föremål så avbryts körningen och klippning påbörjas.
Kanske är det något sådant som triggas vid punkt B?

Ang. ön som du har gjort vid B, du har säkerställt att du inte har korsat kablarna ut till ö? Alltså riktningen på ledarna (se bild i manual).

Ang. guidekalibrering så är det bara ett sätt för klipparen att mäta upp ett maxavstånd som den kan ha till guidekabeln, detta för att undvika spårbildning vid gång längs guiden (avståndet varieras lite varje gång den kör).

Som du har sett i manualen,kör klipparen alltid till vänster om guiden sett in mot laddaren. Därför ska man försöka maximera avståndet till vänster om guide gentemot beg.kabeln.
Ja ritningen är väl kanske inte mästarklass 🫣

Den ön som är gjord vid ”B” är korrekt utförd och ligger 80cm ifrån guiden.

Detta kanske är ett icke problem om det visar sig att klipparen täcker/klipper tillräckligt mycket på ”höger sida” eftersom jag inte kan lägga nån startpunkt där alls.
Då alla startpunkter utgår ifrån laddstationen och guiden direkt till vänster.
Det är som den på vägen ut inte reagerar på att guiden finns till höger alls 🤷‍♂️
Men på vägen tillbaka så följer den guiden hela vägen.

Nu har jag lagt 2st startpunkter utanför staket en strax utanför och en i änden av guiden samt att den utgår ifrån laddstationen och jag ser ju att den är på höger sida och klipper ibland men önskvärt är ju att man kan lägga startpunkter där man vill
 
Hej!

Jag har en biyta där jag lyfter över gräsklipparen till.
Den har dock ingen karta. Vet ni hur man skapar en karta för biytan eller om det ens går?
 
Första dagen på jobbet efter 2v semester! ;-)
 
  • Gilla
  • Haha
Erik_dedu och 1 till
  • Laddar…
Jobbångest efter semestern. Vem sa att robotar inte kan vara mänskliga 😉
 
S svetsnisse skrev:
Första dagen på jobbet efter 2v semester! ;-)
[media]
Drygt när vikarien inte dragit sitt strå till stacken 😜
 
  • Gilla
  • Haha
Magic-gnome och 1 till
  • Laddar…
Har en Smart Sileno. Är inne på tredje året och har aldrig varit några problem. Men nu sista veckorna så hinner maskinen inte tillbaka till basen när den ska ladda, så maskinen stoppar mitt på gräsmattan. Måste då lyfta maskinen tillbaka till laddaren. Efter jag har satt maskinen i laddaren står det i appenatt batteriet är 90% fullt.

Ser ut som att maskinen tror att den har fullare batteri än vad den har?

Kan man på något sätt kontrolera om den laddar som den ska? Kan man via menyn kolla hur fullt batteriet är?

Någon som har forslag på løsning?
 
Streiffert Streiffert skrev:
Har en Smart Sileno. Är inne på tredje året och har aldrig varit några problem. Men nu sista veckorna så hinner maskinen inte tillbaka till basen när den ska ladda, så maskinen stoppar mitt på gräsmattan. Måste då lyfta maskinen tillbaka till laddaren. Efter jag har satt maskinen i laddaren står det i appenatt batteriet är 90% fullt.

Ser ut som att maskinen tror att den har fullare batteri än vad den har?

Kan man på något sätt kontrolera om den laddar som den ska? Kan man via menyn kolla hur fullt batteriet är?

Någon som har forslag på løsning?
Är guidekabeln hel?
Lyser laddstationens lysdiod med fast grönt sken?
Har klipptiden minskat? Om ja, så kan det vara batteriet som är på väg att ta slut. Dock är tre år lite i kortaste laget, batteriet brukar behöv bytas efter 4- 6 år.

När batteriet är på väg att ta slut visar ofta batteriindikator felaktigt värde, dvs går nästan direkt upp till 90-100%.
 
Hej.

Vår Sileno Life 1500 startar nästan varje gång bakom vårt växthus som är anslutningen mellan guide och begränsningskabel, trots att där ej finns någon startpunkt. Vi har två startpunkter som används enligt bild på karta.
Jag har provat göra en ny kalibrering av guidekabeln men den tar en genväg som gul pil visar, och börjar sedan klippa innan den når slutet på guidekabeln. Guidekabeln ligger som närmast sig själv 2,4 meter där den tar genvägen.
På väg ut för att klippa vid nästa start från laddning tar den också genvägen men fortsätter sedan hela guidekabeln till bakom växthuset.
På vägen hem följer den guidekabeln hela vägen runt utan att ta genvägen.

Varför gör den så här och hur löser jag det?
Jag tolkar det i manualen som att det ska vara OK att lägga guidekabeln på det sättet.
 
  • Bild av gräsmattakarta på en enhet, zoner och procentandel klippta områden visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blåbay skrev:
Hej.

Vår Sileno Life 1500 startar nästan varje gång bakom vårt växthus som är anslutningen mellan guide och begränsningskabel, trots att där ej finns någon startpunkt. Vi har två startpunkter som används enligt bild på karta.
Jag har provat göra en ny kalibrering av guidekabeln men den tar en genväg som gul pil visar, och börjar sedan klippa innan den når slutet på guidekabeln. Guidekabeln ligger som närmast sig själv 2,4 meter där den tar genvägen.
På väg ut för att klippa vid nästa start från laddning tar den också genvägen men fortsätter sedan hela guidekabeln till bakom växthuset.
På vägen hem följer den guidekabeln hela vägen runt utan att ta genvägen.

Varför gör den så här och hur löser jag det?
Jag tolkar det i manualen som att det ska vara OK att lägga guidekabeln på det sättet.
Killgissning, ligger kabeln ”för nära sig själv” där?
 
E etompau skrev:
Är guidekabeln hel?
Lyser laddstationens lysdiod med fast grönt sken?
Har klipptiden minskat? Om ja, så kan det vara batteriet som är på väg att ta slut. Dock är tre år lite i kortaste laget, batteriet brukar behöv bytas efter 4- 6 år.

När batteriet är på väg att ta slut visar ofta batteriindikator felaktigt värde, dvs går nästan direkt upp till 90-100%.
Tack för svar!
Ja guidekabeln är hel och allt lyser som det ska.
Tror jag testar att beställa ett nytt batteri, så får jag hoppas att det blir bra :)
 
U uplj skrev:
Killgissning, ligger kabeln ”för nära sig själv” där?
Det är min första tanke, men borde inte 2,4 meter ifrån sig själv räcka?
Klipparen går visserligen väldigt långt ifrån guidekabeln på vägen ut, ca 1,5 meter parallellt med kabeln, så den är faktiskt närmare den andra delen av kabeln än den den ska följa. Men det borde ju inte vara ett problem kan jag tycka?
 
B Blåbay skrev:
Det är min första tanke, men borde inte 2,4 meter ifrån sig själv räcka?
Klipparen går visserligen väldigt långt ifrån guidekabeln på vägen ut, ca 1,5 meter parallellt med kabeln, så den är faktiskt närmare den andra delen av kabeln än den den ska följa. Men det borde ju inte vara ett problem kan jag tycka?
Håller med, 2,4 m borde vara tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.