D Dinjo skrev:
Har du någon koll på hur många timmar som firman lagt totalt på ditt takbyte?
Japp. Jag har varit på plats varje dag utom tre. Jag har koll på antal personer och timmar på ett ungefär.
Sedan förstår jag om det tillkommer lite tid för inköp mm.
För vissa dagar har jag exakt noteringar.
 
P Pyrran27 skrev:
Japp. Jag har varit på plats varje dag utom tre. Jag har koll på antal personer och timmar på ett ungefär.
Sedan förstår jag om det tillkommer lite tid för inköp mm.
För vissa dagar har jag exakt noteringar.
Hur många timmar har du noterat?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag kommer av flera skäl köra plåt som förhoppningsvis inte är alltför svårt det heller. Jag har undrat över det där med att dela upp det, om det går att göra så. Låter ju lovande om du säger det.
Jag la om taket där jag bodde tidigare. Första halvan (den akuta) första sommaren. Och nästa halva några år senare. Går utmärkt, om man nu inte har akuta problem på hela taket.

Andra halvan tog jag halva i taget. Behövde då bara bära ned 25% av takpannorna. Så minskar man ned på det jobbet också.

Finns bra beskrivningar på nätet. Enda intellektuella utmaningen är att se till att få läkten på rätt plats så takpannorna hamnar rätt i höjdled. Annars är det bara rå arbetskraft och tid som gäller.
Men det är ganska bra timpenning på att göra jobbet själv. Materialet kostar inte mycket.

Så i slutändan blir det en fråga om priset på den egna tiden, och behovet av lite "vardagsmotion".
Man kan också göra det på kvällar och helger. Bara se till att ha presenningar som täcker där man har träet bart.

Plåt borde också gå bra att ordna själv. Lär väl underlätta om man är två personer för all del.
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Jag har precis gjort takomläggningar. Blev klart igår. Ca 120kvadrat.

121kkr
Ingick det ställningshyra runt om då?
Eller gjordes detta utan ställning?

Att hyra ställning runt om kostar annars en hel del.
 
P Pyrran27 skrev:
och tog dem tydligen 77 timmar att sätta dit.
Utan att vilja kommentera antalet timmar så gissar jag att du betalar övertidstimmar för tilläggsjobben.
Takläggare har troligen 100% beläggning på sommaren. Och allt extraarbete måste tas som övertid. Och då sker väl multiplikation med någon faktor på timmarna.

Hur bra gick det att komma åt underspikningen för att montera insektsnätet. Fanns det redan ställning på plats? Om det är så låter ju 77 mycket.
 
P
Kom igen, du måste ju strida mot dom. Det är inte du som ska vara besvärad när ni träffas på byn, det är dom som ska skämmas för sitt mygel.
 
  • Gilla
Pyrran27 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ingick det ställningshyra runt om då?
Eller gjordes detta utan ställning?

Att hyra ställning runt om kostar annars en hel del.
Fast pris. Dem hade egen full ställning.

Även hängrännor, stuprör, vindskivorna (målade i rätt kulör), igensättning av nock och montering av mögelstopp. Nån råspont fick bytas men ytters lite och det ingick i offert.

Vem byter tak utan ställning? Dem lär ju spara in den idén första dagen.
 
P Pyrran27 skrev:
Har i dagarna fått slutfaktura från renovering som hamnade över 25 % över offerten. Det är nu andra gången inom ett år som detta händer mig.
Den här gången takomläggning med en offert på knappt 300.000 kr som nu slutar på straxt under 420.000 kr.
Förra gången så var det installation av septiktank inklusive grävjobb med en offert på knappt 160.000 kr som slutade på 250.000 kr.

Båda dessa tillfällen har varit när vi anlitat något mindre firmor med lokal anknytning. När vi anlitat större firmor har offert och slutfaktura varit i princip överensstämmande.

Jag undrar om andra upplever att detta är generellt? Mer påslag av mindre firmor?
Skulle i framtiden vilja isolera om golvet om jag någonsin lyckas spara ihop pengar igen. Men vill verkligen inte hamna i samma sits igen så är det bara att köra på "jättarna" inom branschen, eller har jag bara otur?

Den senaste hade dessutom mage att beklaga sig att hens firma gick back på jobbet hos mig. Det tar mig bra många arbetstimmar/år att jobba ihop 120.000 som de lyckats bränna på några dagar. Vem är det som går back?
Man får väl lusläsa offerten och försöka få till ett tillägg som säger att eventuella ytterligare moment faller på byggaren. Men inte alla som vill gå med på det skulle jag tro.

Mycket tråkigt i alla fall. Mycket pengar.
 
Men om detta var en stuga med 100 kvm tak.

Vad har gjorts? För 400 000?

Vi byggde ut vår stuga med 30 kvm och bytte tak på resten. Snickaren jobbade ungefär en vecka med underlagspapp, läkt och vindskivor, takfotsplåt, vindskiveplåt. Jag tog själv ned pannorna och lade på de nya. Mitt arbete var i omgångar några timmar då och då. Men kanske 4 hela dagar. Pannorna kostade ca 15 000. Plåtdetaljer, underlagspapp o läkt kanske kostade 10 000 (har inte exakt koll för det kom på samma fakturor som utbyggnaden). Hela projektet med 30 kvm utbyggnad gick på drygt 350 000.
 
M
P Pyrran27 skrev:
Som jag nämnde är detta mindre företag. Jag kommer att betala och inte hänga ut någon här.
Jag ska lusläsa offerterna och jämföra det finstilta och se om något skiljer.
Jag är mest undrande om detta upplevdes som generellt.
Jag har som sagt aldrig varit med om det tidigare att det blivit så stora skillnader.
Mitt svar är nej. Jag använder 2-mans företag oftast och det enda som skiljer dom åt mot stora är att när saker blir fel kan de inte skylla på administrationen, på en enskild hantverkare som slutat, för det är bara dom 2. Sen så vill små företag ha betalt varje mån tills projektet är slutfört så det är bäst att kontrollera att tillräckligt mycket jobb är gjort per mån. Slutfakturan måste hållas inne tills allt ser bra ut, annars ingen faktura som springer iväg. Sen ska man väl helst inte godta när de säger ca priser för då hamnar det i det övre spannet. Vi har haft mest problem med stora firmor, tex el-killen kommer och gör jobb 2 tim och vi blir fakturerade för 8 tim...
 
D Dinjo skrev:
Har du någon koll på hur många timmar som firman lagt totalt på ditt takbyte?
Jag får det till att de har varit på plats 250 timmar inklusive raster.

De har skickat in underlag på 360 timmar plus ÄTAn på 86 timmar.

En hantverkare har reggat 8 timmar per dag. Jag vet att det inte stämmer.

Frågan är ju nu om jag orkar driva detta vidare. Det blir väl ord mot ord.
 
P Patmark skrev:
Kom igen, du måste ju strida mot dom. Det är inte du som ska vara besvärad när ni träffas på byn, det är dom som ska skämmas för sitt mygel.
Hur sjutton ska jag bevisa att de ljuger om arbetstiden. Jag är så himla ledsen och besviken. Dessa har jag släppt in i mitt hem.
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Hur många timmar har du noterat?
250. Det är dessutom inklusive raster. Vissa dagar var rasterna lååånga.
 
P
P Pyrran27 skrev:
Jag får det till att de har varit på plats 250 timmar inklusive raster.

De har skickat in underlag på 360 timmar plus ÄTAn på 86 timmar.

En hantverkare har reggat 8 timmar per dag. Jag vet att det inte stämmer.

Frågan är ju nu om jag orkar driva detta vidare. Det blir väl ord mot ord.
Heja heja, klart du orkar! Iallafall så långt det går utan rättegång.
 
P Pyrran27 skrev:
Hur sjutton ska jag bevisa att de ljuger om arbetstiden.
Frågan är hur man kommer tillrätta med detta.
Företaget kan ha anvisat en anställt till att jobba 8 timmar hos dig. Och denna kan rapportera in 8 timmar. Men ha avvikit och gjort privata ärenden.

Hur kommer man tillrätta med det?
Vilken metod du än kommer med, kommer staten eller facket att blockera det.

P Pyrran27 skrev:
Jag är så himla ledsen och besviken.
Fast det har att göra med att du lyckats leva så länge som du gjort, och ändå inte kunnat observera hur människor gör.
Din uppfattning om verkligheten har dålig överensstämmelse med verkligheten.

P Pyrran27 skrev:
Dessa har jag släppt in i mitt hem.
Anlitar man människor så får man lov att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.