Vilken galen tråd. Alla ni som undrade kring fastighetsippdelning etc etc. Nu vet ni ju svaret. VARFÖR SVARAR NI DÅ INTE PÅ URSPRUNGSFRÅGAN?

Ni måste ju ha ställt frågan av en anledning, eller? Så ju när ni vet svaret kan ni väl svara? Eller var en anledning just bara att tjafsa? Denna tråd kunde varit en tiondel så lång utan dessa idiotiska kommentarer. Och redan från början kunde man misstänka att svaret ändå var 3 olika fastigheter. Så istället för all denna kraft på att reda ut något så kunde man inlett svaret med:

”Under förutsättning att det är tre olika fastigheter bla bla bla. Om det inte är tre olika fastigheter så behöver vi veta förutsättningarna bättre för att kunna svara”.

Jag kan däremot inte svaret på ursprungsfrågan så det kommer jag inte bidra med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J johfor1 skrev:
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

[bild]
1. Jag skulle polisanmäla saken, då har du ett ärende som kanske myndigheten behandlar.
2. Alternativt så kan du ju kanske beställa något som ska lyftas in med kran och med mejl påtala att du inte kan ta ansvar för deras olagligt installerade kabel på din tomt.
3. Ställ något på deras tomt sim du vägrar flytta på tills kabeln är borta.
4. Skriv mejl att du måste ha bort kabeln, om de inte rar bort den så kommer du låta riva kabeln 2023-××-×× eller liknande, då har du ju uppmanat dem och gett dem tid och utrymme att ta bort den.
 
krillek krillek skrev:
Vem tvingade dig till det? Du hade säkert kunnat borra ett rör under vägen och dragit el, fiber/nätverk eller vad du önskar den vägen. Vem som ger tillstånd beror på vem som äger vägen.
Nätbolagen har monopol. Äldre anslutningar som var okej får vara kvar, i alla fall i vissa fall. I andra bryr sig helt enkelt inte nätägaren. Nu finns det lite nya undantag för att dela sol el.
 
D Daniel 109 skrev:
Nätbolagen har monopol. Äldre anslutningar som var okej får vara kvar, i alla fall i vissa fall. I andra bryr sig helt enkelt inte nätägaren. Nu finns det lite nya undantag för att dela sol el.
Men nu är det ju inte servitut på denna utan något som troligtvis andra husägaren monterat själv, vilket inte eller aldrig kommer vara OK.
Man får absolut mata annan byggnad med el så länge den inte är ett permanent boende, då krävs egen serviskabel. Men man får aldrig dra el på annans mark utan servitut för detta.
Vill man fördjupa sig inom lagar och förordningar så för just detta ärende är det en lag enligt nätverksförordningen.
PS man får inte mata sol el till annat bostadshus utan att båda fastigheterna har egna serviser, då och endast då, får man bygga internt nät för sol el emellan dessa, inte annars.
Arbetar som besiktningsman med EL och telesystem
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Mitt svar hade absolut inget med servitut att göra.
 
D dwd skrev:
Så att få bort något från sin fastighet som tillhör någon annan och som inte verkar ha rätt att finnas där är att jävlas?
👍
Jag skulle inte vilja ha en luftledning över min tomt Skitfult ju Jag hade vänt mig till fogden
 
D dwd skrev:
Så att få bort något från sin fastighet som tillhör någon annan och som inte verkar ha rätt att finnas där är att jävlas?
👍
Till slut får det vara nog. Låter man en del människor göra en sak el två så är det sedan fritt fram.
Så man måste till slut säga ifrån och inte vika ned sig.
 
  • Gilla
Mickeman63
  • Laddar…
Ann-Christin Asson Ann-Christin Asson skrev:
Elbolaget och jag kollade även med Vattenfall (ej nätägare)
Klart de ville att du skulle ha ett ytterligare abonnemang… Hade du talat med en elektriker istället så hade vederbörande kunnat gå vidare från ditt mätarskåp med en ledning till en ny undercentral vid nästa byggnad.

Jag har en handfull byggnader på min gård men bara ett abonnemang. Inget konstigt med det, vore helt orimligt annars.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Klart de ville att du skulle ha ett ytterligare abonnemang… Hade du talat med en elektriker istället så hade vederbörande kunnat gå vidare från ditt mätarskåp med en ledning till en ny undercentral vid nästa byggnad.

Jag har en handfull byggnader på min gård men bara ett abonnemang. Inget konstigt med det, vore helt orimligt annars.
Ja helt ok, bara fu inte strömförsörjer annan byggnad som är avsedd som permanent boende. Du får heller aldrig dra din el över annans tomt utan servitut för detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nätbolagen har monopol. Äldre anslutningar som var okej får vara kvar, i alla fall i vissa fall. I andra bryr sig helt enkelt inte nätägaren. Nu finns det lite nya undantag för att dela sol el.
Varför ens blanda in elbolaget för att dra en ny matning inom fastigheten?
 
Mickeman63 Mickeman63 skrev:
Ja helt ok, bara fu inte strömförsörjer annan byggnad som är avsedd som permanent boende.
Vad avgör egentligen om en byggnad är avsedd för permanent boende eller ej och vem beslutar i så fall? Jag har en bostadsflygel på min fastighet som periodvis före min tid varit uthyrd och den har också en egen adress, men den delar elabonnemang, sophämtning o s v med huvudbyggnaden.
Mickeman63 Mickeman63 skrev:
Du får heller aldrig dra din el över annans tomt utan servitut för detta.
Fallet med en väg över ens fastighet där vägen har servitut är ju lite speciellt. Vad jag förstår behöver du ok från väghållaren om du vill gå med en ledning under vägen trots att du äger fastigheten. Luftledning över vägen vet jag inte ens om det är tillåtet och vad som då krävs.
 
Man kan absolut gå med en luftledning över väg. Det kräver minst 4,5m fri höjd om det inte är skyltat. Men nu är vi inne på helt andra frågor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J johfor1 skrev:
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

[bild]
Vill minnas att man aldrig får leda ström över annans tomtmark, varken i luft eller mark. Det är bara nätägaren som får/ måste ha tillstånd för. Som abonnent får man inget sånt tillstånd.
 
  • Gilla
Doks och 1 till
  • Laddar…
D dwd skrev:
Så att få bort något från sin fastighet som tillhör någon annan och som inte verkar ha rätt att finnas där är att jävlas?
👍
Nästa fråga är vad du äger som fastighetsägare. Du äger marken men inte luften över marken och så länge något som inte är placerat så det inverkar på utnyttjandet av din markyta blir det nog svårt att avhysa det.
Om ett träd på grannens tomt har grenar som sträcker sig in på din får du ta bort dom då de kan vara "ivägen för dig". Om det vore ett större föremål som skymmer sikten eller liknande borde det också vara möjligt, men en elkabel som sitter på en höjd som inte påverkar ditt utnyttjande av din mark, och inte har någon fästpunkt (stolpe) på din mark samt inte hotar att skada din fastighet så lär det bli du som blir skyldig om du tar bort den.Din chans är ägaren till stolpen som elkabeln är fäst i reagerar och begär borttagning
 
krillek krillek skrev:
Klart de ville att du skulle ha ett ytterligare abonnemang… Hade du talat med en elektriker istället så hade vederbörande kunnat gå vidare från ditt mätarskåp med en ledning till en ny undercentral vid nästa byggnad.

Jag har en handfull byggnader på min gård men bara ett abonnemang. Inget konstigt med det, vore helt orimligt annars.
Om du läser vad hon skriver dvs två bostadshus kommer det ju eventuellt som nämnts i annat läge. Kanske inte en normalanslutning <= 25 A räcker till båda osv då kan det bli rimligare att oavsett "göra rätt" även om jag självklart kan hålla med dig om att det finns många absurda exempel i de här fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.