En metod, utöver att gräva, täcka eller förgifta, är ryckning. D.v.s. ta bort alla nya skott som kommer upp. Växten har en kompensationspunkt där den börjar tjäna mer energi än vad det tog att utveckla det nya skottet. Om man rycker skottet innan denna punkt är nådd så kommer man på sikt utarma plantan, varpå den dör. Exakt hur lång tid detta tar beror på storlek på beståndet. Men vad jag har läst tar det mellan 3 till 6 år.

Skotten som man har ryckt lägger man antingen i brännbart eller ännu bättre lämnar på platsen så att det bryts ner och förmultnar. De första åren är det en hel del jobb, men sedan kommer plantan skicka färre och färre skott. Det finns en risk att skotten som man har ryckt slår rot, men om man rycker upp skottet igen när man märker det så hinner den inte etablera sig.

Vet själv att denna metod fungerar då tidigare ägare nästan utrotade ett bestånd på vår tomt. Dessvärre nämnde tidigare ägare inte att detta bestånd fanns, varpå vi inte gjorde någon åtgärd på två år. Då han plantan skicka skott och få mer energi. Men nu, några år senare så har inte beståndet synts till. Insatsen från min sida, några timmar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 27 till
  • Laddar…
A
Solklart dolt fel, bara att stämma på! Klart någon annan ska fixa det. Alla klippa ner skiten regelbundet och sköta sin trädgård kan väl inte vara en husägares ansvar, heller? Inte heller att göra en riktigt ordentlig undersökning av vad man köper?
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst, men det kräver olaglig import av glyfosatmedel och sen olaglig spridning av det i trädgården. Jag dömer inte utifrån moraliska grunder eftersom det utifrån sakliga och naturvetenskapliga perspektiv inte utgör en fara för människors hälsa eller miljö men det är inte lagligt. Även om lagen i sig kom till på omoraliska grunder.
Olagligt????
https://www.google.com/search?q=rou...9i57i433i512j0i512l9&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Själv får jag medlet av en släkting som är bonde, glufofosfat i pulverform.
Som jag sedan skrev så kommer troligen EU att godkänna medlet trots miljömupparnas icke faktabaserade tjutande.
 
  • Haha
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Jag har en ide.

Om parkslide-buskaget funnits på platsen sedan urminnes tider utan att ta över tomten så kanske man bara ska låta eländet vara? Jag menar varför provocera en poteniell jobbig fiende om den är nöjd där den är?

Jag valde visserligen själv att ta fighten med kirskålen... Kirskål kanske också kan räknas som dolt fel? Jag svär, de fanns inga kirskål på visningen... i Mars månad
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Kriblo och 18 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Olagligt????
[länk]
Själv får jag medlet av en släkting som är bonde, glufofosfat i pulverform.
Som jag sedan skrev så kommer troligen EU att godkänna medlet trots miljömupparnas icke faktabaserade tjutande.
Det som du har googlat fram som heter Roundup innehåller inte längre glyfosat på den svenska marknaden. Du får inte sprida jordbrukets glyfosatbaserade bekämpningsmedel i din trädgård.
 
  • Gilla
  • Haha
leffeisala och 11 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Hej MoveMe!

Det är lätt att bli uppskrämd av Parkslide om man googlar på växten, men vi bor som tur är i Sverige där vi har vintrar och Parksliden har inte alls lika lätt att skapa sådana problem som den gör i engelska trädgårdar.

Enklaste sättet att bekämpa den är med glyfosat/roundup. Ni får tyvärr beställa detta utomlands. Precis innan frosten kommer kan man skära av stammen nere vid marken och hälla i lite. Året därpå kommer den vara kraftigt försvagad och då kan man under säsongen pensla bladen med roundup. Åren därpå kan enstaka skott dyka upp men då är det bara att upprepa tills den är borta.
 
  • Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Olagligt????
[länk]
Själv får jag medlet av en släkting som är bonde, glufofosfat i pulverform.
Som jag sedan skrev så kommer troligen EU att godkänna medlet trots miljömupparnas icke faktabaserade tjutande.
Svensk round up innehåller inte längre glyfosat. Att importera klassade bekämpningsmedel är nästan alltid - i praktiken alltid - olagligt. Regler om språk på behållaren, samt jag tror det behövs en märkning också.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Jag har en ide.

Om parkslide-buskaget funnits på platsen sedan urminnes tider utan att ta över tomten så kanske man bara ska låta eländet vara? Jag menar varför provocera en poteniell jobbig fiende om den är nöjd där den är?

Jag valde visserligen själv att ta fighten med kirskålen... Kirskål kanske också kan räknas som dolt fel? Jag svär, de fanns inga kirskål på visningen... i Mars månad
Parkslidebuskaget kommer sakta men säkert att ta över allt i trädgården.... bara att ta kål på eländet.
Kirskål är något helt annat att roa sig med.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Jag har en ide.

Om parkslide-buskaget funnits på platsen sedan urminnes tider utan att ta över tomten så kanske man bara ska låta eländet vara? Jag menar varför provocera en poteniell jobbig fiende om den är nöjd där den är?

Jag valde visserligen själv att ta fighten med kirskålen... Kirskål kanske också kan räknas som dolt fel? Jag svär, de fanns inga kirskål på visningen... i Mars månad
Parkslide är en smart växt, den kan vid konkurrens leva ett ”stillsamt liv” för att samla energi innan kemisk krigsföring. Problemet är att under marken expanderar den både horisontellt och vertikalt. Jag har hört om många fall där växten efter många år startat en ordentlig expansion efter att att levt sitt eget liv i ett hörn utan att växa ovan jord.
Speciellt om man exempelvis ändrar förutsättningarna runt om, exempel ett träd som skuggar bra faller i nästa storm. Tack säger Parksliden och expanderar.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Parkslidebuskaget kommer sakta men säkert att ta över allt i trädgården.... bara att ta kål på eländet.
Kirskål är något helt annat att roa sig med.
Granngården där jag växte upp hade ett bestånd, det höll samma storlek under hela min uppväxt.

Vi brukade använda stammarna att fäktas med.
 
  • Gilla
Filbert och 7 till
  • Laddar…
A
S Skyscraper skrev:
Jag har en ide.

Om parkslide-buskaget funnits på platsen sedan urminnes tider utan att ta över tomten så kanske man bara ska låta eländet vara? Jag menar varför provocera en poteniell jobbig fiende om den är nöjd där den är?

Jag valde visserligen själv att ta fighten med kirskålen... Kirskål kanske också kan räknas som dolt fel? Jag svär, de fanns inga kirskål på visningen... i Mars månad
Samma här! Har krossat den i en rabatt. Var riktigt nöjd tills jag tittade över häcken och såg grannens enorma kirskålsfält, jag börjar tro det är för kommersiellt bruk. Har begärt skadestånd pga grannen är ett dolt fel jag inte såg på besiktningen.
 
  • Haha
  • Gilla
Jimbom och 6 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Hej MoveMe!

Det är lätt att bli uppskrämd av Parkslide om man googlar på växten, men vi bor som tur är i Sverige där vi har vintrar och Parksliden har inte alls lika lätt att skapa sådana problem som den gör i engelska trädgårdar.

Enklaste sättet att bekämpa den är med glyfosat/roundup. Ni får tyvärr beställa detta utomlands. Precis innan frosten kommer kan man skära av stammen nere vid marken och hälla i lite. Året därpå kommer den vara kraftigt försvagad och då kan man under säsongen pensla bladen med roundup. Åren därpå kan enstaka skott dyka upp men då är det bara att upprepa tills den är borta.
Varför utomlands??..... (nu får jag det av en släkting som är bonde så jag har aldrig behövt köpa)
https://www.granngarden.se/ograsmed...WUEt_gOuEA8THsseBou5Yz9aIsU4J0zhoCgAsQAvD_BwE
 
  • Gilla
utgång
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Parkslide är en smart växt, den kan vid konkurrens leva ett ”stillsamt liv” för att samla energi innan kemisk krigsföring. Problemet är att under marken expanderar den både horisontellt och vertikalt. Jag har hört om många fall där växten efter många år startat en ordentlig expansion efter att att levt sitt eget liv i ett hörn utan att växa ovan jord.
Speciellt om man exempelvis ändrar förutsättningarna runt om, exempel ett träd som skuggar bra faller i nästa storm. Tack säger Parksliden och expanderar.
Nej detta stämmer inte. Alla växter får sin energi genom solljus och expanderar inte sina rotsystem utan att skapa plantor över jord. Onödigt att sprida myter som skrämmer upp.

Däremot kan den ligga vilande och om man gräver runt vilande rötter kan den börja skicka nya plantor.
 
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
A
J JockeHX skrev:
Nej detta stämmer inte. Alla växter får sin energi genom solljus och expanderar inte sina rotsystem utan att skapa plantor över jord. Onödigt att sprida myter som skrämmer upp.

Däremot kan den ligga vilande och om man gräver runt vilande rötter kan den börja skicka nya plantor.
Ja! Det är inte raketforskning men kräver lite flit och mycket tålamod. Men hanterbart på en typisk villatomt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Varför utomlands??..... (nu får jag det av en släkting som är bonde så jag har aldrig behövt köpa)
[länk]
Det är inte riktig glyfosat. Det är numera en annan substans sedan glyfosat inte tilläts säljas till vanliga konsumenter.

Detta funkar inte mot parkslide.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.