Alfredo Alfredo skrev:
Har svårt att se att det spelar någon större roll i vilken ordning det görs.
Okej, men hur förhindrar jag kortslutning som Gamla gubben skrev om.

”Larmcentralen har en blyackumulator, den stora svarta klumpen nere till vänster i inlägg #23. Den matar centralen med ström vid ett strömavbrott. Spänningen är ofarlig 12-13 volt, men vid eventuell kortslutning blir strömmen farligt hög. Så lossa kontakterna på ackumulatorn och lyft ut den innan du skruvar ner centralenheten.”
 
P
Som han skriver

Lossa de bruna kontakterna på batteriet.
Lyft ut batteriet
Klart
Sladden kan hänga kvar från kortet
 
  • Gilla
skanfals och 1 till
  • Laddar…
S skanfals skrev:
Okej, men hur förhindrar jag kortslutning som Gamla gubben skrev om.
Genom att låta bli att skaffa en (o)lämplig kabel vars ena ända ansluts till batteriets pluspol och den andra till batteriets minuspol. 😃 Alltså i praktiken är det riskfritt om du inte mer eller mindre medvetet gör det.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Genom att låta bli att skaffa en (o)lämplig kabel vars ena ända ansluts till batteriets pluspol och den andra till batteriets minuspol. 😃 Alltså i praktiken är det riskfritt om du inte mer eller mindre medvetet gör det.
Njae, det vanligaste man kortsluter batteripoler med är ju inte kablar utan verktyg. Så var försiktig med skruvmejslar och dylikt när du tar ut batteriet är tipset. (Det är typiskt inte medvetet eftersom smällen brukar komma som en total överraskning. ;))

Jag använder själv t ex mina extrakorta fasta nycklar när jag jobbar med batterierna i båten (som sitter illa till), eftersom de inte är långa nog att nå mellan polerna.

Många äro de batterier som kortslutits med skift-/fasta-nycklar av vilka slag de vara må.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
När jag ändå har er elektriker (certifierade och hobbyister) på tråden, måste jag bara ställa en annan fråga. Jag har två dosor som är sneda, sittandes mittemot varandra på samma vägg (en telefon och en el men där trådarna bara har dragits vidare). När jag trycker in den ena så att den blir mer rak, blir den andra också det. Finns det något man kan göra åt detta? Och om inte, går det att få på täcklock utan att de också blir sneda?

Läste någonstans att de kan vara sneda pga regel, men samtidigt tycker jag det är konstigt att de påverkar varandra. 🤔
 
  • Eluttag under konstruktion i vägg, osäkert arbete, synliga kablar, ofärdig installation, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägguttagdosa med exponerade kablar och demonterad kontakt på ett trägolv och texturerad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det vanligaste man kortsluter batteripoler med är ju inte kablar utan verktyg. Så var försiktig med skruvmejslar och dylikt när du tar ut batteriet är tipset. (Det är typiskt inte medvetet eftersom smällen brukar komma som en total överraskning. ;))

Jag använder själv t ex mina extrakorta fasta nycklar när jag jobbar med batterierna i båten (som sitter illa till), eftersom de inte är långa nog att nå mellan polerna.

Många äro de batterier som kortslutits med skift-/fasta-nycklar av vilka slag de vara må.
Tack för tipset, ska tänka på det! ⚡️⚡️⚡️
 
S skanfals skrev:
Tack för tipset, ska tänka på det! ⚡️⚡️⚡️
Och just det här batteriet är inte jättefarligt. Det är ändå begränsat i storlek. Men det är bra att ha i bakhuvudet när man har med större batterier att göra.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så var försiktig med skruvmejslar och dylikt när du tar ut batteriet är tipset.
Bra varning! När jag tittar närmare på bilden ser jag att det aktuella batteriet har farligt lättkortslutna poler. Jag såg ett MC-batteri framför mig och där brukar poolerna vara aningen skyddade/försänkta vilket jag tror gör de svårkortslutna med en vanlig nyckel. Har dock aldrig testat så det kanske är möjligt även på dessa.
 
Fast vi behöver ju heller inte skrämma upp TS allt för mycket.

Det ser ut som kablarna på batteriet sitter med flatstift med gummihylsor på. Inga verktyg inblandade. Drar man loss dem från batteriet så är det ju bara att lyfta ut batteriet sedan.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
💙💙💙
 
Vad tror ni om dosorna? Går det att få dem raka?
 
Sitter regeln som dosan är fäst vid på vänster sida av dosan så kan du "skava" ur lite av skivorna på höger sida och trycka in dosan
 
Vet inte vart du bor, men hojta till om du vill bli av med larmet + alla enheter :)
 
Skåne. Jag antar att det är larmet du vill ha, men tyvärr är fyra av fem detektorer redan slängda och själva larmpanelen saknas. Så det är i princip bara det du sett på bilderna som finns kvar.
 
E elmont skrev:
Sitter regeln som dosan är fäst vid på vänster sida av dosan så kan du "skava" ur lite av skivorna på höger sida och trycka in dosan
Tack för ännu ett tips. Jag tog bort lite på de sidor som jag upplevde som trånga, men tyvärr hände det ingenting. Antar att det är regeln som krånglar. Jag undrar hur man ska tänka nu då. Vi ska ju inte ha något annat än täcklock men det känns ändå problematiskt att få dit dem. Inte minst på den sidan där dosan trycks ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.