Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Nitors innehåller även natriumkarbonat och aluminum.
Jag undrar om natriumkarbonaten inte bara är en konsekvens av att man kör en lägre renhet på natriumhydroxiden. Natriumhydroxid i lösning tar ju upp koldioxid från luften spontant och då bildas en viss del natriumkarbonat. Väntar man tillräckligt länge så består lösningen bara av natriumbikarbonat p g a koldioxidens verkan. Men det tar väldigt lång tid att komma till natriumbikarbonat.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Folk gillar när det fräser och bubblar lite så de petade in aluminiumspån i vissa produkter för ett antal år sedan. Tror inte det gör varken från eller till men fint med lite bubbel.
Samma anledning som folk envisas blanda ättika och bikarbonat menar du?

Ja lite sämre blir det väl även med NaOH och aluminium såklart, vätgasen lämnar ju systemet. Men, man överdoserar säkert ändå 😀
 
  • Wow
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Väteperoxid rök väl för att terrorister använde det för att göra bomber har jag för mig.
Ja, eller det var åtminstone motivet. Men de koncentrationer det i praktiken handlar om lär knappast vara särskilt intressant för bombtillverkning.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Ja, eller det var åtminstone motivet. Men de koncentrationer det i praktiken handlar om lär knappast vara särskilt intressant för bombtillverkning.
Vad jag minns fanns en hel del väteperoxidprodukter med rätt höga halter i affärerna förr. Ersättare för Klorin, hårblekning och vad det nu var.
 
Herregud så skumt! Inte i någon bostad där jag bott har jag någonsin upplevt stopp i något avlopp. Då är jag absolut inte på något sätt noggrann utan erkänner att jag diskar stekpannor genom att först skölja ur fettet med hett vatten och sedan diska dem. Hålla fettet i flaskor med tratt och lämna till återvinningen? 🤯

Jag tänkte mig att stopp i avloppet var en sådan sak man får i gamla filmer. Det är lite som påssjuka eller namnet på chokladbollar i min receptsamling från det som på den tiden kallades lekis: passé. Får man verkligen stopp i ett normalt avlopp nuförtiden?

Tänk att man levt så länge och är helt inkompetent 🥳
 
  • Gilla
kurlakarl och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
halper halper skrev:
Herregud så skumt! Inte i någon bostad där jag bott har jag någonsin upplevt stopp i något avlopp. Då är jag absolut inte på något sätt noggrann utan erkänner att jag diskar stekpannor genom att först skölja ur fettet med hett vatten och sedan diska dem. Hålla fettet i flaskor med tratt och lämna till återvinningen? 🤯

Jag tänkte mig att stopp i avloppet var en sådan sak man får i gamla filmer. Det är lite som påssjuka eller namnet på chokladbollar i min receptsamling från det som på den tiden kallades lekis: passé. Får man verkligen stopp i ett normalt avlopp nuförtiden?

Tänk att man levt så länge och är helt inkompetent 🥳
Tydligen får man stopp emellanåt. Det är ju typ forumets vanligaste fråga - problem med köksavloppet. Och propplösare finns i varje affär, de står ju inte där på hyllan för att ingen är beredd att köpa dem s a s.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tydligen får man stopp emellanåt. Det är ju typ forumets vanligaste fråga - problem med köksavloppet. Och propplösare finns i varje affär, de står ju inte där på hyllan för att ingen är beredd att köpa dem s a s.
Det är sant. Även om jag trodde forumets vanligaste fråga var om dolda fel, asbest eller vad man ska göra åt jobbiga grannar 😜
 
  • Haha
  • Gilla
mumiemonstret och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
halper halper skrev:
Det är sant. Även om jag trodde forumets vanligaste fråga var om dolda fel, asbest eller vad man ska göra åt jobbiga grannar 😜
Dolda fel kan vara svårslagen. Men problem med köksavloppet kan vara vinnaren.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dolda fel kan vara svårslagen. Men problem med köksavloppet kan vara vinnaren.
Grannens träd slår alla de där tillsammans med hästlängder. Är du ny här? 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Grannens träd slår alla de där tillsammans med hästlängder. Är du ny här? 😉
Tror mer det är i engagemang hos skribenter än antal trådar. Ingen bryr sig om ditt bubblande köksavlopp men om du börjar diskutera dina trädproblem vid fastighetsgränsen så rycks alla med. Eller känslokaskaderna kring dagvatten som redan har fått mig att häpna:

https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-vaecker-dagvatten-sadana-kaenslor.482028/
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Unikt namn
halper halper skrev:
Får man verkligen stopp i ett normalt avlopp nuförtiden?
JM-hus med långa avlopp, dåligt fall och "miljövänligt" diskmedel är ett bra recept på avloppsstopp inom 6mån.
 
  • Gilla
  • Ledsen
mikesjogren och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Generellt är väl alla avloppsstammar som ligger med dåligt fall och i kall mark (så fettet stelnar mot väggen) en källa till fettstopp i kökavloppet? Liksom gamla skrovliga gjutjärnsrör.
 
Ett användningsområde till som jag läst om är att kaustiksoda är väldigt bra till att ta bort en sadelstolpe av aluminium som fastnat in en cykel med stålram. Inte helt ovanligt faktiskt jag har själv råkat ut för det. Fast jag sågade bort stolpen med bågfil istället för att lösa upp den.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eld skrev:
Ett användningsområde till som jag läst om är att kaustiksoda är väldigt bra till att ta bort en sadelstolpe av aluminium som fastnat in en cykel med stålram. Inte helt ovanligt faktiskt jag har själv råkat ut för det. Fast jag sågade bort stolpen med bågfil istället för att lösa upp den.
Låter som en nischanvändning av rang som det inte finnas några pengar att tjäna på för företagen. Så den kemiska produkten lär aldrig lanseras på marknaden.
 
J jahallåja skrev:
"Eftersom tillståndskravet gäller både för köp och användning av frätande propplösare är det ingen idé att köpa på sig ett lager av frätande propplösare. "
Du har aldrig kört för fort eller?
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.