När jag bytte min handbromsfjäder för ett par år sedan (den hade beckat ihop och var orörlig) så passade jag på att ställa in bromsarna på nytt så jag lossade på y-kopplingen och hade fullt spel när jag bytte så det var inte lika omöjligt som i ditt fall.
Men om jag ska gnälla över bromsvajerpaketet så har den nog en brottgräns på 250 kg? (borde vara angett) Om man kopplar det med en shackel som är starkare än det så ser jag inte riktigt problemet? Förutsatt att det är stämplat på den.
 
P
hsd hsd skrev:
Lustigt, jag fick en 1:a för några år sedan när jag hade bytt ut en gammal skrynklig brytring till en ny blank å fin kabinhake
tydligen ska vajern dra åt handbromsen och ringen släppa så släpet inte hänger kvar efter bilen
Det där skulle jag vilja ha vilken paragraf de hänvisar till om de ger en "siffra" på.
Vissa nya släp säljs med hake. Det varierar från märke till märke.

Om någon tror att vajern kommer hålla om fordonen delar på sig så kan de ju börja dra alla släp med vajer....
Jag fick frågan vid min BE uppkörning för ett antal år sedan om hur bromssystemet funkade på ett släp och när vi kom till vajern så frågade uppkörningsförrättaren "och vad händer med vajern efter den dragit handbromsen?" och jag svarade "den går av".. "Rätt" sa han och vi fortsatte
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej precis det är den gamla.
Pratade med en säljare och han var inne på som någon skrev här att man nog måste släppa på stången, då får man upp handbromsen mycket längre så det ska gå att få dit.

Annars får jag nog skruva lös hela påskjutet med handbroms och se om man får ihop det.
Att släppa stången helt kan omöjligen vara ett problem.
 
S Stubai skrev:
Att släppa stången helt kan omöjligen vara ett problem.
Nej det är det väl säkert inte, men det har rostat rätt skapligt och det är många som vridit av stången då det suttit fast ordentligt.
Lite osmart konstruktion då man inte får ur sprinten som håller bygeln där stången går i utan att först släppa stången
 
nino nino skrev:
Nej det är det väl säkert inte, men det har rostat rätt skapligt och det är många som vridit av stången då det suttit fast ordentligt.
Lite osmart konstruktion då man inte får ur sprinten som håller bygeln där stången går i utan att först släppa stången
Rostlösningmedel eller värme löser det problemet.
Är det en vanlig gängstång är det annars enkelt och billigt att byta stången.

Både bilar och släp är konstruerade på billigaste vis. Det är sällan de lösningarna är att betrakta som smarta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Rostlösningmedel eller värme löser det problemet.
Är det en vanlig gängstång är det annars enkelt och billigt att byta stången.

Både bilar och släp är konstruerade på billigaste vis. Det är sällan de lösningarna är att betrakta som smarta.
Jo lös får jag det säkert, men jag måste iväg direkt efter jobbet med vagnen så jag får ta det till veckan.
Dumt att börja riva, sen går nåt sönder och bromsarna måste justeras innan man ger sig ut på vägen igen och det hinns inte.
Kanske att jag kan prova imorgon när jag är på plats men ska hem på söndag så vette tusan om jag inte väntar med det.
 
hsd
P PappasHammare skrev:
Det där skulle jag vilja ha vilken paragraf de hänvisar till om de ger en "siffra" på.
Vissa nya släp säljs med hake. Det varierar från märke till märke.

Om någon tror att vajern kommer hålla om fordonen delar på sig så kan de ju börja dra alla släp med vajer....
Jag fick frågan vid min BE uppkörning för ett antal år sedan om hur bromssystemet funkade på ett släp och när vi kom till vajern så frågade uppkörningsförrättaren "och vad händer med vajern efter den dragit handbromsen?" och jag svarade "den går av".. "Rätt" sa han och vi fortsatte
Huruvida vajern håller eller inte har många
faktorer förutom material och dimension så beror det på lasten och hastigheten om bromsarna fungerar
Anledningen till att min brytring var skrynklig var just att släpet inte rätt kopplat för många år sedan och det slet sig , vajern höll men inte ringen som vart modifierad
 
Redigerat:
nino nino skrev:
Nej det är det väl säkert inte, men det har rostat rätt skapligt och det är många som vridit av stången då det suttit fast ordentligt.
Lite osmart konstruktion då man inte får ur sprinten som håller bygeln där stången går i utan att först släppa stången
Om du backar med vagnen så backautomatiken träder in så ska påskjutet bottna. Får du upp spaken nog långt då?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Om du backar med vagnen så backautomatiken träder in så ska påskjutet bottna. Får du upp spaken nog långt då?
Det har jag inte tänkt på, ska prova!
Tack för tipset
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Lite klassiskt b-mek är ju att klämma ihop dämparen, spänn sedan ihop den med najtråd. Lite säkrare än buntband iaf…
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Lite klassiskt b-mek är ju att klämma ihop dämparen, spänn sedan ihop den med najtråd. Lite säkrare än buntband iaf…
Tänkte att ordentliga buntband sitter säkrare runt örat än en najtråd som kanske kan glida av. Hade jag kunnat dra genom örat så hade det ju varit lungt men då går det inte att få in i handbromsen.
Ska prova bad som händer om jag backar lite om en stund.
 
Det är ju en gas och oljefylld dämpare så normalt skjuter stången ut på runt en sekund. Inte så den blixtrar ut. Men visst ska man ha respekt för kraften.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
En fråga till er släpvagnsvänner.
Jag har en Tiki 430 snow av 2015 års modell. Totalvikt 1300 kg.
Nu skall jag byta till bil vars max släpvagsvikt är 1200 kg (Skoda Enyaq)
Hur bär man sig åt för att typa ner vagnen till 1200 kg?
Byter handske?
 
Raskus Raskus skrev:
En fråga till er släpvagnsvänner.
Jag har en Tiki 430 snow av 2015 års modell. Totalvikt 1300 kg.
Nu skall jag byta till bil vars max släpvagsvikt är 1200 kg (Skoda Enyaq)
Hur bär man sig åt för att typa ner vagnen till 1200 kg?
Byter handske?
Bara kör och lasta så det blir max 1200kg
 
Kloge Kloge skrev:
Bara kör och lasta så det blir max 1200kg
Det blir ju olovlig körning. Bilens maximala släpvagnsvikt är ju 1200 kg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.