Bjud till fest och ockupera platsen fre-lördag grilla så det ryker och om grannen klagar upplys hur småaktigt det är att klaga!
Om det är gasolgrill medgasol kör hårt med hans gasol! Om han inte tillhandahåller gasol använd kol. Om han klagar upplys att du gör vad du vill i DITT UTEKÖK PÅ DIN TOMT!
Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Bjud till fest och ockupera platsen fre-lördag grilla så det ryker och om grannen klagar upplys hur småaktigt det är att klaga!
Om det är gasolgrill medgasol kör hårt med hans gasol! Om han inte tillhandahåller gasol använd kol. Om han klagar upplys att du gör vad du vill i DITT UTEKÖK PÅ DIN TOMT!
Lycka till!
Och glöm inte att tacka grannen för att han anstränger sig så hårt för att upprätthålla goda relationer med dig.
Att du tycker att han kanske kunde byggt grillplats åt sig själv på sin egen tomt men att du är mycket tacksam för gåvan och bjud in honom på korvgrillnings o surströmmingsparty på din nya grillplats.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
SarB
F Fuktskadad09 skrev:
Kom på att (om jag minns rätt )om man fått någon grannes byggnation in på sin tomt och sitter passiv i över 10 år så kan man få finna sig i att ett hörn på grannhuset ligger på den egna tomten.
Sedan vet jag inte hur det funkar om den ena fastigheten (eller båda) byter ägare om man kan åtgärda felet som tidigare ägare gjort o accepterat.
Olovliga byggen preskriberas efter 10 år, men jag är inte mer insatt i det än så. Det framgår förmodligen någonstans i PBL, jag orkar verkligen inte leta lagrum på telefonen nu.
Generellt innebär det väl att man kan bli tvungen att ansöka om bygglov i efterhand och få det nekat, men även om det nekas kan man inte bli förelagd att riva. Jag tror det är i 11 kap någonstans det framgår?
 
S Simsgrodan skrev:
Jag har lärt mig mer av tråden och backar. Jag tycker fortfarande att det kan vara bra att kontakta byggnadsnämnden för att kolla om man får bygga ett utekök närmare tomtgränsen än 4,5 meter utan grannens godkännande.
Du tänker att de kan hävda att det är okej att bygga på grannens tomt istället för på egen tomt? Eller hur menar du?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Det finns flera exempel på sådant som inte är lovpliktigt (= kräver bygglov?) men som inte får placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Vad jag förstår av PBL är det frågan om köket skulle vara av "betydande olägenhet" om det är närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Gissningen är att olägenheten inte bedöms som betydande, men för att komma bort från gissningar var jag nyfiken på om någon kände till något snarlikt fall. Jag tar upp det enbart för att se om det finns möjlighet för TS att vara säker på att köket inte placeras precis i tomtgränsen. Har sett någonstans att om höjden på det som byggs är över eller under 1,2 meter ger olika bedömning, men vet inte mer. Men om ingen vet utan bara gissar så kan vi släppa den här frågan tills TS själv tar upp den.
4,5 m är väl ursprungligen en brandsäkerhetsgräns (byggnaderna skulle vara 9 m från varandra och grannarna skulle dela på denna sträcka). Utekök innebär väl oftast grill så en brandsäkerhetsgräns borde vara relevant.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Olovliga byggen preskriberas efter 10 år, men jag är inte mer insatt i det än så. Det framgår förmodligen någonstans i PBL, jag orkar verkligen inte leta lagrum på telefonen nu.
Generellt innebär det väl att man kan bli tvungen att ansöka om bygglov i efterhand och få det nekat, men även om det nekas kan man inte bli förelagd att riva. Jag tror det är i 11 kap någonstans det framgår?
Nu blev du inlurad i en falsk premiss. Att bygget preskriberas påverkar inte intrångets olaglighet.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Pappa har råkat ut för liknande (se bild) (och ja, tomtgränsen på Hitta stämmer i detta fall med pinnarna).
När tomterna styckades av för ett antal år sedan drogs tomtgränsen mitt emellan pappas dass (rosa) och grannens stuga. Något år efter det byggde grannen en gäststuga till sin son, med pappas medgivande nära tomtgränsen (grön ruta).
Nu har sonen tagit över, och han tror att tomtgränsen går mittemellan huvudbyggnaderna, ljusblå linje, så han känner sig trygg med att allt han byggt står 4,5 meter från tomtgränsen, men det är som synes rätt mycket som är på fel sida (inringat med rött). Stora vita rutan är inglasat uterum byggt av gamla fönster, sedan är det en stor pizzaugn, och längst ner mot mossen ett par riktigt gedigna kojbyggen.
Pappa "vill inte bråka" (det är bara gröna stugan att blivit tillfrågad om och det var av nuvarande ägares mycket trevliga och ödmjuka far), så vi lär inte göra något mer än att informera mäklaren om situationen när stugan ska säljas i framtiden.
Satellitbild på en fastighet med markerade gränser och element, möjligen för planering eller mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Kvackatore och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du tänker att de kan hävda att det är okej att bygga på grannens tomt istället för på egen tomt? Eller hur menar du?
Ja självklart. Eller så tänker jag att som steg 2, när grannen flyttar köket till sin tomt, om det är möjligt att hindra att han bygger det precis i tomtgränsen.
 
SarB
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu blev du inlurad i en falsk premiss. Att bygget preskriberas påverkar inte intrångets olaglighet.
Det håller jag med om, min avsikt var mer att lyfta vilken bestämmelse som förmodligen åsyftades, inte att den i sig är tillämpbar på denna situation.

Men, om premissen skulle vara såsom beskrevs, just att man känt till byggnaden och varit passiv i 10 år tänker jag ändå att det kan bedömas som någon typ av överenskommelse, och att det kan innebära att rivning inte blir aktuellt - men nu gissar jag fritt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På tal om gamla byggnadstadgan och dess 4,5 m som spökar.

Den lever ju kvar när vissa gamla detaljplaner ska tolkas. Och lustigt nog dömde just MÖD i en sådan fråga, att de 4,5 m gäller mot just gräns mot annan tomtmark och inte mot allmän plats:

[länk]
Förstår jag rätt att det var ok för att fastigheten i planen saknade prickad mark?
 
Jag skulle tacka grannen för köket sen lägga ut det på blocket för en peng och inklusive demontering.
Om nu grannen opponerar sig så får han väl köpa tillbaka det, annars så försvinner det ju ganska smidigt och grannen behöver inte betala något.
Så billigt för grannen och bra för dig!
 
  • Gilla
Shaft1
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Förstår jag rätt att det var ok för att fastigheten i planen saknade prickad mark?
Hade det varit prickmark så hade det inte varit ok att bygga oavsett avstånd till fastighetsgräns.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På tal om gamla byggnadstadgan och dess 4,5 m som spökar.

Den lever ju kvar när vissa gamla detaljplaner ska tolkas. Och lustigt nog dömde just MÖD i en sådan fråga, att de 4,5 m gäller mot just gräns mot annan tomtmark och inte mot allmän plats:

[länk]
Ja precis, men folk har ju en tendens att tro att det är en generell regel som gäller oavsett ålder på detaljplan eller avsaknad av plan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ponera dessutom att grannen har grillfest, vi vet ju alla var det är trevligast att umgås - i köket. Eller uteköket i detta fall.
 
Claes Sörmland
S stugfar skrev:
Förstår jag rätt att det var ok för att fastigheten i planen saknade prickad mark?
Precis. Gammal detaljplan där bygganads avstånd till gräns reglerades av den tidens lagstiftning (ej längre gällande). Och ingen prickmark just där.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.