FredrikR FredrikR skrev:
Hem efter jobbet, byta kläder och börja bära pannor.
[bild]
Sista pannorna och vindskiveplåtar efter maten.

Lite småfix kvar men till 99% klart.
Jag känner igen det där. 😀👍
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Jag känner igen det där. 😀👍
Hade varit för enkelt om det va uppehåll så man kunde få mera gjort på helgerna. 😂☝️⛈️
 
  • Gilla
Fluxor och 1 till
  • Laddar…
Äntligen fick jag bytt ventilen till vardagsrummets stora radiator.
Såg risig ut när vi flyttade in 2016 och tänkt byta sedan dess.
Beställde ny värmepump i våras och den som kikade på jobbet sa att dedär med största sannolikhet var anledningen till att trycket faller sakta men säkert i systemet.

Installation av den nya pumpen är senare i veckan, så det var lika bäst att byta den innan dess.

Någon som har varit på och petat på den förr, den är vriden 90grader mot ursprungliga installation, och då användes tydligen gängtape på den övre konan...
Har lindat lite toapapper runt röret för att se om där är någon läcka.
 
  • Radiatorventil med röd vred, lindad i hushållspapper och tejp, tecken på tillfällig lösning för läckande rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat rör på värmeelement, termometer, behöver reparation, avskalad färg, tecknen på slitage och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderne och 4 till
  • Laddar…
U
U Utsliten och utdömd skrev:
Fortsatt projekt ”öppna upp i nock”
Dag 5 i att skotta ut lera/jord från kallvinden, men nu är det klart.
Isolering kan man väll knappt kalla det då leran användes för att täta springor och troligen inte isolerar nämnvärt. Blir 250mm cellolusa istället.
Man tyckte det va tillräckligt isolerat när det va vindstilla inomhus på 1800-talet.
[bild][bild]

Officiella bygg-snytningen efteråt också
[bild]
Eftersom att utrivningen av vinden på huvudkroppen av huset blev klar i helgen var det dags för nästa utrymme! Trapphuset som byggdes vid sekelskiftet.
Ner med innertaket och soppa upp skiten, denna gången va de spån istället för jord :)
Öppen takstom i ett gammalt, renoveringsbehövande rum med träbjälkar, spindelnät och synliga väggelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt virke är mörkt men helt friskt när man sticker kniven i det. Ingen ventilerad takfot utan där va det isolerat hela vägen mot råspånt och sen vid hanbjälken va det luft ovanför och gavel-ventil i nocken. Nu va väll det rätt vanligt vid 1900 att man inte brydde sig så mycket att förvara allt virke under tak osv. så en del missfärgningar kan ju va från när det byggdes. Men däremot ser det betydligt bättre ut där det inte va luftat. Längs med takfoten ser det bra ut, så jag ifrågasätter lite om luftspalt bakom råspånten alltid är vettigt.
Träbjälkar, gammalt tak, förfall, mögelskador, ommålad väggpanel, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Justerat stenläggningen i vardagsrummet.
Jordig arbetsplats med verktyg, stenblock och någons arbetsklädda ben och fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dan_Johansson och 13 till
  • Laddar…
Ett vardagsrum i min smak!
 
A atomlab skrev:
Ett vardagsrum i min smak!
Blev köket bättre nu?

När "Du suger" är en komplimang...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
Blev köket bättre nu?
[video]
När "Du suger" är en komplimang...
Det där såg jobbigt ut. Trodde en grävsug skötte sig själv men det är kanske bara när det inte är packad jord.
 
S sinuslinus skrev:
Det där såg jobbigt ut. Trodde en grävsug skötte sig själv men det är kanske bara när det inte är packad jord.
Det tog ungefär fyra timmar för sådär fyrtio kvadratmeter, till stor del för att det är hälften sten...
 
Hur många dm försvann på djupet då?
 
pjgb pjgb skrev:
Hur många dm försvann på djupet då?
Ungefär 5.

Det blev en rätt rejäl sänkning av lägstanivån - nu behöver vi stege för att komma upp till trappan...
 
kashieda kashieda skrev:
Ungefär 5.

Det blev en rätt rejäl sänkning av lägstanivån - nu behöver vi stege för att komma upp till trappan...
Trätrappa stöds av betongblock bredvid aluminiumstege, ojämnt jordigt underlag, konstruktionsmiljö, möjlig renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det tog ungefär fyra timmar för sådär fyrtio kvadratmeter, till stor del för att det är hälften sten...
Det där var riktigt intressant. Aldrig sett innan. Krävs det att jorden är rätt torr? Skall gräva ur ett gammalt garage som består av plattor på på sandoch jord. Så jag misstänker att 10 cm ner så är det yp matjord. KAn det funka där eller är vanlig grävning bättre? Kommer in med en skopa, men ingen maskin så lite orolig att grävning blir lite aggresivt.
 
M mojjen skrev:
Det där var riktigt intressant. Aldrig sett innan. Krävs det att jorden är rätt torr? Skall gräva ur ett gammalt garage som består av plattor på på sandoch jord. Så jag misstänker att 10 cm ner så är det yp matjord. KAn det funka där eller är vanlig grävning bättre? Kommer in med en skopa, men ingen maskin så lite orolig att grävning blir lite aggresivt.
Det funkade bra. Torr, lös jord är säkert enklast, men vår var ganska välpackad och full av sten.
Röd katt sitter på hög med stenar och blickar ut över en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en av flera högar av utburna bitar. Med en person som går före och lossar med spett är det rätt snabbt.

Inte gratis, såklart. Tror vår ligger på runt 2kkr/h, har inte sett den fakturan än...
 
  • Gilla
Knäppisarna i Knäppa och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det funkade bra. Torr, lös jord är säkert enklast, men vår var ganska välpackad och full av sten.
[bild]
Detta är en av flera högar av utburna bitar. Med en person som går före och lossar med spett är det rätt snabbt.

Inte gratis, såklart. Tror vår ligger på runt 2kkr/h, har inte sett den fakturan än...
Kommer bortforsling av det de pumpar upp (inte den lösa stenen) till då?
Inte jätte dyrt om det är tids effektivt. En lokal grävare lär jag få betala minst 1000:-/h (Finns billig bonde här:) Men då kommer jag ha 12m3 Jord som skall transporteras bort också. Framför allt så känns detta lite tryggare när mans skall frilägga kring den grunden som är murad av cement block, och troligen knappt går så långt ner som vi vill gräva.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.