Jag har aldrig sett något annat än 110mm rör på avluftningen, men visst borde det räcka med 50? Sådana våldsamma luftströmmar kan det väl inte vara frågan om?

Ska gömmas i innervägg.

Jag har 80 i plast rör och det var rörmockaren som rekomenderade det för mig. Och det berode på dv praktiska detaljer. Det var enklast att ersätta med ett lika tjock rör som satt där innan.

Men man rekomenderar 110.
Fast hela min avlopps stamm är i 80mm (gjutjärnm, iallfall det som jag har bytt) så jag tror inte att sista biten skulle göra någon större skillnad.

jag trodde att 75 var standard...

Du har nog rätt.. Det är nog 75... Och inte 80..

tänkte gå ner på 50 i innerväggen o låta övriga 7-8m vara 110 som de är

Dimensionen är beroende på spillvattenledningarnas summarade normflöde,man måste även ta hänsyn till den dimensionerande utetemperaturen(DUT) för att minska risken för igenfrysning av avluftningsledningen,ska även isoleras i kalla utrymmen.

EX:I Karlstad(DUT lägre än -18)med ett normflöde på 6,3l/s ska en avluftning vara ca 100mm.

Då jag bytte avlopp satte jag avluftning på 75mm enl instruktion från rörpularen. Har inte haft några problem med det...

Jag hade 50 mm avluftningsrör tidigare och aldrig något problem. När jag byggde om huset bytte jag dock till 75 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.