4 579 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Måste avluftningen vara 110mm?
Jag har aldrig sett något annat än 110mm rör på avluftningen, men visst borde det räcka med 50? Sådana våldsamma luftströmmar kan det väl inte vara frågan om?
Ska gömmas i innervägg.
Ska gömmas i innervägg.
Jag har 80 i plast rör och det var rörmockaren som rekomenderade det för mig. Och det berode på dv praktiska detaljer. Det var enklast att ersätta med ett lika tjock rör som satt där innan.
Men man rekomenderar 110.
Fast hela min avlopps stamm är i 80mm (gjutjärnm, iallfall det som jag har bytt) så jag tror inte att sista biten skulle göra någon större skillnad.
Men man rekomenderar 110.
Fast hela min avlopps stamm är i 80mm (gjutjärnm, iallfall det som jag har bytt) så jag tror inte att sista biten skulle göra någon större skillnad.
jag trodde att 75 var standard...
tänkte gå ner på 50 i innerväggen o låta övriga 7-8m vara 110 som de är
Dimensionen är beroende på spillvattenledningarnas summarade normflöde,man måste även ta hänsyn till den dimensionerande utetemperaturen(DUT) för att minska risken för igenfrysning av avluftningsledningen,ska även isoleras i kalla utrymmen.
EX:I Karlstad(DUT lägre än -18)med ett normflöde på 6,3l/s ska en avluftning vara ca 100mm.
EX:I Karlstad(DUT lägre än -18)med ett normflöde på 6,3l/s ska en avluftning vara ca 100mm.
Liknande trådar
-
Måste altanen vara torr för att använda kisel?
Altan & Uteplats -
Hur platt måste platt vara?
Grund & Markarbeten -
Måste vara omöjligt
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Kan man sätta våtrumstapet i badrum om man har fönster av betongglas, eller måste det vara kakel?
Badrum -
Måste Avloppsventilationen vara rakarör?
Vatten & Avlopp