Kan du ha en bredare spaltkniv än klinga? nu såg det visserligen inte ut att vara någon supertunn klinga så det borde inte vara problemet. Modernare klingor till batterimaskinerna tycks bli tunnare och tunnare för att slippa slösa på energin.
Klyver du virket skulle det ju kunna vara spänningar i virket som klämmer åt allt eftersom, en kil i spåret kan hjälpa. (Men kanske farligt om den släpper senare mitt i snittet?)
Om du kapar, har du ordentligt stöd så inte virket nyper runt klingan när godset blir tunnare?

testa att såga tvärs över med hjälp av ett stöd. många faller på det i början man vrider handen lite utan att tänka på det så blirt sidotryck på skivan och känns att gå trögt i imprg virken är det mera motstånd typ :D

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Låter som att klingan sitter åt fel håll. Bilder?
Det tror inte jag. Sitter den åt fel håll, är det närmast omöjligt att få något snitt överhuvudtaget.
Spaltkniven är en möjlig orsak. Tandstorlek en annan.
Men impregnerat virke är ibland för tufft för vanliga cirkelsågar. Särskilt om det är väldigt färskt/blött. Likaså om det är 28mm eller tjockare.
Innan du gör något, så prova att såga väldigt långsamt. När du kommit ett par decimeter, så slår du in ett knivblad/kil längst bak i snittet. Prova även att klyva en vanlig 45mm regel.

Min erfarenhet är att när det går trögt med min battericirkelsåg så nyper det och blir varmt, då är det detta man åtgärdar genom bättre upplägg av virket som ska klyvas/kapas. Finns ingen spaltkniv på min batterisåg så det är ingen faktor i det hela. På de avsevärt kraftigare maskinerna med sladd så brukar det ordna sig trots visst nypande pga effekten, där finns även klyvkniv i lämplig dimension.

• Gilla
Almerika
  • Laddar…
En tunnare och mer grovtandad klinga är mitt råd.

Skall jag klyva grova reglar kör jag med en Panther klinga, den har så lite som 12t.

• Gilla
Almerika
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Kan du ha en bredare spaltkniv än klinga? nu såg det visserligen inte ut att vara någon supertunn klinga så det borde inte vara problemet. Modernare klingor till batterimaskinerna tycks bli tunnare och tunnare för att slippa slösa på energin.
Klyver du virket skulle det ju kunna vara spänningar i virket som klämmer åt allt eftersom, en kil i spåret kan hjälpa. (Men kanske farligt om den släpper senare mitt i snittet?)
Om du kapar, har du ordentligt stöd så inte virket nyper runt klingan när godset blir tunnare?
Du har nog rätt när det gäller stöd. Det kan vara det som är problemet när jag tänker efter. Tack 🙏

• Gilla
RPM2006
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
testa att såga tvärs över med hjälp av ett stöd. många faller på det i början man vrider handen lite utan att tänka på det så blirt sidotryck på skivan och känns att gå trögt i imprg virken är det mera motstånd typ :D
Ja, det är nog så. Jag får lägga upp med bättre stöd. Tack 🙏

Även om klingan ser fräsch ut kan den vara slö. Jag hade sagt att testa med en ny märkesklinga (dvs hikoki, Bosch etc). Kolla också så att bredden på klingan är den korrekta för sågen. Är den för smal för spaltkniven så kommer kniven att ha det svårt att ta sig igenom.

• Gilla
Almerika och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det tror inte jag. Sitter den åt fel håll, är det närmast omöjligt att få något snitt överhuvudtaget.
Spaltkniven är en möjlig orsak. Tandstorlek en annan.
Men impregnerat virke är ibland för tufft för vanliga cirkelsågar. Särskilt om det är väldigt färskt/blött. Likaså om det är 28mm eller tjockare.
Innan du gör något, så prova att såga väldigt långsamt. När du kommit ett par decimeter, så slår du in ett knivblad/kil längst bak i snittet. Prova även att klyva en vanlig 45mm regel.
Idag sågade jag mer långsamt och kollade så att jag hade bra stöd. Funkade aningen bättre men det ryker en hel del. Jag får kanske bara ta det lugnt 😏. Fördelen med att det blir brända ändar är ju möjligen att det blir motståndskraftigt mot röta 🤪

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.