Hej alla,

Har precis flyttat in i ett några år gammalt hus med FLVP. Jag funderar på om det vore värt att konvertera till FTX och då troligen dra in bergvärme. Jag trodde det skulle bli mycket jobb att dra in nya luftdon men det visade sig att det redan finns i alla rum. De är helt strypta utom i kök, badrum och tvättstuga. Jag har inte tagit mig upp på vinden än (alla stegar ligger i flyttlasset) så jag vet inte hur det är draget, men det verkar som det dragits in frånluftsdon i alla rum trots att det bara behövs i hälften av dem? Är det vanligt att göra så? Det borde ju göra konverteringen lättare om man bara behöver koppla om lite uppe på vinden istället för att hålla på att borra i taket.

Nej det för man inte med FLVP. Det kanske är förberett med tilluftsventiler i sovrum och v-rum?

Vad är det för modellbeteckning på FLVP'n? När är huset byggt? Hur stort är det? I vilken del av landet står det?

Redigerat:
Vad har du för VP? Du kanske har mekanisk tilluft redan?

Det är en Nibe F750, huset är på 170 m2 byggt 2020 i Västernorrland.

Ingen mekanisk tilluft, det sitter inluftsdon på väggarna i rummen som drar in luft (och det går bara 2 rör till FLVPn.)

Menar du då alltså att det sitter vanliga friskluftsventiler i ytterväggarna i alla rum som inte har frånluft?

Med bergvärme och en vanlig frånluftsfläkt ser det ut att gå att spara drygt 900 kWh/år om man gissar på att huset står i Kramfors med DVUT på -24,3 °C. Om man kombinerar bergvärme med FTX går det att spara ytterligare lite men det kräver som sagt också en ännu större investering. Kanske går det att nå en besparing på drygt 2000 kWh/år sammanlagt(?)

Redigerat:
J Josth skrev:
Menar du då alltså att det sitter vanliga friskluftsventiler i ytterväggarna i alla rum som inte har frånluft?
Precis, både friskluftsventiler i väggen och luftdon i taket.

900kWh insparat med bergvärme jämfört med FLVP? Det var mindre än jag trodde faktiskt, enligt säljarna var årsförbrukningen för dom 16000 så 900 är ju bara ~5%. Vet inte hur mycket av de 16,000 som var FLVP dock (huset har också ett stort garage med LLVP.) Om det skulle dras in bergvärme tänkte jag det skulle gå till garaget och den planerade verkstan också.

Tänkte inte göra nåt förrän vi har bott här en vinter iallafall. Var mest nyfiken på vad vitsen var med luftdonen.

Både friskluftsventiler i ytterväggen och luftdon i taket i samma rum!? Mystiskt, låter som de tänkte haft tilluftsmodulen SAM 40 till F750 men ångrat sig i sista minuten när tilluftskanalerna redan var dragna??

Dagens frånluftsvärmepumpar är väldigt effektlva när de också sitter i ett modernt mycket välisolerat hus. Blir bara en väldigt liten skillnad mot bergvärme. Men börjar man också blanda in garage och gäststugor och annat får man göra om hela kalkylen efter de förutsättningarna. Har man andra byggnader som också ska värmas från samma värmepump så passar inte frånluftsvärmepump utan det är bergvärme, jordvärme eller luftvattenvärmepump som gäller då.

• Gilla
sunnis
  • Laddar…
J Josth skrev:
Dagens frånluftsvärmepumpar är väldigt effektlva när de också sitter i ett modernt mycket välisolerat hus. Blir bara en väldigt liten skillnad mot bergvärme.
Jag måste erkänna att jag fattar inte hur en FLVP kan funka som uppvärmning, det verkar lite som en perpetuum mobile tycker jag. Den tar ju bara den värme den själv gett inomhusluften och sätter den tillbaka till värmesystemet. Det enda sättet den kan ge en nettouppvärmning (utöver värmeåtervinning, precis vad en FTX gör) är om frånluften är kallare än utomhusluften. Om det är -20 ute, tar FLVPn verkligen så mycket värme ur frånluften att den blir kallare än -20? Om den inte gör det är ju enda nettoenergin in i systemet det kompressorn drar så det borde ju isåfall vara lika effektivt som en elpatron?

Värmesystemet måste kunna genererar en högre temp. än innetemperaturen, så att låta innetemperaturen värma inkommande uteluft fungerar ej som uppvärmning.
FTX ska ses som ett vent.system ej som ett värmesystem.

Värmepumpar förlitar sig på fysikaliska fenomen på när ett medium ändras från flytande till gas och sedan tillbaka, på vis fås mer värmeeffekt än med ren elenergi, kanske 30-40 % mer värme jmf med en ren elpatron.

E etompau skrev:
Värmepumpar förlitar sig på fysikaliska fenomen på när ett medium ändras från flytande till gas och sedan tillbaka, på vis fås mer värmeeffekt än med ren elenergi, kanske 30-40 % mer värme jmf med en ren elpatron.
Jo jag vet hur värmepumpar fungerar, de transporterar energi. Men hur det än är så är den energi en FLVP kan transportera begränsad till hur mycket energi som faktiskt finns i frånluften, och den frånluften är ju värmd av FLVPn själv, via husets värmesystem. På så sätt fungerar den ju i slutänden väldigt lika en FTX-ventilation. Eventuell värme som tillförs huset (i motsats till återvinns) av en FLVP måste antingen komma från kompressorns effekt eller från att frånluften kyls till lägre temperatur än ute.

Har du inte vattenradiatorer eller golvvärme i kåken?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du inte vattenradiatorer eller golvvärme i kåken?
Ja det är golvvärme.

lutorm lutorm skrev:
Ja det är golvvärme.
OK, jag är osäker på om du förstår själva pumpens funktion, bortse från detta inlägga isf.
FLVP återvinner energin ur luften och värmer upp vatten som värmer golvvärmen. För att skicka ut rätt temp i golvvärmen behöver pumpen ofta (mest höst/vinter) tillföra energi i form av evärmel via elpatronen. FLVP är alltså en dålig/dyr värmekälla i stora hus om du frågar mig, speciellt när elpriserna är höga.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
lutorm lutorm skrev:
Jo jag vet hur värmepumpar fungerar, de transporterar energi. Men hur det än är så är den energi en FLVP kan transportera begränsad till hur mycket energi som faktiskt finns i frånluften, och den frånluften är ju värmd av FLVPn själv, via husets värmesystem. På så sätt fungerar den ju i slutänden väldigt lika en FTX-ventilation. Eventuell värme som tillförs huset (i motsats till återvinns) av en FLVP måste antingen komma från kompressorns effekt eller från att frånluften kyls till lägre temperatur än ute.
Ett modernt hus SKA alltid ventileras enligt ventilationsnormen, dvs all inneluft ska bytas inom loppet av två timmar. Detta gäller oavsett det är +25 eller -25 grader ute. Sedan kan man återvinna mer eller mindre, det blir vad det blir.

Du glömmer fukteffekten i frånluftsvärmepumpen i ditt resonemang. Huset tillförs även en del värme från kyl&frys, matlagning, TV, diverse boxar och datorer, belysning med mera. Varje människa ger ca 80 W stillasittande.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.