Hej,
Jag ska måla om ett rum i den nya lägenheten vi har köpt och började med att dra ned några fastlimmade träramar. Med följde en massa färg, även lager under det senast målade lagret. Försöker få bort allt löst för att kunna spackla, men det tar aldrig slut när jag drar bort det. Ska tilläggas att jag är nybörjare på detta..
Någon som har tips på bästa lösningen? Måste väggen bredspacklas?
Mvh
Jag ska måla om ett rum i den nya lägenheten vi har köpt och började med att dra ned några fastlimmade träramar. Med följde en massa färg, även lager under det senast målade lagret. Försöker få bort allt löst för att kunna spackla, men det tar aldrig slut när jag drar bort det. Ska tilläggas att jag är nybörjare på detta..
Mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Välkommen till forumet!
Även om du bredspacklar behöver du nog få bort lös tapet. Om du ångar/blöter tapeten kan det vara lättare att få bort den. Om det är gipsväggar så får du inte blöta så mycket att du riskerar att skada gipsen.
Renoveringsgips är ett alternativ till att få bort lös tapet.
Underarbetet tar mest tid och är det som påverkar slutresultatet mest.
Även om du bredspacklar behöver du nog få bort lös tapet. Om du ångar/blöter tapeten kan det vara lättare att få bort den. Om det är gipsväggar så får du inte blöta så mycket att du riskerar att skada gipsen.
Renoveringsgips är ett alternativ till att få bort lös tapet.
Underarbetet tar mest tid och är det som påverkar slutresultatet mest.
Gah! Jobbigt läge. Bästa och enklaste är att limma/skruva upp renoveringsgipsR RasmusK90 skrev:Hej,
Mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Nja, jag är lite motvalls här. Renoveringsgips i all ära, det är kanon, men det där hade jag nog satsat på att spackla upp. Tror det blir mindre med jobb för att få det bra.
Rullspackel och en stor bred spackelspade är en bra hjälp för att få till den sista finishen.
Rullspackel och en stor bred spackelspade är en bra hjälp för att få till den sista finishen.
Liknande trådar
-
Flytspackla hall, stort avstånd mellan golvspån och vägg
Golv -
Kan jag spackla på detta?? Vad är det för väggar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ska övergången vägg/tak spacklas vid kakling?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla putsad vägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Från kaklad vägg till målad. Bredspackla?
Färg, Måla & Tapetsera