K kniv skrev:
som folk bäddar sängen får dom ligga!
Den som bäddar får ligga, den med?
 
kashieda kashieda skrev:
Den som bäddar får ligga, den med?
Om man bäddar får man ligga?

Förklarar mycket där hemma..
 
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
En träkarmkonstruktion stående på ett grått betonggolv mot beige vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
T
findus42 findus42 skrev:
[bild]
Mvh Findus
Snygg karm... Nu vill vi se efter-bilden också... 😇

Imponerande!
 
T Testarn skrev:
Snygg karm...
Tack. Den är kapad och förlängd. Publicerade bilden åt de som läst det här inlägget.
findus42 findus42 skrev:
Sorgligt merarbete.
Monteras om några veckor. Borde kunna komma ihåg att ta en bild på helheten då.
Mvh Findus
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
T
findus42 findus42 skrev:
Tack. Den är kapad och förlängd. Publicerade bilden åt de som läst det här inlägget.

Monteras om några veckor. Borde kunna komma ihåg att ta en bild på helheten då.
Mvh Findus
Hmm.. svårt med skämt i skrift...

Jag hade läst det tidigare inlägget och förstod att det är efterbilden.
Det är så snyggt gjort att det knappt går att se att karmen är förlängd.
 
  • Gilla
Dublin och 5 till
  • Laddar…
Efter mitt hjärnsläpp tidigare i veckan gjorde jag idag ett mer lyckat försök att laga min Kap- & gersåg.
Anhållet som man justerar vinkeln mot har gått av.

Började att kapa två bitar vinkeljärn som svetsades ihop.

Svetsad metallkonstruktion i tång, industriell miljö, arbete pågår, verkstadsgolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter lite kapade och slipande hade jag ett nytt anhåll redo att monteras.

Hand håller en metalldel framför en sågmaskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Borrade, gängade och försänkte för att kunna montera anhållet.

En geringssåg med synlig sågklinga och spindellås, täckt av sågspån och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så där ja, ett betydligt mer lyckat försök att laga sågen.

Verktyg med skala för vinkelinställning, röd markör, grått metalliskt material, skruv, industriell bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ptlf och 14 till
  • Laddar…
Rickard.
Har börjat stoppa tillbaka lite saker i kipphyveln som inte behövde lagas mest för att bli av med dom från bänken.
Ett återkommande problem är att alla oljekanaler på hela maskinen var fullproppade med fett så allt ska bort och nya nipplar monteras.

Jag hann med stora hjulet med slag-justeringen och "lagerhuset" som egentligen bara är stål mot järn och rikligt med olja.

Två bilder; industriella komponenter, växel och axel, möjligen delar av maskineri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stötte även på en lustighet som jag antar tillverkaren får stå för även om jag inte riktigt förstår hur det kan ha hänt. Två snyggt borrade diagonala oljekanaler men det tredje är jag lite skeptisk till funktionen...
Metallblock före och efter borrning; visar inre kopparbeläggning, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
sturnus och 4 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Har börjat stoppa tillbaka lite saker i kipphyveln som inte behövde lagas mest för att bli av med dom från bänken.
Ett återkommande problem är att alla oljekanaler på hela maskinen var fullproppade med fett så allt ska bort och nya nipplar monteras.

Jag hann med stora hjulet med slag-justeringen och "lagerhuset" som egentligen bara är stål mot järn och rikligt med olja.

[bild]

Stötte även på en lustighet som jag antar tillverkaren får stå för även om jag inte riktigt förstår hur det kan ha hänt. Två snyggt borrade diagonala oljekanaler men det tredje är jag lite skeptisk till funktionen...
[bild]
Bra kämpat!
Ser ju lite lustigt ut det där. Kan det på något vis gå en kanal på utsidan av mässing-bussningen? Är det helt stopp eller går det blåsa genom hålet ? Någon avluftning så att oljan kan rinna ner (lättare) eller liknande?
 
Rickard.
J JFrisk skrev:
Bra kämpat!
Ser ju lite lustigt ut det där. Kan det på något vis gå en kanal på utsidan av mässing-bussningen? Är det helt stopp eller går det blåsa genom hålet ? Någon avluftning så att oljan kan rinna ner (lättare) eller liknande?
Det skulle kunna vara så men det känns väldigt krångligt och generellt så vill man väl ha oljan på ovansidan för ner kommer den alltid av sig självt, det är då den princip som hela maskinens övriga smörjning bygger på ;)

Min första tanke var att något hänt och bussningen snurrat i järnet men jag vet inte hur det skulle ha gått till.
 
Redigerat:
Åtgärden Åtgärden skrev:
Blocketfyndade i somras en helt oanvänd Triton TRB001-fräs (800kr) som jag sedan dess tänkt bygga ett fräsbord med. Äntligen kom jag till skott.
Det blev en enkel men ack så smidig variant som är monterad helt i bordssågen.
[bild][bild]
Som tur var fanns färdiga M5-hål nere på fötterna, som tillsammans med ett par vinkeljärn bär hela konstruktionen. Kanske inte snyggaste lösningen men stabilt blev det.

Jaha, vad gör man med ett fräsbord då? Fräser iläggsringar såklart!
[bild] [bild]
Ringarna gjorda i 4mm akrylplast. Har sett att vissa ringar har olika hålmönster för effektivare dammuppsamling, så gjorde ett försök. Klurigt att hitta rätt hastighet för att inte helt förstoppa frässtålen, men gick tillslut...
[bild]
Såhär blev slutresultatet. Gjorde några olika storlekar och hålmönster för att se vad som funkar bäst. Ringarna hålls på plats med små magneter som snäpper fast i bordsskivan.
[bild]
Gjorde också ett par misslyckade försök att måla dem röda (den snabbaste färgen), men färgen tycktes aldrig vilja torka. Fel sorts färg? För gammal burk? Ingen aning. Nöjde mig istället med att lätt slipa ytorna för en frostad finish.

Nöjd. (y)
Det var en snygg och smidig lösning!

Vad gjorde du skivan i för material? Har du någon särskild anordning för att höja/sänka fräsen, samt byta stål?

Mvh Mackk
 
Åtgärden
M Mackk skrev:
Det var en snygg och smidig lösning!

Vad gjorde du skivan i för material? Har du någon särskild anordning för att höja/sänka fräsen, samt byta stål?

Mvh Mackk
Tack :)
Skivan är av valchromat. En sorts högkvalitets-mdf som finns i lite olika färger.
De fräsar jag sett från triton har alla haft smidiga lösningar för höj/sänk och verktygsbyte ovanför bord, så inget extra nödvändigt där.
 
Tack!
 
Klippt gräset runt sommarstugan för första gången på typ två säsonger... Tur man har en pålitlig maskin.


Gräsklippare på nyklippt gräs, mot skogsbryn, i solljus, med skuggor, utan människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dilato och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Klippt gräset runt sommarstugan för första gången på typ två säsonger... Tur man har en pålitlig maskin.


[bild]
Ser mer ut som om du har skördat foder inför hösten!
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.