T
Vispen74 Vispen74 skrev:
Allt utom Telia 2 play hittar jag på Google TV, dessa har jag just nu installerade. Tele2 play verkar inte finnas till Android TV alls? Man kan testa Android versionen i CCn och se hur det funkar på TVn.
Precis! Tele2 play kam man väl annars Casta, dock inte alls lika tillfredsställande...
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
N
kisumisu kisumisu skrev:
Det är sant!

Finland har man ju ca 20st kanaler FTA, precis som SVT1, SVT2, Tv4 Sverige, Barnkanalen/24 och Kunskap.
Kanaler som Kanal 5, Kanal 9 (samma ägare tom förut var loggan precis samma och kanal 9 logga var bara upponer vänd dvs en 6. Sändes även svenska program där som Ullared, Tunnelbanan för att nu bara nämna några) TLC, National Geographic för att nu nämna några. Dvs ingår i det utbudet som skattefinansieras.

Sattelit tv finns i Finland också men där krävs abb.

Är ju helt annan marknad och får ju inte "pratas" om i dom här svenska forumen etc, men ingen hindrar att ta emot som du nämner gratis tv via sattelit. De finns också! Tyskland och England är princip allt FTA även på sattelit.

I Sverige krävs det ju ändå abb och då kan man ju teckna abbonemang på sattelit tv. Är ju bättre än att betala för marksänt eller via nån fiberoperatör.
Det är tysk, italiensk och allra främst brittisk TV jag tittar på. Det sistnämnda med hjälp av en stor parabol (1,8 meter).
Tyskarna dubbar ju allt men eftersom jag fixar tyska så är det inga problem.
Fotbolls VM för damer följer jag t.ex. på BBC/ITV. Helt gratis.
OS och andra VM/EM sänds oftast i BBC och om inte annat i ARD/ZDF d.v.s. tysk public service.
Så satellit-TV är verkligen min grej dock skulle jag aldrig teckna i dyrt abonnemang.
Har ganska många streamingtjänster men här skall jag rensa bort en del eftersom jag inte hinner titta så mycket.
 
  • Älska
  • Gilla
Refotsirk63 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Det är tysk, italiensk och allra främst brittisk TV jag tittar på. Det sistnämnda med hjälp av en stor parabol (1,8 meter).
Tyskarna dubbar ju allt men eftersom jag fixar tyska så är det inga problem.
Fotbolls VM för damer följer jag t.ex. på BBC/ITV. Helt gratis.
OS och andra VM/EM sänds oftast i BBC och om inte annat i ARD/ZDF d.v.s. tysk public service.
Så satellit-TV är verkligen min grej dock skulle jag aldrig teckna i dyrt abonnemang.
Har ganska många streamingtjänster men här skall jag rensa bort en del eftersom jag inte hinner titta så mycket.
Samma här även om jag nu inte är så intresserad av just sport.
Formel 1 har man ju nångång gratistittat från RTL (när Sverige körde det på Viasat Motor och även Finland på betalkanalen Cmore). Visst hockey föredrar jag ha en finsk kommentatör och var kul kolla det via finska YLE utan reklam den tiden som tv3 hade ensamrätt i Sverige.

Egentligen konstigt när svenska (även våra grannar Norge och Danmark) folket har accepterat kodning och betal tv.

Vissa Tyskspråkiga kanaler har nu kört också icke dubbat. Ibland får man fibbla lite i ljudinställningar för att få fram originalljud. Är kanske så bara för mig eftersom jag valt som ljudspråk Finska och Engelska. Epg på Norska 🤓 allt detta pga att jag vill få finsk kommentator/ljud till finsk tv och finska EPG. Vill däremot inte ha finsk EPG till kanaler som SF Kanalen (ja filmer och program heter helt annorlunda på finska vs svenska). Ja jag betalar då för ett svenskt utbud också (mest för att jag har släkt i Finland som vill se svenska tv6, sjuan mm dem är inte nöjda fast kabeltv erbjuder svenska kanaler och för det enorma finska gratisutbudet).

Sen är det lite lustigt att Tyskarna börjat köra flera ljudspår. Nåt som varit fullständigt möjligt redan från analoga tiden men inte utnyttjats. Var väl bara Eurosport som utnyttjade det och när det blev digitalt försvann tom den engelska spåret. Allente har ju gjort samma skit, bara svenska som gäller.
Där skulle man vilja ha engelska.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Oj, imponerande respons! Tänkte jag skulle lista alternativen som nämnts i tråden med priser:

Chromecast HD 449 kr
Chromecast 4K 729 kr
Apple TV 4K 1985 kr
Nvidia Shield TV 1649 kr
Nvidia Shield TV Pro 2195 kr
Xiaomi Mi TV Stick 4K 558 kr

Många verkar ju nöjda med den billigaste i listan dvs. Chromecast HD. Min TV har inte 4K och dessutom verkar HD lanserats 2022 och 4K 2020.

En Apple TV skulle vara lockande då jag har iPhone, men inte till 4 gånger kostnaden av en Chromecast HD.
 
  • Gilla
Imprez och 2 till
  • Laddar…
N
kisumisu kisumisu skrev:
Samma här även om jag nu inte är så intresserad av just sport.
Formel 1 har man ju nångång gratistittat från RTL (när Sverige körde det på Viasat Motor och även Finland på betalkanalen Cmore). Visst hockey föredrar jag ha en finsk kommentatör och var kul kolla det via finska YLE utan reklam den tiden som tv3 hade ensamrätt i Sverige.

Egentligen konstigt när svenska (även våra grannar Norge och Danmark) folket har accepterat kodning och betal tv.

Vissa Tyskspråkiga kanaler har nu kört också icke dubbat. Ibland får man fibbla lite i ljudinställningar för att få fram originalljud. Är kanske så bara för mig eftersom jag valt som ljudspråk Finska och Engelska. Epg på Norska 🤓 allt detta pga att jag vill få finsk kommentator/ljud till finsk tv och finska EPG. Vill däremot inte ha finsk EPG till kanaler som SF Kanalen (ja filmer och program heter helt annorlunda på finska vs svenska). Ja jag betalar då för ett svenskt utbud också (mest för att jag har släkt i Finland som vill se svenska tv6, sjuan mm dem är inte nöjda fast kabeltv erbjuder svenska kanaler och för det enorma finska gratisutbudet).

Sen är det lite lustigt att Tyskarna börjat köra flera ljudspår. Nåt som varit fullständigt möjligt redan från analoga tiden men inte utnyttjats. Var väl bara Eurosport som utnyttjade det och när det blev digitalt försvann tom den engelska spåret. Allente har ju gjort samma skit, bara svenska som gäller.
Där skulle man vilja ha engelska.
Ja det stämmer att tyskarna kör originalspråk (främst engelska) på t.ex. kanalen One (public service). Lyssnar hellre på engelska så när det går väljer jag det.
Samma med flera italienska kanaler som många gånger erbjuder originalspråket. Mest på ständigt kodade kanaler men även på RAI som då kodar programmet. Program med enbart italienskt tal sänds ju oftast öppet på RAI 1-3 (4-5 är ständigt kodade).
Snälla italienska vänner har ordnat så jag kan se ett stort antal kodade kanaler mot en engångskostnad (ingen månatlig avgift). Man har det systemet i Italien. Kanalerna sänds visserligen kodade över satellit men du behöver inte betala någon månadsavgift när du väl skaffat ett abonnemang.

Fast nummer ett för mig är alltså brittisk TV. Just nu ser jag t.ex. Pointless på BBC 1.

Rätt otroligt att vi i Norden inte kan erbjudas samma sak d.v.s ett stort antal kanaler helt gratis via satellit.
Här får man betala abonnemang för att se kanaler fulla med reklam.
Finlands marknät är dock ett föredöme med många gratiskanaler! 🇫🇮
 
N Nalleman64 skrev:
Här får man betala abonnemang för att se kanaler fulla med reklam.
Har vänner i nya hyresrätter där de behöver betala för SVT också (ingen täckning med antenn; endast fiber finns)...
 
  • Ledsen
kisumisu
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Oj, imponerande respons! Tänkte jag skulle lista alternativen som nämnts i tråden med priser:

Chromecast HD 449 kr
Chromecast 4K 729 kr
Apple TV 4K 1985 kr
Nvidia Shield TV 1649 kr
Nvidia Shield TV Pro 2195 kr
Xiaomi Mi TV Stick 4K 558 kr

Många verkar ju nöjda med den billigaste i listan dvs. Chromecast HD. Min TV har inte 4K och dessutom verkar HD lanserats 2022 och 4K 2020.

En Apple TV skulle vara lockande då jag har iPhone, men inte till 4 gånger kostnaden av en Chromecast HD.
Du glömde firestick;
https://www.amazon.se/fire-tv-stick...cphy=1012630&hvtargid=pla-1455497466656&psc=1
Pris; 550:-
Går att ”jailbreaka” också om man gillar att pyssla med sånt.
 
T TechChad skrev:
Precis! Tele2 play kam man väl annars Casta, dock inte alls lika tillfredsställande...
Märkligt jag installerade tele2 play på en ny chromecast google tv 4k, för pappa förra veckan. Funkar perfekt
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Oj, imponerande respons! Tänkte jag skulle lista alternativen som nämnts i tråden med priser:

Chromecast HD 449 kr
Chromecast 4K 729 kr
Apple TV 4K 1985 kr
Nvidia Shield TV 1649 kr
Nvidia Shield TV Pro 2195 kr
Xiaomi Mi TV Stick 4K 558 kr

Många verkar ju nöjda med den billigaste i listan dvs. Chromecast HD. Min TV har inte 4K och dessutom verkar HD lanserats 2022 och 4K 2020.

En Apple TV skulle vara lockande då jag har iPhone, men inte till 4 gånger kostnaden av en Chromecast HD.
Jag köpte 4k versionen till pappa trots att han har en hd tv. Tänkte att det trots är en rätt liten prisskillnad. Pajar din gamla tv så lär det bli en 4k nästa gång.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Pajar din gamla tv så lär det bli en 4k nästa gång.
TV singular? En i köket, två på toaletterna, en i sovrummet, en i vardera vardagsrum...
 
M mojjen skrev:
Jag köpte 4k versionen till pappa trots att han har en hd tv. Tänkte att det trots är en rätt liten prisskillnad. Pajar din gamla tv så lär det bli en 4k nästa gång.
Exakt så, då behöver man inte bry sig om vilket OS som sitter i nya TVn. Flyttar över CCn och fortsätter som vanligt bara 🙂
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Allt utom Telia 2 play hittar jag på Google TV, dessa har jag just nu installerade. Tele2 play verkar inte finnas till Android TV alls? Man kan testa Android versionen i CCn och se hur det funkar på TVn.
Jag har visst Tele2 play installerat på min Shield, så det finns uppenbarligen.
 
  • TV-skärm visar appgränssnitt för media, spel, streamingtjänster, som Spotify, YouTube, och lokala svenska kanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sjoelund skrev:
TV singular? En i köket, två på toaletterna, en i sovrummet, en i vardera vardagsrum...
Syftade på ts beskrivning av 1st. Själv har jag 3 tv rum, en i sovrum, kök och badrum. De två nyaste en samsung frame och en lg oled är jag än så länge nöjd med de inbyggda media spelarna. 2 driver jag med apple tv. De två sista, kök och badrum har jag kört via antenn, mest velat ha typ morgon tv på dom. Men vid ombyggnad skrotade jag antennen och har dragit mig för att kosta på dom varsin apple tv. Men efter att jag testade google tv till pappa, så blev jag mer än imponerad vad man kan få för några 100. Så skall definitivt köpa 2 dit.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Syftade på ts beskrivning av 1st. Själv har jag 3 tv rum, en i sovrum, kök och badrum. De två nyaste en samsung frame och en lg oled är jag än så länge nöjd med de inbyggda media spelarna. 2 driver jag med apple tv. De två sista, kök och badrum har jag kört via antenn, mest velat ha typ morgon tv på dom. Men vid ombyggnad skrotade jag antennen och har dragit mig för att kosta på dom varsin apple tv. Men efter att jag testade google tv till pappa, så blev jag mer än imponerad vad man kan få för några 100. Så skall definitivt köpa 2 dit.
Här kör vi Google TV på husets alla TV apparater oavsett ålder, modell och märke, på så vis är det samma användande på alla apparater i hela huset. Mycket familjevänligt 😊
 
T
M mojjen skrev:
Märkligt jag installerade tele2 play på en ny chromecast google tv 4k, för pappa förra veckan. Funkar perfekt
Vad bra! Tele2 play var det länge sen jag hade så har inte testade det på länge så visste inte att det fanns.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.