pacman42 pacman42 skrev:
Kortare krockzon alltså.
Jag behöver siffror som visar att det är någon skillnad i krocksäkerhet mellan bilar med och utan frunk för att köpa det där argumentet.
 
B bakterie skrev:
Jag behöver siffror som visar att det är någon skillnad i krocksäkerhet mellan bilar med och utan frunk för att köpa det där argumentet.
Mindre bilar har sämre krocksäkerhet än större bilar vid krock mot betongvägg pga kortare krockzon. Det finns en orsak till att man använder olika säkerhetsklasser baserat på storleken i Euro NCAP.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Det där med frunk har jag aldrig begripit. Jag ser det snarast som att bildesignern kapitalt misslyckats med att ordna så att det där utrymmet istället är i kupén eller skuffen där det skulle göra bättre nytta.
Jag tycker precis tvärtom - Varför är normalfrunken så liten med tanke på hur lite teknik som behöver rymmas över framaxeln?


Se vad glad man blir av en rejäl frunk:
Kvinna står bredvid öppen silverfärgad pickuplastbil med främre motorhuven upplyft, bagage synligt, stad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Så jämför bara bilar inom samma klass då. Du verkar driva tesen frunk = mer krocksäker. Jag tror inte ett ögonblick på det, men ändrar mig ödmjukast om det finns siffror som pekar på det.
 
B bakterie skrev:
Det där med frunk har jag aldrig begripit. Jag ser det snarast som att bildesignern kapitalt misslyckats med att ordna så att det där utrymmet istället är i kupén eller skuffen där det skulle göra bättre nytta.
Det är snarare tvärtom, att andra tillverkare har misslyckats eftersom de måste stoppa in en massa junk under framluckan på en bil som har motor/motorer som på jämförelsebilden vi såg ovan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
S
Frunk är ju grymt. I min bil finns det en inbyggd grönsakslåda.

Med tre olika dipsåser bredvid. 😉
 
  • Färska grönsaker i en skål och papperskasse placerade i ett bilens frunk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
vcx och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
Bilens frunk fylld med is och dryckesburkar, används som kylare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
🥳
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
vcx och 6 till
  • Laddar…
Man vill ju ha så stor deformationszon framför förare/passagerare som möjligt, så egentligen är det väl så att allt bagage utrymmet är bortkastat och borde varit en frunk istället.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Man vill ju ha så stor deformationszon framför förare/passagerare som möjligt, så egentligen är det väl så att allt bagage utrymmet är bortkastat och borde varit en frunk istället.
Haha, ja det där argumentet kan jag köpa. Mitt problem är ju egentligen att förvaringsutrymmet är delat i två, och inte att ena halvan är fram. Och det är väl därför jag inte upplever frunken på F150 som lika konstig. Den har ju inget täckt/låsbart utrymme bak. (Väl? Jag har inte tittat närmare på den.)
 
Norrmännen brukar alltid lägga alkoholen i frunken och bagaget i aktern. Jag gissar att tullen i Norge inte riktigt vet (eller åtminstone visste) att de skall söka fram också.
 
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S
B bakterie skrev:
Haha, ja det där argumentet kan jag köpa. Mitt problem är ju egentligen att förvaringsutrymmet är delat i två, och inte att ena halvan är fram. Och det är väl därför jag inte upplever frunken på F150 som lika konstig. Den har ju inget täckt/låsbart utrymme bak. (Väl? Jag har inte tittat närmare på den.)
Då kan man skippa flaket/ trunken och göra bilen 1,5 meter kortare?
 
Perfekt att ha frunk. Då kan man backa in i P rutan utanför ICA och sedan angöra bilen med kundvagnen och lasta in matkassarna fram i frunken. Ska man krångla kundvagnen mellan bilarna till bakluckan upptäcker man ibland att någon parkerat så nära att det knappt går att öppna luckan och än mindre komma åt ett lasta in tunga kassar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild] 🥳
Yes!

Det finns ett dräneringshål i frunken på Mach-E:n, så man kan använda den som isbad för öl också. Eller sump. 🙂
 
richardtenggren
Frunken är ju perfekt för laddkabel(ouppackad här hemma 😂) och dragkroken. Sen är det ju bra för smågrejor när man som vi har hundbur och barnvagn där bak.
Men det bästa på MY är nog det stora utrymmet under golvet i bagaget, sväljer väldigt mycket och perfekt för matkassarna så de inte välter :)

Om någon ska beställa en Tesla eller boka provkörning så kan jag fixa en referral-link 😊
 
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Haha, ja det där argumentet kan jag köpa. Mitt problem är ju egentligen att förvaringsutrymmet är delat i två, och inte att ena halvan är fram. Och det är väl därför jag inte upplever frunken på F150 som lika konstig. Den har ju inget täckt/låsbart utrymme bak. (Väl? Jag har inte tittat närmare på den.)
Du har samma bagage bak som vanligt plus en extra balja under bagagegolvet, plus en frunk. Klart nice med ett extra fack.

Bilen blir inte kortare ändå, Tesla har väldigt kort överhäng fram och Model Y är enormt rymlig för sin storlek. Det är liknande på ID4, fast trots en hög huv valde man att inte packa in en frunk. Det är volym där, bara slarvigt.
Ytterligare kortare överhäng framför hjulen går inte riktigt för det ska sitta en bumper där, lagkrav på var den ska sitta. Och frunken använder utrymmet mellan hjulen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.