@
Ingen mer diesel volvo...och snart ingen ny bensinare heller....

 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Ingen mer diesel volvo...och snart ingen ny bensinare heller....

[media]
Nu har man en fossil bil på riktigt! 😀
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad tror vi om värdeminskningen på olika elbilar framöver jämfört med övriga flottan?

Kollat lite priser på Tesla model Y och 3 och tycker det verkar som att Model Y håller priset bättre än model 3. Runt 6% per år verkar det bli vid normalt användande. Klart största inverkan på TCO över tid i min kalkyl och hur det står sig mot befintliga bensin/diesel.
Tesla har börjat sin "resa nedåt" och det känns som alla andra måste följa efter. Det verkar ju dessutom vara med mening man sänker priserna.

Jag skulle väldigt gärna vilja se en breakdown på lite vanliga reparationer av slitdelar som spindelleder, lampor, bromsar osv på tesla för att förstå om man vågar köpa en bättre begagnad. Försäkringen är ju dyrare än många andra. Just nu känns en model3 som bästa begagnat-el-bilen. Och efter faceliften släppts, om de dessutom sänker priset på den... kommer de nog vara än mer prisvärda. Hur nån kan köpa en beg ID4 för mer än en ny T M3 förstår jag inte...
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Det måste ju i princip bli så att vartefter nybilspriserna sjunker så kommer priserna på begagnade bilar att sjunka. Det är få situationer där folk är beredda att betala lika mycket för en flera år gammal produkt som för en sprillans ny produkt med bättre prestanda.
 
Gällande service, nån la ju upp denna bilden vilken jag tycker talar sitt tydliga språk.
Jämförelse mellan en komplicerad BMW X5 förbränningsmotor och en enklare Tesla Model S elmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
jannebmw och 8 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Gällande service, nån la ju upp denna bilden vilken jag tycker talar sitt tydliga språk.
[bild]
Det där kan inte vara en "riktig" motor? BMW gör ju ändå rätt genomtänkta produkter?

Gällande tesla är jag inte ett dugg orolig över normalt slitage på motor eller batteri. Möjligen "skador" på dem, men gäller maskinskadan upp till över 15.000 mil så är man hemma där.

Men slitage och komponenter som inte ingår i maskinskada. Vad kostar de? En trasig lykta, spräckt bildskärm, trassel med AC, inredning, elstolar.
 
Fan vet om det kanske är på riktigt... jag googlade på det och kom upp lite bilder...

64578.jpg
ntw067mnpvtt5ze3acc39ubwwtd5p9dv.jpg
 
J JohanLun skrev:
Det där kan inte vara en "riktig" motor? BMW gör ju ändå rätt genomtänkta produkter?
Även om någon har stoppat dit några extra slangar för att få en rolig bild så är jämförelsen ganska talande.
Sen får man i och för sig ha i åtanke att batteri med tillhörande utrustning för laddning, övervakning , värme och kyla är betydligt mer komplicerat (och svårservat) än en bränsletank, filter, pump och ett par slangar...




Den här borde väl vara ganska nära sanningen?

Begagnad fordonsmotor på träpall i verkstad, med många anslutna slangar och komponenter, med etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går ju att välja lite hur mycket delar av drivlinan man tar med. Såhär ser det ut under ”huven” på min elbil;

Elbilsmotorrum med orange högspänningskablar, elektroniska komponenter, och kylsystem. Komplex, teknisk bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir lite ”skrot” även i en elbil.
 
Så här det ut när jag öppnar framluckan på elbilen:
Frammotorhuven på en elbil med tom motorfack och synligt spolarvätsklock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
djac och 5 till
  • Laddar…
Det där med frunk har jag aldrig begripit. Jag ser det snarast som att bildesignern kapitalt misslyckats med att ordna så att det där utrymmet istället är i kupén eller skuffen där det skulle göra bättre nytta.
 
J jocke31 skrev:
Så här det ut när jag öppnar framluckan på elbilen:
[bild]
Dåså. Då har du inget på din bil som behöver servas.
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Det där med frunk har jag aldrig begripit. Jag ser det snarast som att bildesignern kapitalt misslyckats med att ordna så att det där utrymmet istället är i kupén eller skuffen där det skulle göra bättre nytta.
Det är ju krockzon, där vill du inte ha batteriet i alla fall.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Nej, batteriet ska så klart inte vara där. Men det finns tillverkare som lyckas göra elbilar både krocksäkra och fylla utrymmet under huven. Ofta genom att göra den kortare, och därmed göra andra utrymmen större.
 
B bakterie skrev:
Nej, batteriet ska så klart inte vara där. Men det finns tillverkare som lyckas göra elbilar både krocksäkra och fylla utrymmet under huven. Ofta genom att göra den kortare, och därmed göra andra utrymmen större.
Kortare krockzon alltså.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.