Ska ha häll med inbyggd fläkt och renoveringen medför att röret till gamla köksfläkten hamnar ovanför kylskåpet med passbitar mot taket. Självdrag i huset.
Vad gör jag? Räcker det att jag pluggar detta ordentligt och gömmer det ovanför innertaket?

• Renoveringsarbete, öppet tak med utsatta balkar, rörinstallationer, ofullständig vägg, byggarbetsplats, synlig isolering och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
Var hamnar frånluften från den inbyggda fläkten i hällen?

Det ska alltid finnas en imkanal/frånluftskanal från köket som tar bort vattenånga mm.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Exakt, var tar böset från den nya fläkten vägen?

Hej.
Den nya fläkten använder kolfilter och recirkulerar luften.

Det är krav från BBRen att det ska vara frånluftsventilation i kök.

"Ventilation i bostadskök
För att begränsa spridningen av återstående matos utanför spisfläkten eller kåpan i bostadskök kan lösningen vara ett separat frånluftsdon nära matlagningsplatsen injusterat till kökets grundflöde. Detta frånluftsdon kan vara kopplat till det allmänna ventilationssystemet. Om det finns ett separat frånluftsdon behöver spiskåpan eller spisfläkten bara användas när man lagar mat för att forcera bort föroreningarna, matoset och fukten. Observera att en återcirkulerande köksfläkt med kolfilter inte utgör ventilation. Kolfilterfläktar suger upp luft, avskiljer vissa föroreningar och återcirkulerar luften samt fukt från matlagningen i rummet. De föroreningar som sådana fläktar inte för bort måste ventilationen kunna ta hand om."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Då ska du definitivt ha kvar en från luftventilation i imkanalen. Om det funkar med självdrag eller om du behöver en fläkt kan jag dock inte svara på.

B Björn_Nilsson skrev:
Hej.
Den nya fläkten använder kolfilter och recirkulerar luften.
Gjorde misstaget och pluggade igen det gamla frånluftsdonet när jag bytte kök, också på grund av kolfilter. Ångrade mig rejält när jag kom på att avsaknad av frånluft i köket var en dålig idé så jag tog ner en del av köket igen och satte dit en frånluftsfläkt. Drar igång den vid behov.

Säker på att du vill plugga igen den?

Ok. Nu har jag ju ingen fläkt eller så utan imkanalen går ut på taket vill jag minnas. Eller in i en kanal i skorstenen.
Men jag skulle ju kunna sätta en liten fläkt för att få frånluft från köket konstant.
Finns det någon för montering i spirorör?

Kanafläkt? Det körde jag.

"Badrumsfläkt" tex PAX, Fresh i kökstaket, eller en kanalfläkt någonstans längs kanalen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.