Hej,

Har fått in offert på solpaneler som ger två olika alternativ. Ett "standardpaket" och ett något dyrare alternativ:
Standard:
- Antingen DMRGC Solar 410 eller Longi Solar 410 (ej specificerat vilket av dessa alternativ det blir)
- 12 års produktgaranti och 25 års effektgaranti 84,8% på båda alternativen

Premium
- Denim N-Type 420W
- 25års produktgaranti och 25 års effektgaranti 89,4%

Skillnaden i pris är ca 8500SEK för 24 paneler.

Är det värt att lägga de extra pengarna för att få en bättre produkt, tillverkad i EU?

Är alla tre panelerna helsvarta ?

Effektskillnaden blir 10w*24=240w(p)
8500kr/240w=35kr/wp
Spontant så känns det dyrt för att få 25års garanti istf 12års och ca 5% högre effektgaranti

Sen tvistar de lärda om vilken effekt man ska eftersträva att lägga på taket, om man ska maxa eller inte. Men det är en annan diskussion.

Vad erbjuder de för växelriktare ?

M mortimer skrev:
Är alla tre panelerna helsvarta ?

Effektskillnaden blir 10w*24=240w(p)
8500kr/240w=35kr/wp
Spontant så känns det dyrt för att få 25års garanti istf 12års och ca 5% högre effektgaranti

Sen tvistar de lärda om vilken effekt man ska eftersträva att lägga på taket, om man ska maxa eller inte. Men det är en annan diskussion.

Vad erbjuder de för växelriktare?
Yes, alla tre är helsvarta.

Svårt att värdera 13 års extra garanti. Det minskade (eventuella) effekttappet borde ju gå att räkna på. Som novis på området försöker jag mer skapa mig en bild av om det är stor skillnad i vad man får om man satsar på något billigare paneler från Kina jämfört med om man köper en som i detta fall är producerad i Nederländerna. Slår det över 25 års livslängd är ju plötsligt 8500kr inte så värst mycket...

Växelriktare i erbjudandet är Growatt MOD 10KTL3-XH (Hybrid).

Alla panelerna åt ett och samma väderstreck samt samma lutning på taket ?

Monteringen(sammansättningen) av panelen kan säkert vara gjord i Nederländerna men jag vågar starkt påstå att solcellerna ("filmen") tillverkas likväl i kina/asien i alla förekommande fall.

M mortimer skrev:
Alla panelerna åt ett och samma väderstreck samt samma lutning på taket ?

Monteringen(sammansättningen) av panelen kan säkert vara gjord i Nederländerna men jag vågar starkt påstå att solcellerna ("filmen") tillverkas likväl i kina/asien i alla förekommande fall.
Yes. Samma lutning o rakt åt söder allihopa.

Stämmer som du skriver att majoriteten av komponenterna är från Kina…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.