Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har en äldre DCL280-liknande dammsugare för 10.8 V och den gör sitt jobb över förväntan. Den dammsuger inte hela huset, även om det går, men passar utmärkt för det lilla. Lätt och smidig.

För övrigt har jag fullständigt tappat tron på Makita efter köp av DUX60 med trimmer och häcksax EN401MP. Detta pga en vansinnigt korkad säkerhetsfunktion som i praktiken gör maskinen oanvändbar, eller farlig. Synd att man är fast i detta batterisystem, annars hade det blivit Milwaukee.

Den är dessutom dåligt balanserad. Häcksaxen gör den väldigt framtung. Den blir tungjobbad med den stora massan längst fram. Men det finns kraft i den.
Kan du berätta mer är du snäll? Jag sålde nämligen precis vår DUH523 och tänkte byta till DUX60 med EN401MP. För jag orkar inte gå omkring och flytta en stege/ställning varje 1,5 meter för att klippa toppen av vår Avenbokshäck som är runt 2 meter hög.
Men det låter ju inte så lovande om du skriver att den nästan är oanvändbar och väldigt framtung.
 
DUX60 har en 1 strömknapp, 2 spärr och 3 gashandtag.

Borrmaskin, förlängningsadapter och borr använder för att åtkomma svåråtkomliga områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man släpper både spärr och gashandtag, då stängs strömmen av, som att stoppa motorn på en bensindriven röjsåg. Man måste då byta handgrepp och trycka på strömknappen igen.

Jag trodde att jag skulle kunna hantera detta genom att alltid hålla ned spärren, men nej, det funkade inte i praktiken. Vid förflyttning (nytt fotfäste) så åker den gärna upp, och man vill inte hålla ned den för vid manövrering så vill man ju inte heller släppa gashandtaget. Man öppnar bara näven lite, och griper tag igen när man vill köra.

Men för att den ska bli användbar i praktiken så satte jag ett buntband runt spärren... Så maskinen är nu farligare än vad den borde vara. Man får se till att hålla fingrarna borta från gasen vid förflyttning. Strömmen stängs av efter 1 minut, men till dess är den lite farlig. Detta är ju otroligt klantigt av Makita. Mitt förtroende är helt borta.

Den äldre DUR364 med samma reglage funkar inte så. Där kan man släppa gas och spärr utan att strömmen stängs av.

Att den är framtung märks främst på låg höjd. Att klippa toppen på en hög häck går bättre, för man kommer närmare häcken då. Det blir inte samma vridmoment framåt. Makita har rena stånghäcksaxar som inte går att byta redskap på. Vet inte om de är bättre balanserade.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Tack för mycket tydligt och bra svar!
Kanske får blir en ren stånghäcksax i stället. Men det jag gillade med DUX60 är att det finns ganska många andra tillbehör till den.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
DUX60 har en 1 strömknapp, 2 spärr och 3 gashandtag....

...Den äldre DUR364 med samma reglage funkar inte så. Där kan man släppa gas och spärr utan att strömmen stängs av...
Vänta nu, det låter jättedumt! Här har jag varit sugen på DUX60 för att få en bättre trimmer och kunna kombinera med trådlös häcksax...

Följdfråga, du har inte fått några andra problem pga den permanenta låsningen av spärren?
 
Nej, det verkar funka. Annars är det bara att ta bort buntbandet. Om jag inte upptäcker några problem så ska jag se om det går att skruva isär så att jag kan kortsluta strömbrytaren i spärren. Då får jag tillbaka den mekaniska spärren av gashandtaget och allt är frid.

Makita skyller på nån säkerhetsstandard... Jag ska kolla upp det.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har en äldre DCL280-liknande dammsugare för 10.8 V och den gör sitt jobb över förväntan. Den dammsuger inte hela huset, även om det går, men passar utmärkt för det lilla. Lätt och smidig.

För övrigt har jag fullständigt tappat tron på Makita efter köp av DUX60 med trimmer och häcksax EN401MP. Detta pga en vansinnigt korkad säkerhetsfunktion som i praktiken gör maskinen oanvändbar, eller farlig. Synd att man är fast i detta batterisystem, annars hade det blivit Milwaukee.

Den är dessutom dåligt balanserad. Häcksaxen gör den väldigt framtung. Den blir tungjobbad med den stora massan längst fram. Men det finns kraft i den.
Håll dig undan från Milwaukees sticksåg (FBJS-0X..?) om det blir så att du byter system och uppskattar säkra maskiner. Helt livsfarlig. Ingen spärr alls utan bara en slapp "skjutknapp". Väldigt lätt att komma åt av misstag. Gick igång när min kollega langade ner den till mig från en stege, ett antal gånger av sig själv i verktygsväskan samt när en kund råkade snudda den med foten.

Trist om Makita blivit alltför krångliga. Tycker annars att de har rimliga spärrsekvenser som passar till de aktuella verktygen. Har dock inga direkta trädgårdsverktyg.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Håll dig undan från Milwaukees sticksåg (FBJS-0X..?) om det blir så att du byter system och uppskattar säkra maskiner. Helt livsfarlig. Ingen spärr alls utan bara en slapp "skjutknapp". Väldigt lätt att komma åt av misstag. Gick igång när min kollega langade ner den till mig från en stege, ett antal gånger av sig själv i verktygsväskan samt när en kund råkade snudda den med foten.

Trist om Makita blivit alltför krångliga. Tycker annars att de har rimliga spärrsekvenser som passar till de aktuella verktygen. Har dock inga direkta trädgårdsverktyg.
Nja, sicksågen DJV181 är också onödigt krånglig.
Alldeles för kort tid tills den stänger av sig och on/off knappen sitter så man måste byta grepp på maskinen för att nå on-knappen.
Otroligt osmidig lösning.

Edit: Att bladet ramlar ur när maskinen hoppar till i materialet är inget som talar för maskinen heller men det handlar inte om säkerhet, bara dålig konstruktion.
 
T TCG skrev:
Nja, sicksågen DJV181 är också onödigt krånglig.
Alldeles för kort tid tills den stänger av sig och on/off knappen sitter så man måste byta grepp på maskinen för att nå on-knappen.
Otroligt osmidig lösning.

Edit: Att bladet ramlar ur när maskinen hoppar till i materialet är inget som talar för maskinen heller men det handlar inte om säkerhet, bara dålig konstruktion.
Jag gillar DJV181. Bladen sitter fast på min maskin. Den är lagom krånglig att få igång, tycker jag. Men vi är ju alla olika. 🙂
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
På tal om sticksågar, är det någon som testat den nya? Djv185 eller vad den nu heter.
 
S
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
På DVJ185 har de tydligen lärt sig att placera ström- och startknapparna bättre.
Skulle vara intressant att testa den och se om bladet sitter fast bättre också så kan vi ha en vinnare :)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har en äldre DCL280-liknande dammsugare för 10.8 V och den gör sitt jobb över förväntan. Den dammsuger inte hela huset, även om det går, men passar utmärkt för det lilla. Lätt och smidig.

För övrigt har jag fullständigt tappat tron på Makita efter köp av DUX60 med trimmer och häcksax EN401MP. Detta pga en vansinnigt korkad säkerhetsfunktion som i praktiken gör maskinen oanvändbar, eller farlig. Synd att man är fast i detta batterisystem, annars hade det blivit Milwaukee.

Den är dessutom dåligt balanserad. Häcksaxen gör den väldigt framtung. Den blir tungjobbad med den stora massan längst fram. Men det finns kraft i den.
Denna? https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-cl108zw-dammsugare-12v

Någon som vet hur den står sig mot 18V-arn?
Har nämligen både 12V och 18V batterier hemma
 
Ja, fast en äldre modell. Den är liten, lätt o smidig, tar liten plats, så den kan alltid finnas till hands. Det vinner den på. Men då bör du skaffa fler maskiner ur Makitas 12 V-system, eller gå upp till 18 V. Skruvdragaren är bra.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, fast en äldre modell. Den är liten, lätt o smidig, tar liten plats, så den kan alltid finnas till hands. Det vinner den på. Men då bör du skaffa fler maskiner ur Makitas 12 V-system, eller gå upp till 18 V. Skruvdragaren är bra.
Jag har en 12V dragare sedan tidigare.

Utöver det har jag ett 18V kit + 18V trimmer, så kan välja mellan 12 och 18 :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har en DUR181-trimmer.

Vilken trimmertråd rekommenderar ni att köra till denna? 1.65mm verkar vara en udda dimension? Men gissar att marginal finns för andra dimensioner?

Vilken är mest prisvärd och hållbar?


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.