Vad har du för dammsugare nere i gruvan ?

Min grovis har dött och det känns som vi har liknande ändamål.

Min process är ofta
- tvätta med vatten (vanligt eller högtryck)
- pumpa ur
- städa ur det grövsta för hand
- dammsug upp allt mindre än 10-15mm (geg, småsten, slagg, slam,jord etc.)

Upprepa tills rent.
 
tommib
Kärcher WD4. Köpte den på Jula någon gång när de hade kampanj. Helt ok men kunde gott varit lite kraftigare. Uttag för verktyg är inte heller så dumt, denna har inte det.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kärcher WD4. Köpte den på Jula någon gång när de hade kampanj. Helt ok men kunde gott varit lite kraftigare. Uttag för verktyg är inte heller så dumt, denna har inte det.
Kollat på den, men min 2-3gge dyrare dammsugare gav precis upp så vill ha lite ”hands on” erfarenheter nu 😀 suger du slam/vatten/stenkross etc med den också eller bara ”tort” ?
 
  • Gilla
marmi
  • Laddar…
Jag har en WD6 som jag är mycket nöjd med. Har nyligen renoverat källare och har använt den till allt från suga damm vid betongslipning, utgrävning av sand/sten vid byte av brunnar och allmänt byggmög som ska bort. Är mycket nöjd med den, dock så sätter ju filtert igen som på de flesta damsugare när man kör mycket fint dam. Damsugaren har en renblåsningsfunktion som funkar ok men att blåsa av med kompressorn är såklart bättre. Ett tips är att man kan köpa påsar till kärchern på nätet som har blixtlås så man kan tömma och återanvända påsen. På så sätt spar man filtert länge och slipper köpa kärscher dyra påsar (som för övrigt filterar luften väldigt bra).
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
gs242 gs242 skrev:
Jag har en WD6 som jag är mycket nöjd med. Har nyligen renoverat källare och har använt den till allt från suga damm vid betongslipning, utgrävning av sand/sten vid byte av brunnar och allmänt byggmög som ska bort. Är mycket nöjd med den, dock så sätter ju filtert igen som på de flesta damsugare när man kör mycket fint dam. Damsugaren har en renblåsningsfunktion som funkar ok men att blåsa av med kompressorn är såklart bättre. Ett tips är att man kan köpa påsar till kärchern på nätet som har blixtlås så man kan tömma och återanvända påsen. På så sätt spar man filtert länge och slipper köpa kärscher dyra påsar (som för övrigt filterar luften väldigt bra).
Är det ingen behållare man kan köra direkt ner i ?

På min Bosch så tar man bort säcken om man ska köra ”vått”.
 
tommib tommib skrev:
Kärcher WD4. Köpte den på Jula någon gång när de hade kampanj. Helt ok men kunde gott varit lite kraftigare. Uttag för verktyg är inte heller så dumt, denna har inte det.
Instämmer, har också WD4. Anledningen till att jag köpte den är dock att jag har 3 plan och den är smidig nog att bära runt. Jag kör dock alltid filterpåsar så att jag slipper rengöra filtret. Trodde WD6 var självrengörande, men vid praktisk, torr, användning så kräver den fortfarande påse alltså i verkligheten?

Jag köpte också till den långa förlängningsslangen vilket kan vara väldigt smidigt ibland.
 
gs242 gs242 skrev:
Jag har en WD6 som jag är mycket nöjd med. Har nyligen renoverat källare och har använt den till allt från suga damm vid betongslipning, utgrävning av sand/sten vid byte av brunnar och allmänt byggmög som ska bort. Är mycket nöjd med den, dock så sätter ju filtert igen som på de flesta damsugare när man kör mycket fint dam. Damsugaren har en renblåsningsfunktion som funkar ok men att blåsa av med kompressorn är såklart bättre. Ett tips är att man kan köpa påsar till kärchern på nätet som har blixtlås så man kan tömma och återanvända påsen. På så sätt spar man filtert länge och slipper köpa kärscher dyra påsar (som för övrigt filterar luften väldigt bra).
Funkar WD6 ok även utan påse? Funderar om man skulle komplettera dammsugarparken någon gång.
 
tommib
Jag suger slam och vatten med den också, funkar bra. I övrigt, se ovan.
 
gs242 gs242 skrev:
Ett tips är att man kan köpa påsar till kärchern på nätet som har blixtlås så man kan tömma och återanvända påsen.
Eller så klipper man av ett hörn på en vanlig och sätter en större påsklämma.

Det är bättre med påse när man suger allt som inte är blött för att man slipper sätta igen och rensa filtret HELATIDEN!
 
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Man kan köra utan påse och i garaget så gör jag det då jag ofta kör allt från metallspån till hyvelspån till damm till löv och grus.Filtret har självrengöringsfunktion som är att man trycker på en knapp uppe på locket och bakblåser filtret. För alla damsugares livslängd är det bättre att ha påse när man kör damm, men går även bra utan i dess grovdamsugare. När jag har slipat golv och det är mycket damm så kör jag med påse men när jag bilar golv/spår i väggar så kör jag utan rätt ner i baljan. Jag är väldigt nöjd med min WD6 och har egentligen bara ett litet tips/klagomål och det är att man får vara försiktig så den inte välter. Min pappa har en WD6 också och tyvärr sprack locket när den välte vilket gjorde att den inte slöt tätt och sög så bra i slangen längre. Det gick att lappa med epoxi och väv men var lite meck. Hört om andra som haft samma problem och det verkar inte vara specifikt för för kärcher. Vill också påpeka hur gött det är med autostart på uttaget när man tex kör slipmaskin eller sticksåg och har den smala slangen kopplad till verktyget. Annars är det så lätt att man missar att starta när man har lurar eller musik på och inte hör damsugaren.
 
Har cyklon före min dammsugare och sen påse i, då har man fullt sug hela tiden
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Cyklon till damsugaren är det bästa jag har skaffat i modern tid.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
gs242 gs242 skrev:
Man kan köra utan påse och i garaget så gör jag det då jag ofta kör allt från metallspån till hyvelspån till damm till löv och grus.Filtret har självrengöringsfunktion som är att man trycker på en knapp uppe på locket och bakblåser filtret. För alla damsugares livslängd är det bättre att ha påse när man kör damm, men går även bra utan i dess grovdamsugare. När jag har slipat golv och det är mycket damm så kör jag med påse men när jag bilar golv/spår i väggar så kör jag utan rätt ner i baljan. Jag är väldigt nöjd med min WD6 och har egentligen bara ett litet tips/klagomål och det är att man får vara försiktig så den inte välter. Min pappa har en WD6 också och tyvärr sprack locket när den välte vilket gjorde att den inte slöt tätt och sög så bra i slangen längre. Det gick att lappa med epoxi och väv men var lite meck. Hört om andra som haft samma problem och det verkar inte vara specifikt för för kärcher. Vill också påpeka hur gött det är med autostart på uttaget när man tex kör slipmaskin eller sticksåg och har den smala slangen kopplad till verktyget. Annars är det så lätt att man missar att starta när man har lurar eller musik på och inte hör damsugaren.
Man kan väl slänga ner en gammal bromsskiva eller något annat tungt i botten på baljan så står den lite stadigare.
 
useless useless skrev:
Cyklon till damsugaren är det bästa jag har skaffat i modern tid.
Låter ju som ett otroligt tips, men vad är en cyklon? Skulle du kunna lägga en länk i tråden?
 
O OTGI skrev:
Låter ju som ett otroligt tips, men vad är en cyklon? Skulle du kunna lägga en länk i tråden?
www.google.se
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.