Hej söker sprängskiss/ handhavande manual till vad jag tror är en Hugo Miljö.
Den är något modifierad i utblås samt att diverse paneler/ verkar vara popnitade med lite olika popnitade. Känns som att vissa plåtar borde varit skruvade/ öppningsbara för åtkomst att sota mm. Men det är bara spekulationer från.
Finns det något som sitter på info om denna kamin är jag tacksam för info!

Mvh
Robin

• En vedeldad kamin med vedträn, i ett rum med trägolv och grönmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att var fullt orginalskick på den ;)
kan tyvärr inte hjälpa dig, mina föräldrar hade en Hugo ...92-06 typ när dom bytte ut den till effektivare doningar ...

M MagicFingers skrev:
Ser ut att var fullt orginalskick på den ;)
kan tyvärr inte hjälpa dig, mina föräldrar hade en Hugo ...92-06 typ när dom bytte ut den till effektivare doningar ...
och jag minns aldrig att pappa sotade ur sin..., och det som ser ut att vara gjort borde ju rimligen ligga utanför förbränningsutrymmet och då är det ju sotningsfritt...

• Gilla
Robin Wallin3
  • Laddar…
Minns den mamma och pappa hade, fläkten levde om som en hel full bur kanariefåglar 😂
Tyckte den gav ganska bra värme of fläkten gick på fullt trots oljudet.

M MagicFingers skrev:
och jag minns aldrig att pappa sotade ur sin..., och det som ser ut att vara gjort borde ju rimligen ligga utanför förbränningsutrymmet och då är det ju sotningsfritt...
Nja.
Ovanför förbränningsutrymmet sitter ett spjäll som ska öppnas när man öppnar luckorna till förbränning utrymmet.
Det är ovanför det spjället jag vill komma åt då det är aska ovanpå runt och bredvid det spjället vilket gör att spjället ej tätar när jag stänger luckorna och vill ha ner förbränning luften i vad jag tror är en form av värmeväxlare. Kan inte se framför mig hur jag ska komma åt att göra rent utrymmet ovanför spjället med mindre än att demontera kaminen vilket känns orimligt.
Därav skulle en sprängskiss eller liknande vara lysande 🙂

Tyvärr ingen sprängskiss :/ vet att jag varit inne och pillat på det spjället men jag har skruv överallt (även om det var svårt att nå ändå)..

Du kan inte komma åt med dammsugare underifrån, från vedmagasinluckan?

• Illustration av en vedkamin med etikett och beskrivning av självreglerande värmesystem, fläkt, och utsläppsrening.
    Skapa konto
  • Bild på annons för miljövänlig braskamin, med teknisk skiss, beskrivningar och pris.
    Skapa konto
  • Gilla
Fredrik Åland och 1 till
  • Laddar…
Ser på din bild där att det sitter w
C Carpetos skrev:
Tyvärr ingen sprängskiss :/ vet att jag varit inne och pillat på det spjället men jag har skruv överallt (även om det var svårt att nå ändå)..

Du kan inte komma åt med dammsugare underifrån, från vedmagasinluckan?otlucka under
På bilden du bifogat sitter det ju en sotlucka under varmlufts utblåset!
Nu blir det till att borra ur popnit och
undersöka!
Tack snälla 😊😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.