L Lippi skrev:
Tack för omfattande och detaljerat svar.

Bifogar offerten som besvarar några av dina punkter[bild]
2 saker.
Att borra kräver tillstånd som du söker hos miljökontoret i din kommun. Jag (olika hos olika kommuner) kopierade/skrev ut kartan på tomten (Eniro kartor) och ansökte för säkerhets skull 3 stycke alternativ som jag döpte till A och B och C.

Bara ett behövdes, (1 hål) men för att forcera fram ärendet, utifall miljönämnden skulle hitta en kabel/rör/internet kabel, och avslå så fick dom flera alternativ.
Olika kommuner gillar att göra på olika sätt. Hör med dom kommun.

Då kan du även fråga om/vilka fastigheter som borrat. Etablera en kontakt med ägaren som borrat bergvärme och fråga vad dom tycker. Rent allmänt så brukar bergvärme entusiaster gärna dela med sig och berättar gärna. ( Jag har väl blivit kontaktad av 10 personer som velat veta mer.)

Om du tänker placera BV pumpen i källaren, tänk då på följande:
#takhöjd
# är det trappa och aggregat är otymplig (högt, många sådana compakta mäter 1,80 meter högt och det kan vara svårt böka ner den för trappan, (särskilt svängd trappa.)
Jag personlige gillar dom aggregat som inte är högre än ca 1,2 max 1,3 meter. Men det är en smaksak.

VP för sig. Varmvatten beredare brevid. Och om man vill ha Accu.tank så ska det finnas plats även för den.
(anledning att jag gillar det, är nog för att jag började med den uppställning, men även då jag med åren blivit varse vad mycket krångligare det var att byta komponenter, om något slitits ut/gått sönder, när det varit kompakt modell.
T.ex. Det ”röda tryck kärlet” som håller trycket så radiator vatten cirkulerar i elementen är en sådan detalj som är 10 minuters jobb att byta, om den är utanför BV pumpen, men besvärligt att byta om den är inbygg.

Jag har varit med om att inbyggd ”röd tryck kärl” varit för liten och utsliten, (3 vånings hus) och då kan en rörmokare flytta den på utsidan,
när man byter ut kärlet. Det ska då finnas plats utanför BV aggregatet.
Röda tryck kärlet; det är ”gummi blåsan” inuti som blir sliten, men inget att vara orolig över, och kostar inte mycket att byta heller…

—Såvida den inte sitter olägligt till. (för att flytta den på utsidan krävs att rörmokaren även göra ett hål i chassi, på plåten sas.) Ny placering på golvet funkar bra.

Vad som inte ska vara på låg höjd är ”den lilla vita 2 liters kärlet” som brine/etanolet passerar, den slavar/gör sig bäst högt upp då eventuella bubblor i ”loopen” i etanol kretsen, skall stanna i detta lilla vita kärlet.

Rör anslutning ska vara synlig, mina har alltid varit på ovansidan (däran vill man ha utrymme upp till taket) men det är kanske som med mycket en smak sak.

Oj, blev långt svar, men till er som orkat läsa: här är länk för hur ni söker pengar till era energi projekt.(juli 2023)
Hav till godo och lycka till😀
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/

(är nuvarande varmvatten beredaren fräsch, så kanske det räcker att köpa BV pump (med ”drivrutiner” + borrhål)

Man kan, om det är i källaren, enkelt gjuta en 6-8cm cement platå där aggregatet är tänkt att stå så det kommer upp en bil från golvet, utifall ”Hans” hälsar på😊 (skämt.. men liten cement Platå är ganska bra)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
Tänkte bara ge er en uppdatering på läget, vilket är det minsta ni förtjänar efter att ha kommit med så otroligt mycket hjälpsamma råd och infallsvinklar.

Jag bet i det sura äpplet och valde det säkra och mest effektiva valet på alla fronter; bergvärme.

Tog in ett gäng offerter och valde tillslut en mindre firma som var jäkligt vettig och rakt på sak. De gav mig en offert på 210m borrhål inklusive 30m foderrör. En Bosch compact 5000 LWH 9kw. Totalsumma efter ROT 228tkr.

Kontaktade sedan Swedbank och de kunde via deras samarbetspartner Fastighetsbranschen göra en spekulativ värdering på min villa efter installation av BVP, vilket kunde användas för att utöka bolånet med 230tkr (vilket flyt!?).

I samband med installation tar jag även in en firma som får tilläggsisolera vinden med lösull 250mm för totalt 500mm isolering. Offert på detta arbete på vind 35m² landade på ca 11tkr.
I samma veva söker jag regeringsbidraget för energieffektivisering.

Återigen tack till er alla för de hjälpsamma inläggen 🙏
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Attitudeswe
L Lippi skrev:
Tänkte bara ge er en uppdatering på läget, vilket är det minsta ni förtjänar efter att ha kommit med så otroligt mycket hjälpsamma råd och infallsvinklar.

Jag bet i det sura äpplet och valde det säkra och mest effektiva valet på alla fronter; bergvärme.

Tog in ett gäng offerter och valde tillslut en mindre firma som var jäkligt vettig och rakt på sak. De gav mig en offert på 210m borrhål inklusive 30m foderrör. En Bosch compact 5000 LWH 9kw. Totalsumma efter ROT 228tkr.

Kontaktade sedan Swedbank och de kunde via deras samarbetspartner Fastighetsbranschen göra en spekulativ värdering på min villa efter installation av BVP, vilket kunde användas för att utöka bolånet med 230tkr (vilket flyt!?).

I samband med installation tar jag även in en firma som får tilläggsisolera vinden med lösull 250mm för totalt 500mm isolering. Offert på detta arbete på vind 35m² landade på ca 11tkr.
I samma veva söker jag regeringsbidraget för energieffektivisering.

Återigen tack till er alla för de hjälpsamma inläggen 🙏
Tilläggsisoleringen får du väl inget bidrag för? Måste upp i 20k material för att kunna få bidrag vad jag förstått?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tilläggsisoleringen får du väl inget bidrag för? Måste upp i 20k material för att kunna få bidrag vad jag förstått?
Du har förstått rätt! Bidraget är för bergvärmen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.