A AndersS skrev:
Och vad svarade de på "försöka se", såg de något och vilket besked/svar fick du utifrån att de inte åtgärdade?
Ett exempel, någon med kunskap och erfarenhet kan avgöra efter 5 min om det finns problem. Någon annan behöver 30 min för att komma fram till samma slutsats.
Vad önskar du vi ska svara på, det krävs mera information.
Kostnaden har redan besvarats i flera inlägg.
Håller med ovanstående talare. Det man betalar för är inte att "någon" kommer ut och kikar lite snabbt. Utan att en utbildad person med mångårig erfarenhet kommer till kunden och konstaterar vad som gäller.

Erfarenhet kostar, så enkelt är det. Men kan själv känna att man blir lite lugnare i själen när man har någon behörig som kommer och kikar på ett eventuellt problemet och konstaterar vad som gäller istället för grannen Kurt som är arbetslös och gör det gratis.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
🐸🐸🐸🐸
 
Tommty Tommty skrev:
ahh, du ville att de skulle fakturera....100kr? 200kr?. För det är defininitivt lönsamt att sitta och boka ut 96st 5 minuters jobb varje dag och fakturera enligt detta.

Nej usch för att någon väljer att åka ut till dig, inleder en felsökning, förhoppningsvis kommer med en lösning (om du inte redan har gnällt om priset) istället för att ignorera dig helt och jobba mot B2B.
Sjukt osympatisk svar 🙂.
Hantverkare som du betackar vi oss för!

I övrigt förstår jag att de tar betalt - frågan får ställas innan man begär att någon kommer ut - vad är minsta kostnad för ert besök.
 
Detta kan ju alla raljera om i evigheter men problemet är ju både kund och utförande företag. Kunden skulle ha frågat vad det kostar och företaget borde ha upplyst om kostnaden. I synnerhet det första för de flesta förstår ju att det kostar att ringa ut någon som gör något om än väldigt lite.
Hade saken inte kunnat lösas på plats så är jag ganska säker på att kostnaden istället hade lagts på nästa åtgärdande besök och man hade då kunnat se det första besöket som "offererande" som många är inne på. Men nu ansåg man nog att saken var åtgärdad och då fakturerar man.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Oförkämt - hantverkarskråets nutida generation är penninghungriga
 
  • Haha
Håkan V
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Annars skulle man med din logik, som cykelhandlare, vara tvungen att för mig som kund berätta att samma cykel går att köpa billigare någon annan stans.
Nej, för om cykelhandlaren har berättat vad cykeln kostar så har man ett AVTALAT PRIS.

Men om man bara skickar hem kunden med en ny cykel utan att berätta art den kostar pengar (till exempel med prislappar i butiken) så får man finna sig i att det kan bli gnäll när fakturan kommer.

H Håkan V skrev:
Sedan kan jag hålla med om att det är professionellt att som yrkesman ta upp prisfrågan med kunden, men så länge man följer en branschmässigt etablerad prissättning är det knappast någon risk att råka ut för "36 §" som du hänvisar till.
Ja, visst får man betalt. Men då är man nog en udda typ om man tycker det är roligt att sitta i telefon stup i kvarten och prata om ARN med kunder som är besvikna på det man gjort.

Jag hävdar IGEN, att det är hantverkaren som har intresse av att informera om att det kommer att skickas en faktura. Det är inre kunden som ska behöva gissa (eller fråga) det.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Vi vet inte hur allt gått till. Varför ingen åtgärd t.ex.? Om inget var fel borde hantverkaren kanske ha förstått det på frågan från kunden? Kanske informera att "Det är normalt att det droppar vatten utomhus". Men rent allmänt skulle jag inte anlita en firma igen som debiterar 1100 för fem minuter. Då har de mist en kund, plus alla jag berättar det för. Gör de samma vid besök till Elsa 85 år? Jag tror att hantverkare ibland blir fartblinda och debiterar bara för att det går. Vill ni hantverkare betala för en timme på Volvo om de hjälper er med en snabb sak? Jag fick hjälp med en innerbackspegel som lossnat. Det tog två minuter. De debiterade inget för det. Jag hade kunnat betala ett par hundra men inte för en timme som ni är inne på här på forumet. Ibland måste man ha lite känsla. En kompis till mig kontaktade en takfirma som åkte hem till honom för att de ville ta en titt (för att kunna ge en offert trodde min kompis). Två hantverkare var där i tio minuter och tittade. För det tog de bilkostnad plus kostnad för två hantverkare. Som ni förstår anlitade han en annan firma.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Låter Tok-billigt tycker jag 795kr för att få hem en hantverkare, han måste som alla andra betala egenavgifter och skatt 246+176 då blir det 422kr över till bil lokaler verktyg ackreditering lön mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V VolvoT5 skrev:
Vi vet inte hur allt gått till. Varför ingen åtgärd t.ex.? Om inget var fel borde hantverkaren kanske ha förstått det på frågan från kunden? Kanske informera att "Det är normalt att det droppar vatten utomhus". Men rent allmänt skulle jag inte anlita en firma igen som debiterar 1100 för fem minuter. Då har de mist en kund, plus alla jag berättar det för. Gör de samma vid besök till Elsa 85 år? Jag tror att hantverkare ibland blir fartblinda och debiterar bara för att det går. Vill ni hantverkare betala för en timme på Volvo om de hjälper er med en snabb sak? Jag fick hjälp med en innerbackspegel som lossnat. Det tog två minuter. De debiterade inget för det. Jag hade kunnat betala ett par hundra men inte för en timme som ni är inne på här på forumet. Ibland måste man ha lite känsla. En kompis till mig kontaktade en takfirma som åkte hem till honom för att de ville ta en titt (för att kunna ge en offert trodde min kompis). Två hantverkare var där i tio minuter och tittade. För det tog de bilkostnad plus kostnad för två hantverkare. Som ni förstår anlitade han en annan firma.
Men då lär du inte få någon hjälp heller om tex det börjar droppa vid vattenmätaren om du inte vill betala 1100kr som har skrivit förut fullt skäligt. Din jämförelse med backspegeln haltar lite då du förmodligen tog bilen till verkstan, sällan kunder tar loss luft luftarn för att ta den till verkstan. Å dessutom vet vi inte i ts fall om servicekillen var förbi en grossist för att hämta ut en slang för att ev byta ut om den ev var sönder men kanske då inte behöves bytas ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Vector skrev:
Men då lär du inte få någon hjälp heller om tex det börjar droppa vid vattenmätaren om du inte vill betala 1100kr som har skrivit förut fullt skäligt. Din jämförelse med backspegeln haltar lite då du förmodligen tog bilen till verkstan, sällan kunder tar loss luft luftarn för att ta den till verkstan. Å dessutom vet vi inte i ts fall om servicekillen var förbi en grossist för att hämta ut en slang för att ev byta ut om den ev var sönder men kanske då inte behöves bytas ut.
Hej! Ok, haltar lite. Håller med. Allt beror förstås på situationen. Har personligen inte haft problem med hantverkare. Information är a och o.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sist jag frågade en rörmokare om hjälp att byta en kökskran kom första frågan, "Har du köpt den själv, nä men då har jag inte tid att komma". Det var en kran av vanligt märke, men jag hade bara inte tid själv att byta. Nu blev det ändå eget byte av kranen eftersom jag inte fick tag i någon ledig rörmokare.

Alla här tycker det är så naturligt att bara ställa frågan om vad det kostar innan jobbet utförs. Det kan man hålla med om, dock är det svårt att få tag i bra hantverkare. De man har har som man kan lita på, som gör ett bra jobb, kommer då de lovar är få. Har man då inte ett lager av kontakter med bra hantverkare på lut, kan det vara svårt att ställa följdfrågor, för man kanske skrämmer bort de och man fick ingen hjälp istället.
 
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Tyvärr inte. Man ska räkna med minst 750 kr för att någon ska komma och parkera bilen utanför.. sedan tillkommer tiden de faktiskt är där. Spelar ingen roll var de huserar (om de så bor granne). Däremot kan det alltid bli dyrare!

Det är skälet till att vi inte bad någon komma och titta på vår l/l pump.. eller diskmaskin.. eller frysskåp.. det var mer ekonomiskt för oss att köpa nya (klart vi betalade mer för "nya grejer".. men då fick vi också nya saker.. nya garantier och det var värt de extra kronorna..)

Vi kollade ett par företag för att kika på vår l/l pump.. ingen tog mindre än 1500 spänn.. och då hade de inte gjort något på pumpen, inte kollat vad som var fel.. inte sett om det ens gick att laga.. och de hade inte köpt grejer till den än!

Så tyvärr. det är inte konstigt någonstans.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Tommty
P Peak81 skrev:
Sjukt osympatisk svar 🙂.
Hantverkare som du betackar vi oss för!

I övrigt förstår jag att de tar betalt - frågan får ställas innan man begär att någon kommer ut - vad är minsta kostnad för ert besök.
sjukt osympatiskt frågeställning får sjukt osympatiskt svar.

Men du kanske går i inställningen att kunder får spy ut vad som helst och hantverkare/företag ska bara knäfalla och säga ja,tack och amen?

iså fall skulle jag rekommendera ett par nya verklighetsglasögon.
 
Snigla Snigla skrev:
Vi kollade ett par företag för att kika på vår l/l pump.. ingen tog mindre än 1500 spänn.. och då hade de inte gjort något på pumpen, inte kollat vad som var fel.. inte sett om det ens gick att laga.. och de hade inte köpt grejer till den än!
Illustrerar med all sannolikhet vad det kostar att ha en människa anställd och åka runt i en bil i Sverige.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Raine1 skrev:
Låter Tok-billigt tycker jag 795kr för att få hem en hantverkare, han måste som alla andra betala egenavgifter och skatt 246+176 då blir det 422kr över till bil lokaler verktyg ackreditering lön mm.
Tokbilligt... 😏 Nja, inte för den som betalar. Fem minuter dit, fem minuter vid pumpen, fem minuter tillbaka (eller till annan kund som också får betala framkörning, där uppdraget slutförs på fem minuter... Bra timpenning!).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.