14 214 läst · 56 svar
14k läst
56 svar
Projekttråd: Uppgradering av Luna/Migatronic 180x
Allvetare
· Västra götaland
· 9 094 inlägg
Köpte en risig Luna MIG/MAG för några hundralappar för några år sen, och nu är det dags att uppgradera matarverket till 4-hjulsdrift!
Har köpt en enkel pwm-styrning från wish att köra trådmatningen på.
Frågan är om man kan sno 220 volt från mitten på transformatorn som ger 24 volt spänning till den gamla styrningen, eller om man A: ska skaffa en ny transformator som ger korrekt spänning (42 volt) direkt från 400 volt, eller B: dra en ny kabel med nolla?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har köpt en enkel pwm-styrning från wish att köra trådmatningen på.
Frågan är om man kan sno 220 volt från mitten på transformatorn som ger 24 volt spänning till den gamla styrningen, eller om man A: ska skaffa en ny transformator som ger korrekt spänning (42 volt) direkt från 400 volt, eller B: dra en ny kabel med nolla?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 094 inlägg
Du tänker köra utan återkoppling från svetsspänningen?
Jag labbade lite med min gamla AGA förut då styrkortet pajade. Kom fram till att det inte funkade så bra att köra trådmatningen helt oberoende av svetsspänningen. Så jag lagade styrkortet. 2 gånger till o med.
Går det att se hur gamla trådregleringen funkar?
Jag labbade lite med min gamla AGA förut då styrkortet pajade. Kom fram till att det inte funkade så bra att köra trådmatningen helt oberoende av svetsspänningen. Så jag lagade styrkortet. 2 gånger till o med.
Går det att se hur gamla trådregleringen funkar?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 094 inlägg
Du menar att en såpass gammal svets kan ha nån form av justering av trådmatningen i realtid?
Det har jag inte ens tänkt på... 🤔
Det har jag inte ens tänkt på... 🤔
Allvetare
· Västra götaland
· 9 094 inlägg
Det är ju en högst analog sak, med ett glest befolkat kretskort..
Man har dock lyckats klämma in nån form pulsfunktion på det, och 2/4-takt ..
I övrigt är det ju bara en transformator med 7 steg och en vridströmställare...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man har dock lyckats klämma in nån form pulsfunktion på det, och 2/4-takt ..
I övrigt är det ju bara en transformator med 7 steg och en vridströmställare...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog inte märkvärdigare än att man matar trådstyrningen från svetsströmkällan eller låter en styrspänning därifrån påverka trådmatningen.
Även min var rätt enkelt byggd med några få välkända ICkretsar. Försökte rita upp schema för att förstå men gick vilse måste jag erkänna.
Jag tycker absolut du ska prova som du tänkt dig. Men kanske förbereda för en plan b om det inte funkar bra.
Jag har bara erfarenhet från min svets men har starkt för mig att jag läst nått om detta i en gammal svetsbok. Så jag vill ge dig lite idéer att bygga vidare på om det skulle behövas.
Även min var rätt enkelt byggd med några få välkända ICkretsar. Försökte rita upp schema för att förstå men gick vilse måste jag erkänna.
Jag tycker absolut du ska prova som du tänkt dig. Men kanske förbereda för en plan b om det inte funkar bra.
Jag har bara erfarenhet från min svets men har starkt för mig att jag läst nått om detta i en gammal svetsbok. Så jag vill ge dig lite idéer att bygga vidare på om det skulle behövas.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 094 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 094 inlägg
Första steget är att få en vettig spänning att driva den nya motorn på. Svetsen har 3 faser och jord in, dvs ingen nolla. Det gör att transformatorn i filmen där uppe inte går att använda direkt, eftersom den vill ha 220 volt.
Jag har hittat tre olika lösningar på problemet;
A: stjäla spänning från primärlindningen på den mindre transformatorn i svetsen som ger 24 volt till gasventil och gammal trådmatning;
Kostnad: noll kronor. Nackdelar: hur mycket kan man belasta den transformatorn "fel"?
B: köpa en ny 5-trådig kabel och helt enkelt "dra in" en nolla. Kostnad: 300 spänn för 5 meter RDOE på Jula. Fördel: "korrekt" lösning, bra med nolla för annat? Nackdelar: får behålla en seriekopplad transformator som är onödigt stor för uppgiften.
C: köpa en 400-42 volt transformator. Kostnad: runt 6-700 spänn. Fördel: rätt spänning, förenklar konstruktionen. Nackdelar: dyrt. Får en transformator som inte går att använda till mycket annat...
Vilken lösning ska man välja egentligen? Jag lutar mest åt "B" ...
Jag har hittat tre olika lösningar på problemet;
A: stjäla spänning från primärlindningen på den mindre transformatorn i svetsen som ger 24 volt till gasventil och gammal trådmatning;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kostnad: noll kronor. Nackdelar: hur mycket kan man belasta den transformatorn "fel"?
B: köpa en ny 5-trådig kabel och helt enkelt "dra in" en nolla. Kostnad: 300 spänn för 5 meter RDOE på Jula. Fördel: "korrekt" lösning, bra med nolla för annat? Nackdelar: får behålla en seriekopplad transformator som är onödigt stor för uppgiften.
C: köpa en 400-42 volt transformator. Kostnad: runt 6-700 spänn. Fördel: rätt spänning, förenklar konstruktionen. Nackdelar: dyrt. Får en transformator som inte går att använda till mycket annat...
Vilken lösning ska man välja egentligen? Jag lutar mest åt "B" ...
Lösning B låter smidigt. Men då är lösning C endast en merkostnad med 400kr. Den kostnaden kanske det är värt för att få en bättre användarupplevelse i längden? Om det gör skillnad i funktionen? Detta känns ju som en svets som kommer hålla över tid. Jämför kostnaden mot en nyare svets så känns 700kr som en liten slant.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 094 inlägg
Problemet är ju lite att man aldrig vet..
Å ena sidan är den ju enkel och från en tid när saker byggdes för att hålla... Å andra sidan så är det ju inte så osannolikt att en effekttransistor går sönder och det inte går att köpa en ersättare...
Å ena sidan är den ju enkel och från en tid när saker byggdes för att hålla... Å andra sidan så är det ju inte så osannolikt att en effekttransistor går sönder och det inte går att köpa en ersättare...
Alt B. Det är aldrig fel att ha nolla i maskinen. Många av mina maskiner har fått ett 230V uttag. Perfekt att ha uttag för vinkelslip och sladdlampa utan att dra fram fler skarvsladdar.
Ta ändå mitt tidigare råd med en nypa salt... jag har försökt styrka mitt påstående med källa men lyckas inge bra.
I mina experiment körde jag motorn med linjärt labbaggregat, inte lika lätt att köra tråden i låg konstant hastighet som med PWM. Och svetsen byggdes ursprungligen med selenlikriktare som troligen ger en brantare strömkaraktäristik än modernare aggregat som ska ha flack kurva.
Ja ...så igentligen är jag lika nyfiken som du på hur det kommer att fungera.
Följer din tråd med spänning.
Ta ändå mitt tidigare råd med en nypa salt... jag har försökt styrka mitt påstående med källa men lyckas inge bra.
I mina experiment körde jag motorn med linjärt labbaggregat, inte lika lätt att köra tråden i låg konstant hastighet som med PWM. Och svetsen byggdes ursprungligen med selenlikriktare som troligen ger en brantare strömkaraktäristik än modernare aggregat som ska ha flack kurva.
Ja ...så igentligen är jag lika nyfiken som du på hur det kommer att fungera.
Följer din tråd med spänning.
Nu har du nog virrat till det. Alla riktiga svetsar har ett manuellt läge där man ställer in spänning och trådmatning individuellt. Brukar kallas manuellt eller nåt liknande. Sen finns det på vissa, speciellt nyare med inverter nån form av mer eller mindre lyckad synergi. Det är i princip en förinställd spänning som i kombination med en tråddiameter ger en viss matningshastighet. Ibland är det förenklat till plåttjocklek men det är trots allt samma sak. Man kan lika gärna ha synergin nerskriven på en lapp och på många svetsar som saknar synergi så finns även detta på en dekal på svetsen, ofta på insidan av lyckan till matarverket och bobbinen. Det är också extremt ovanligt att trådhastigheten varierar under kontinuerligt svetsning även om det säkert förekommer i speciella fall men garanterat inte i några garagesvetsar.B Bjober skrev:Du tänker köra utan återkoppling från svetsspänningen?
Jag labbade lite med min gamla AGA förut då styrkortet pajade. Kom fram till att det inte funkade så bra att köra trådmatningen helt oberoende av svetsspänningen. Så jag lagade styrkortet. 2 gånger till o med.
Går det att se hur gamla trådregleringen funkar?
På vilket sätt menar du att din gamla AGA fungerade?
Den motorn du har ger nog runt 150-180W. Med ett 3m slangpaket med frisk liner kan du räkna med minst 30W för att mata tråden, starten kräver momentant betydligt mer. Hur mycket plats har du i maskinen?Dan_Johansson skrev:Första steget är att få en vettig spänning att driva den nya motorn på. Svetsen har 3 faser och jord in, dvs ingen nolla. Det gör att transformatorn i filmen där uppe inte går att använda direkt, eftersom den vill ha 220 volt.
Jag har hittat tre olika lösningar på problemet;
A: stjäla spänning från primärlindningen på den mindre transformatorn i svetsen som ger 24 volt till gasventil och gammal trådmatning;
[bild]
Kostnad: noll kronor. Nackdelar: hur mycket kan man belasta den transformatorn "fel"?
B: köpa en ny 5-trådig kabel och helt enkelt "dra in" en nolla. Kostnad: 300 spänn för 5 meter RDOE på Jula. Fördel: "korrekt" lösning, bra med nolla för annat? Nackdelar: får behålla en seriekopplad transformator som är onödigt stor för uppgiften.
C: köpa en 400-42 volt transformator. Kostnad: runt 6-700 spänn. Fördel: rätt spänning, förenklar konstruktionen. Nackdelar: dyrt. Får en transformator som inte går att använda till mycket annat...
Vilken lösning ska man välja egentligen? Jag lutar mest åt "B" ...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 094 inlägg
Kanske inte är ström man stjäl på fel ställe i en transformator då...
Tja, framför transformatorn finns det nog en 150x150x150 mm ..
Ovanför likriktaren finns det kanske 200x120x120 mm ..
Tja, framför transformatorn finns det nog en 150x150x150 mm ..
Ovanför likriktaren finns det kanske 200x120x120 mm ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 094 inlägg
Såhär i efterhand kan man ju tycka att man borde mätt lite innan.. men men...
Frågan är om vinkeln på tråden blir rimlig, ens om man flyttar matarverket 20 mm framåt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om vinkeln på tråden blir rimlig, ens om man flyttar matarverket 20 mm framåt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder