Jag funderar på att byta ut några befintliga Downlights eftersom vi tycker de har så kallt ljus. En elektriker kommer hit i annat ärende.

Men jag får problem när jag ska plocka ner en för att kolla modell. Ska man behöva ta till våld? Jag tror det är Hidealite. Vilken modell kan man i så byta till om man vill ha deras Tune temperatur?

• FC03A04A-6C1B-4F9F-B760-4F1B13810FE4.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag skulle gissa på att det är mer våld som behövs. Den har säkert klistrat fast lite i färgen i taket också. Försök bända med en slö kniv eller liknande.
För att hjälpa dig med nya spotlights behöves håltagningsmått och hur mycket plats ni har ovanför hålet.

Det finns väl i princip två olika fästmetoder för spottar. Antingen har den fjäderbelastade vingar som ligger utfällda ovan skivan. Eller så sitter de med små klor som tryck ut mot hålets insida.

Den spoten vi ser på bilden är med stor sannolikhet en med de fjäderbelastade vingarna. De kan sitta väldigt hårt. Om det ex, är 3mm mellan hålkanten och vingens gångjärn. Så får du alltså 3mm hävarm för att få vingen att fälla upp sig när du drar nedåt.

Det gäller att försöka "känna" var vingarna sitter, så att kan kan applicera "mera våld" på rätt ställe.

Och om du får ned den så tänk på var du har fingrarna. När vingen går fri från hålet så slår den ned som en råttfälla.

Har ett par liknande som ska sättas upp till helgen.
Bifogar bild på baksidan på dom ifall det kan hjälpa till. LED-inbyggnadsspotlight med förpackning, vit, 2700K varmvitt ljus, på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.