Inte riktigt bilrelaterat men tänker att ni bör ha lite koll. Har skaffat en ny plåt till klippdäcket på gräsklipparen och skulle vilja rostskydda det med något innan montering. Kommer troligtvis vara lite dålig på att bättra på skyddet dom kommande åren så något som sitter kvar länge är att föredra.
Trädgårdsfixare
· Småland
· 174 inlägg
Vad är det för klippare du har - märke och modell?
Klippo, i vart fall från senare årtionden, har haft chassien av aluminium som aldrig kan rosta. Men det är väl rent allmänt en fördel att i vart fall förvara dom inomhus så de inte bara står utomhus i ett fuktigt uthus. Detta gäller väl i princip alla trädgårdsredskap med motorer som går på bensin eller batteri/el.
Klippo, i vart fall från senare årtionden, har haft chassien av aluminium som aldrig kan rosta. Men det är väl rent allmänt en fördel att i vart fall förvara dom inomhus så de inte bara står utomhus i ett fuktigt uthus. Detta gäller väl i princip alla trädgårdsredskap med motorer som går på bensin eller batteri/el.
En stiga ready, åkgräsklippare.Bocken Bruse skrev:Vad är det för klippare du har - märke och modell?
Plåten är målad med någon grå färg, troligtvis pulverlackad, måste man slipa bort det eller använda någon primer innan man kör på typ tectyl? Eller går det att applicera direkt på färgen?J jonaserik skrev:
Tectylmassa är F-N så kletigt, inte säker men kan gå att värma den i en pyts med varmvatten så blir den snällare. Så du behöver nog inte göra något, finns i burkar, ta ingen spray. Du får söka på Tectylmassa så du kan köpa.
Trädgårdsfixare
· Småland
· 174 inlägg
Jag skulle nog lagt tvärtom. Först slipa/putsa lite lätt så färgen fastnar och sedan på med grundfärg/hammarlack eller likvärdig och sedan på rostskyddsprimer, body eller tröskelmassa.
Minns inte namnet men det finns en ruskigt bra grundfärg av typ "hammarlack" som Lantmännen säljer som bönderna använder på sina maskiner som är en pärla i sammanhanget. Kan leta upp namnet om jag hittar det.
Minns inte namnet men det finns en ruskigt bra grundfärg av typ "hammarlack" som Lantmännen säljer som bönderna använder på sina maskiner som är en pärla i sammanhanget. Kan leta upp namnet om jag hittar det.
Det hade varit uppskattatBocken Bruse skrev:Jag skulle nog lagt tvärtom. Först slipa/putsa lite lätt så färgen fastnar och sedan på med grundfärg/hammarlack eller likvärdig och sedan på rostskyddsprimer, body eller tröskelmassa.
Trädgårdsfixare
· Småland
· 174 inlägg
Liknande trådar
-
Varför lossade kniven på min nya Stiga gräsklippare?
Trädgårdsmaskiner -
Guidekabel Rotogräsklippare Gardens
Robotgräsklippare -
Åkgräsklippare
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Honda HRX 476 gräsklippare(HANINGE)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Rostskydda underdel av Stiga åkgräsklippare. Vad ska jag ha?
Trädgårdsmaskiner