Hallå!

Jag har en gammal klippo åkgräsklippare från 1987, ful som stryk men har fungerat bra till min trädgård.

På den sitter en briggs & stratton 8 hk, som tidigare också fungerat fint, förutom vissa problem med magnapullen som jag åtgärdat.

Men givetvis så börjar motorn krångla mitt i sommaren, och jag blir fan inte klok på vad problemet kan vara.
Motorn startar utan större problem på första eller andra rycket med choke, sedan så dör den efter ca 30-60 sekunder eller när jag försöker åka belasta motorn.

Har rengjort förgasaren, blåst rent och rengjort tomgångsnålen, rengjort flottören, säkerställt så att bränsle kommer i bra flöde från slangen, bytt tändstift, nytt luftfilter, plockat bort luftfiltret helt, ställt in förgasaren enligt briggs & strattons egna rekommendationer samt kollat på flera Youtube-filmer, tömt tanken och fyllt på med färskt bränsle...Men inget fungerar.

Är det någon som har något mer förslag på vad jag kan göra? Eller vad som är felet?
 
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Hallå!

Jag har en gammal klippo åkgräsklippare från 1987, ful som stryk men har fungerat bra till min trädgård.

På den sitter en briggs & stratton 8 hk, som tidigare också fungerat fint, förutom vissa problem med magnapullen som jag åtgärdat.

Men givetvis så börjar motorn krångla mitt i sommaren, och jag blir fan inte klok på vad problemet kan vara.
Motorn startar utan större problem på första eller andra rycket med choke, sedan så dör den efter ca 30-60 sekunder eller när jag försöker åka belasta motorn.

Har rengjort förgasaren, blåst rent och rengjort tomgångsnålen, rengjort flottören, säkerställt så att bränsle kommer i bra flöde från slangen, bytt tändstift, nytt luftfilter, plockat bort luftfiltret helt, ställt in förgasaren enligt briggs & strattons egna rekommendationer samt kollat på flera Youtube-filmer, tömt tanken och fyllt på med färskt bränsle...Men inget fungerar.

Är det någon som har något mer förslag på vad jag kan göra? Eller vad som är felet?
Låter som du försökt en hel del: Mitt tips hade varit skit i bränsletillförselns: Tanken (rostflagor ?), bräsnlefilter/slang
 
En 4-taktare, kolla ventilerna, tätar dom inte som dom ska så får den ingen bensin, då det är fallförgasare på dom.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Okej, tack för svar!
Hur bär man sig lättast åt för att kontrollera ventilerna?

Kan givetvis googla och läsa på, men frågar ändå då du verkar kunnig :)
 
Hittade en fin guide nu på briggs stratton hemsida! Ska genast pröva!
 
Lägg upp en länk här för framtida bruk av andra, sen vad du kommit på och gjort som för att få till det, så det kommer andra tillgodo med
 
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Okej, tack för svar!
Hur bär man sig lättast åt för att kontrollera ventilerna?

Kan givetvis googla och läsa på, men frågar ändå då du verkar kunnig :)
Man öppnar ventilkåpan och mäter spelet med ett bladmått. Exakt vart grejerna sitter beror på vilken motor du har.
Ett ganska vanligt problem på de gamla sidventilarna är att ventilsäterna är lite mjuka och nöts ner så att ventilerna inte stänger riktigt. Då brukar motorn funka tills den blir varm och ventiler/stötstänger utvidgas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.