1 653 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Problem med briggs stratton motor
Hallå!
Jag har en gammal klippo åkgräsklippare från 1987, ful som stryk men har fungerat bra till min trädgård.
På den sitter en briggs & stratton 8 hk, som tidigare också fungerat fint, förutom vissa problem med magnapullen som jag åtgärdat.
Men givetvis så börjar motorn krångla mitt i sommaren, och jag blir fan inte klok på vad problemet kan vara.
Motorn startar utan större problem på första eller andra rycket med choke, sedan så dör den efter ca 30-60 sekunder eller när jag försöker åka belasta motorn.
Har rengjort förgasaren, blåst rent och rengjort tomgångsnålen, rengjort flottören, säkerställt så att bränsle kommer i bra flöde från slangen, bytt tändstift, nytt luftfilter, plockat bort luftfiltret helt, ställt in förgasaren enligt briggs & strattons egna rekommendationer samt kollat på flera Youtube-filmer, tömt tanken och fyllt på med färskt bränsle...Men inget fungerar.
Är det någon som har något mer förslag på vad jag kan göra? Eller vad som är felet?
Jag har en gammal klippo åkgräsklippare från 1987, ful som stryk men har fungerat bra till min trädgård.
På den sitter en briggs & stratton 8 hk, som tidigare också fungerat fint, förutom vissa problem med magnapullen som jag åtgärdat.
Men givetvis så börjar motorn krångla mitt i sommaren, och jag blir fan inte klok på vad problemet kan vara.
Motorn startar utan större problem på första eller andra rycket med choke, sedan så dör den efter ca 30-60 sekunder eller när jag försöker åka belasta motorn.
Har rengjort förgasaren, blåst rent och rengjort tomgångsnålen, rengjort flottören, säkerställt så att bränsle kommer i bra flöde från slangen, bytt tändstift, nytt luftfilter, plockat bort luftfiltret helt, ställt in förgasaren enligt briggs & strattons egna rekommendationer samt kollat på flera Youtube-filmer, tömt tanken och fyllt på med färskt bränsle...Men inget fungerar.
Är det någon som har något mer förslag på vad jag kan göra? Eller vad som är felet?
Låter som du försökt en hel del: Mitt tips hade varit skit i bränsletillförselns: Tanken (rostflagor ?), bräsnlefilter/slangVanheden123 skrev:Hallå!
Okej, tack för svar!
Hur bär man sig lättast åt för att kontrollera ventilerna?
Kan givetvis googla och läsa på, men frågar ändå då du verkar kunnig
Hur bär man sig lättast åt för att kontrollera ventilerna?
Kan givetvis googla och läsa på, men frågar ändå då du verkar kunnig
Hittade en fin guide nu på briggs stratton hemsida! Ska genast pröva!
Man öppnar ventilkåpan och mäter spelet med ett bladmått. Exakt vart grejerna sitter beror på vilken motor du har.Vanheden123 skrev:
Ett ganska vanligt problem på de gamla sidventilarna är att ventilsäterna är lite mjuka och nöts ner så att ventilerna inte stänger riktigt. Då brukar motorn funka tills den blir varm och ventiler/stötstänger utvidgas.
Liknande trådar
-
Problem med en Husqvarna Rider (Briggs Stratton 12.5hp)
Trädgårdsmaskiner -
Problem med Briggs and Stratton 5.5hp
Trädgårdsmaskiner -
Motorproblem Briggs&Stratton
Trädgårdsmaskiner -
Stiga Briggs & Stratton. Problem med ihopsättning!
Trädgårdsmaskiner -
Start problem Briggs & stratton
Verktyg, Maskiner & Fordon