Jag vill påstå att det är inte många utan bara några få
 
trähandtag trähandtag skrev:
Jag vill påstå att det är inte många utan bara några få
Det beror väl på hur man räknar. Ett - två - tre - många.
 
Så kan man räkna, men inte jag. Det går kanske 1 på 100 som sköter sin gräsmatta, men lite eller få ogräs, men naturligtvis blir det många ur ditt perspektiv, då det finns så där 2 miljoner villor i Sverige, men i så fall är det jättemånga som inte sköter gräsmattan. Tycker det blir lite tramsigt resonemang.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Så kan man räkna, men inte jag. Det går kanske 1 på 100 som sköter sin gräsmatta, men lite eller få ogräs, men naturligtvis blir det många ur ditt perspektiv, då det finns så där 2 miljoner villor i Sverige, men i så fall är det jättemånga som inte sköter gräsmattan. Tycker det blir lite tramsigt resonemang.
Är det inte lite tramsigt att märka ord? Jag skrev inte ”en majoritet”. Jag skrev inte ens att ”det är många”, vilket skulle kunna antyda en betydande andel. Jag skrev ”det finns många”, vilket kan uppfyllas av tex ”20000 villaägare”. Om vi nu ska ge oss in på att märka ord.
 
Sluta kalla varandra troll. Tydligen väcker gräsklippning känslor, men vi får respektera varandras åsikter och hålla oss till att förklara varför vi själva vill klippa gräsmattan.
/Moderator
 
  • Gilla
mrsnhp och 3 till
  • Laddar…
On topic: Vi i min familj klipper gräsmattan för att vi tycker det är fint och att det passar i området där vi bor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
F
Bjor Bjor skrev:
Där menade jag park som inte utnyttjas till nå annat än att någon klipper gräset, så det finns olika sorters park. En för klippandes skull och en där folk vistas, jag var lite otydlig vad jag syftade på. Men allt ska klippas idag. Tänk att man klarade sig förut på 1800-talet och tidigare utan att allt skulle vara klipt gräsmatta, men det är där det här ivriga klippande kommer ifrån. Det ansågs som lite finare, exklusivt att ha en klippt gräsmatta. Och så tycket många fortfarande idag.

Jag klipper själv, varför betala någon för det man kan göra själv? Men många gör det, till och med har folk som klipper gräsmattan åt dom.
Vi har en helt nyanlagd lite park i göteborg med en lite klippt gräsplätt. runt den lilla plätten har kommunen kört dit och planterat ett gäng 4m höga tallar och lite andra träd, för hur många skattemiljoner vill jag inte ens tänka på. sen är marken helt täckt av planterade ängsblommor. Det ser faktiskt rätt risigt ut men det kanske tar sig. Jag kan posta en bild när jag börjar jobba igen.
 
MaxHugo
Idag la jag 15 min på gräsmattan när jag "gödsla" med lite Starane 180. Så nu kommer gräset vila i 4 veckor utan att behöva klippas eller annat jobb 😇
 
trähandtag trähandtag skrev:
Är fokus på att maximera antal insekter är jag inte säker på att en äng är det bästa! Sedan kan man fundera på vad som minimeras när en äng anläggs! En gräsmatta växer på höjden hela tiden och binder in CO2- min bedömning att ny jord bildas mellan 0,5 och 1 cm per år. Här i Skåne har de flesta jordarna används till jordbruk i ca 4000 år, där säd och strå tas om hand, dvs jordbildningen är nästan noll.

Stör mig på att fanatikerna anser att en gräsmatta är steril. Det finns så innihoppasan många olika sorters ogräs, som blommar. Det som på avstånd kan se ut som bara gräs är aldrig bara gräs, men det är ju inte lätt att klampa in på grannens gräsmatta och detaljstudera.
Allt mänsklig och konstgjord påverkan resulterar förr eller senare, till negativt miljöpåverkan. Oavsedd hur man ser på det... Och här handlar det inte om "fanatism", det handlar om ca 4000 tusen år av erfarenheter som vi inte bryr oss att hantera och att lära oss om utnyttja till det positiva, det handlar om vetenskap och det handlar om liv och död, om destruktivt tänkande och om konstruktivt tänkande.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Och…..
Ska jag tolka din ide så är lösningen på alla problem att anlägga äng?

Om vi hade haft en jord utan människan, så hade i vår del av världen, sett annorlunda ut. Mycket mer blandskog, få öppna ytor på land- kan bero på hur mycket Vicenter som naturligt skulle finnas. Jag tror inte att mångfalden varit större, däremot hade en del rödlista arter funnits i större antal som gynnas av det naturliga nedbrytningen av naturen.
 
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Ingen fara att du inte fattar, jag ska förklara här:
Jag svarade på din fråga "Sedan när har vi ovårdade trädgårdar för insekters skull?" vilken jag inte uppfattar som en seriös fråga utan snarare ett påstående från dig, att de som säger att de inte klipper gräsmattan för att gynna insekter inte talar sanning.
Det är många i den här tråden som inte verkar vara intresserade av att diskutera ämnet utan snarare hellre postar den här typen av "höhö"-kommentarer. Rekommendationer om att inte klippa sin gräsmatta lika ofta vill man inte förstå överhuvudtaget och beter sig som att det här är någon slags konspiration och att det finns en dold agenda.
Slutligen till dig och trollsvansen, klipp era gräsmattor så ofta ni vill och lägg gärna upp lite bilder med så att vi andra kan få tycka att ni har lite rätt. Skriv vad ni känner för men räkna även med att höhö-kommentarer och spela-dum kommer att bemötas med någon form av sågning från mig ;)
Men vad kul att du hjälper till med att få ett dåligt klimat på forumet! Grattis. Bra jobbat. Hoppas det känns fint.

Jag vidhåller samtida att gräsmattor på 200kvm runt villor inte är det ekologiska hotet mot insekter, när man öppnar ögonen lite mer för resten av människans påverkan. Det är att sila mygg.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Men vad kul att du hjälper till med att få ett dåligt klimat på forumet! Grattis. Bra jobbat. Hoppas det känns fint.

Jag vidhåller samtida att gräsmattor på 200kvm runt villor inte är det ekologiska hotet mot insekter, när man öppnar ögonen lite mer för resten av människans påverkan. Det är att sila mygg.
Det känns som att en sån här sak och många liknande påverkar mer än en gräsmatta. Kanske även alla köpcentrum som läggs på åkermarker kan bidra rätt mycket, jämfört med en gräsmatta som klippts i 50-60 år.
Men vad vet jag.
https://www.frilagt.se/2023/08/02/kommunen-hugger-bort-naturvarden/
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
J Jylais skrev:
För enkelt svar... Om man förbjuder fälla träd, då förlorar skogsägaren sina miljoner... Om man likaså förbjuder gräsmattor, förlorar trädgårdsfixaren sin sysselsättning... o s v... o s v... o s v...
Allt handlar om sitt eget revir.
Om det skulle vara så att miljökatastrofen inträffar, då förlorar de flesta sitt arbete, panik uppstår... och då tycker vi ledsna och ångerfulla att vi gjorde fel. Men några kommer ändå att känna på katastrofen... D v s, nya revir kommer att uppstå... Sannolikheten är stor att vi aldrig kommer att lära oss någonting av våra misstag.
I klartext - att gnälla över att andra tar hand om sin gräsmatta är helt felriktat ur ett pragmatiskt ekologiskt perspektiv.

Samtligt kör du en fossilbil till jobbet istället för att cykla eller flytta närmare. Du köper grönsaker från plastriket i Spanien där man odlar humlor för pollinering då bina sedan länge dött. Du handlar kött från Chile som legat på en båt i tre veckor. När du bygger hemma fogar du giftigt fogskum för att det är halva priset och du lägger plastmattor och plastgolv istället för att investera i trä. Åkrarna plöjs i förbannelse och besprutas för att öka produktionen, och vi dränerar våtmarkerna för att utöka arealer. Punkten över i är när du unnar dig en vecka på Kanarieöarna eller två veckor i Thailand.

Känner du igen dig i något? När dessa stenar inte längre kastas i glashuset, då kan man börja prata om att privata villaägare i småsamhällen bör göra ängar av sina små små gräsmattor.
 
R Rkarlsson skrev:
Det känns som att en sån här sak och många liknande påverkar mer än en gräsmatta. Kanske även alla köpcentrum som läggs på åkermarker kan bidra rätt mycket, jämfört med en gräsmatta som klippts i 50-60 år.
Men vad vet jag.
[länk]
Man bara måste förstå att en liten gräsmatta runt huset är ett försvinnande inslag i jämförelse med övrig naturpåverkan.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Sluta kalla varandra troll. Tydligen väcker gräsklippning känslor, men vi får respektera varandras åsikter och hålla oss till att förklara varför vi själva vill klippa gräsmattan.
/Moderator
Ja är det inte fantastisk att en del personer blir så otroligt upprörda över en sådan liten sak samtidigt som allt annat pågår i såväl Sverige som världen.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.