3 275 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Kostnad ved, billigast köpa på byggvarhus? Har jag räknat fel?
Kollar efter lite ved inför vintern här i stor-Stockholm. Vad jag kan se från sajter som vedab.se, vedbiten.se, vedgianten.se, och 4 andra så kostar 1 kubik staplad ved ca 2.800kr till 4.500kr, helt absurda priser tycker jag.
Inte alla erbjuder exakt samma ved. Ibland säljs det stjälpt kubikmeter i säck, ibland bara 40-liters/15kg säckar, ibland staplad pall, ibland 1 kbm, ibland 1,6 kbm, osv. Men jag har försökt konvertera så jag har ett jämförbart pris.
Enligt https://iskogen.se/skogsbruk/vedpriser-langved-smasack-i-olika-mattenheter/ motsvarar 25 st 40-liters säckar 1kbm staplad ved, och 15 säckar motsvarar 1 kbm stjälpt. Relationen stjälpt till staplad ved är alltså stjälpt*1,6=staplad. Om man tittar på vedbiten.se så säljer de 1 säck för 3,700kr där "Varje säck har ca 2 kubik björkved stjälpt mått". Då kostar alltså 1 kubik stjälpt 1,850kr. 15 säckar motsvarar 1kbm stjälpt, alltså kostar en säck 123kr(!). Detta repeterar sig med alla vedleverantör, motsvarande säck-pris som jag räknar hamnar på 120-135 per säck.
Samtidigt på Jula, Byggmax, Bauhaus m.fl, så kostar en 40-liters/15kg säck 99kr. Är det alltså sant att byggvaruhusen har den billigaste veden? Alla borde isf köpa därifrån och få vedleverentörerna att sänka sina priser, för detta känns som man försöker ta höga priser för att man kan, inte för att det är verkligen är berättigat. Eller har jag räknat fel?
Inte alla erbjuder exakt samma ved. Ibland säljs det stjälpt kubikmeter i säck, ibland bara 40-liters/15kg säckar, ibland staplad pall, ibland 1 kbm, ibland 1,6 kbm, osv. Men jag har försökt konvertera så jag har ett jämförbart pris.
Enligt https://iskogen.se/skogsbruk/vedpriser-langved-smasack-i-olika-mattenheter/ motsvarar 25 st 40-liters säckar 1kbm staplad ved, och 15 säckar motsvarar 1 kbm stjälpt. Relationen stjälpt till staplad ved är alltså stjälpt*1,6=staplad. Om man tittar på vedbiten.se så säljer de 1 säck för 3,700kr där "Varje säck har ca 2 kubik björkved stjälpt mått". Då kostar alltså 1 kubik stjälpt 1,850kr. 15 säckar motsvarar 1kbm stjälpt, alltså kostar en säck 123kr(!). Detta repeterar sig med alla vedleverantör, motsvarande säck-pris som jag räknar hamnar på 120-135 per säck.
Samtidigt på Jula, Byggmax, Bauhaus m.fl, så kostar en 40-liters/15kg säck 99kr. Är det alltså sant att byggvaruhusen har den billigaste veden? Alla borde isf köpa därifrån och få vedleverentörerna att sänka sina priser, för detta känns som man försöker ta höga priser för att man kan, inte för att det är verkligen är berättigat. Eller har jag räknat fel?
Ja det lät ju dyrt. Misstänker att försäljningen kommer gå ner betydligt i så fall.A AndreasForslund skrev:Kollar efter lite ved inför vintern här i stor-Stockholm. Vad jag kan se från sajter som vedab.se, vedbiten.se, vedgianten.se, och 4 andra så kostar 1 kubik staplad ved ca 2.800kr till 4.500kr, helt absurda priser tycker jag.
Enligt [länk] motsvarar 25 st 40-liters säckar 1kbm staplad ved, och 15 säckar motsvarar 1 kbm stjälpt. Relationen stjälpt till staplad ved är alltså stjälpt*1,6=staplad. Om man tittar på vedbiten.se så säljer de 1 säck för 3,700kr där "Varje säck har ca 2 kubik björkved stjälpt mått". Då kostar alltså 1 kubik stjälpt 1,850kr. 15 säckar motsvarar 1kbm stjälpt, alltså kostar en säck 123kr(!). Detta repeterar sig med alla vedleverantör, motsvarande säck-pris som jag räknar hamnar på 120-135 per säck.
650-1000 här i området.
Har luftvärmepump och direktel element. Kaminen med ved är ett sätt att kunna sätta ner elementen och inte ha luftvärmepumpen körandes hela dagen när/om elen skjuter iväg till 3-4 kr kw. Finns många mer effektiva sätt att värma en villa men då är det rejäla investeringar på några hundratusen och det är vi inte riktigt redo för.Jonatan79 skrev:
Ok, bra att du har koll. Jag såg nyss en uträkning på att lönsamhet med ved börjar på ca 4kr/kWhA AndreasForslund skrev:Har luftvärmepump och direktel element. Kaminen med ved är ett sätt att kunna sätta ner elementen och inte ha luftvärmepumpen körandes hela dagen när/om elen skjuter iväg till 3-4 kr kw. Finns många mer effektiva sätt att värma en villa men då är det rejäla investeringar på några hundratusen och det är vi inte riktigt redo för.
Liknande trådar
-
Vet någon vart man billigast köper keramik till Baxi 60 kW vedpanna
Värme allmänt -
Gammal vedbod till ny carport och kostnaden för det
Socialt & Projekt -
Kostnad för vedeldad bastu jämfört med elkamin?
Bastu -
Hur får vi ordning på vårt vedbodstak enklast och billigast?
Tak & Vind -
Billigaste Älvsbyhuset, kostnad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.