56 521 läst · 311 svar
57k läst
311 svar
Förändring av Telldus Basic 2023-04-24
Ok, det kanske är så, jag läste bara tidigare när jag tittade på Homey om "Premium" här:FredrikR skrev:
https://homey.app/sv-se/homey-premium/
Och jag är inte insatt i hur det går att lagra data, så du har säkert bättre koll på det.
Skriv gärna om hur migreringen går, och vad du stötte på för utmaningar, intressant 👍
Har någon annan upplevt att Telldus blivit sämre sista tiden.
Har 2 st Telllstick ZNet Lite v2 enheterna fungerar bra men allt som oftast visar dom att någon av dom är offline på webbsidan men fungerar i telefonens app.
Har det varit strömavbrott så måste jag starta om dom 1-2 gånger innan dom syns som online på webbsidan.
Har 2 st Telllstick ZNet Lite v2 enheterna fungerar bra men allt som oftast visar dom att någon av dom är offline på webbsidan men fungerar i telefonens app.
Har det varit strömavbrott så måste jag starta om dom 1-2 gånger innan dom syns som online på webbsidan.
Har själv koll på flera Net/Znet-installtioner, att de står off-line kan jag inte direkt säga att jag har sett. Däremot verkar deras (telldus) API lite skakigt, inte sällan problem med att styra via Google och extern temp.loggning via temperatur.nu har varit ur drift under flera dagar, nu åtgärdat.wildeside skrev:Har någon annan upplevt att Telldus blivit sämre sista tiden.
Återstart av Net/ZNet behöver jag aldrig göra skulle jag säga, de kommer on-line av sig själva.
Vad jag har snappat upp så kan dom ha problem med att serversystemet blir överlastat med anrop från användare som använder Home Assistant tillsammans med Tellstick.
Telldus har under senaste månaden gått ut med info om diverse uppgraderingar av servrarna. Det borde bli bättre efter detta kan man tycka.
Jag har börjat att gå över till Shelly för några år sen Telldus får leva kvar så länge dom håller och det inte blir för dyrt.E etompau skrev:Har själv koll på flera Net/Znet-installtioner, att de står off-line kan jag inte direkt säga att jag har sett. Däremot verkar deras (telldus) API lite skakigt, inte sällan problem med att styra via Google och extern temp.loggning via temperatur.nu har varit ur drift under flera dagar, nu åtgärdat.
Återstart av Net/ZNet behöver jag aldrig göra skulle jag säga, de kommer on-line av sig själva.
Vad jag har snappat upp så kan dom ha problem med att serversystemet blir överlastat med anrop från användare som använder Home Assistant tillsammans med Tellstick.
Telldus har under senaste månaden gått ut med info om diverse uppgraderingar av servrarna. Det borde bli bättre efter detta kan man tycka.
Jag har inte haft problem med det du beskriver, men däremot att jag inte alls kommer in på webbsidan "Telldus Live", det blir bara ett meddelande att sidan inte är åtkomlig.wildeside skrev:Har någon annan upplevt att Telldus blivit sämre sista tiden.
Nu sköter mitt kvarvarande Telldus system bara "bakgrundsjobb", som temperaturmätningar, och lite allmänbelysning som ligger kvar på 433MHz, så jag kanske inte har så bra koll på att allting är "up and running" hela tiden.
För allt som ska kunna styras manuellt, och allt viktigt, har jag nu flyttat det till det nya systemet.
Telldus Live funkar iaf just nu från min laptop, inte så mycket kvar av enheter på min men kollar även morsans lägenhet via en en andra Telldus.Hannuse skrev:Jag har inte haft problem med det du beskriver, men däremot att jag inte alls kommer in på webbsidan "Telldus Live", det blir bara ett meddelande att sidan inte är åtkomlig.
Nu sköter mitt kvarvarande Telldus system bara "bakgrundsjobb", som temperaturmätningar, och lite allmänbelysning som ligger kvar på 433MHz, så jag kanske inte har så bra koll på att allting är "up and running" hela tiden.
För allt som ska kunna styras manuellt, och allt viktigt, har jag nu flyttat det till det nya systemet.
Jag har tre Tellsticks i olika hus, och senaste året har de då och då lagt av och behövt startas om. Innan har de varit online i flera år utan att någonsin behöva omstart. Det gör tyvärr att systemet inte längre kan användas för att övervaka hus som står tomma, eller så får man ansluta dem med en wifi-styrd strömplugg.
Jag skulle nog varna lite för att göra sig beroende av Telldus Live just nu. Det pågår en stor utförsäljning i deras butik, med kraftigt nedsatta priser (så länge lagret räcker). Det känns som att nedläggning är på gång tycker jag. De har även en "roadmap" på sin webbsida, där de har presenterat vad som ska komma. Den har inte uppdaterats sedan början av året, och de nya produkter som enligt roadmap skulle komma under vår/sommar har inte synts till.
Några återförsäljare har de inte heller längre.
Min gissning är att de snart kommer att meddela ett slutdatum då servrarna stängs, och i och med det blir alla Tellsticks oandvändbara.
Jag skulle nog varna lite för att göra sig beroende av Telldus Live just nu. Det pågår en stor utförsäljning i deras butik, med kraftigt nedsatta priser (så länge lagret räcker). Det känns som att nedläggning är på gång tycker jag. De har även en "roadmap" på sin webbsida, där de har presenterat vad som ska komma. Den har inte uppdaterats sedan början av året, och de nya produkter som enligt roadmap skulle komma under vår/sommar har inte synts till.
Min gissning är att de snart kommer att meddela ett slutdatum då servrarna stängs, och i och med det blir alla Tellsticks oandvändbara.
Jo jag gissar detsamma och byter nu system till ett Zigbeebaserat.G gbgustaf skrev:Jag har tre Tellsticks i olika hus, och senaste året har de då och då lagt av och behövt startas om. Innan har de varit online i flera år utan att någonsin behöva omstart. Det gör tyvärr att systemet inte längre kan användas för att övervaka hus som står tomma, eller så får man ansluta dem med en wifi-styrd strömplugg.
Iofs tror jag inte det är särskilt mycket arbete med servrarna men skulle något hända som medför en större utgift är det nog helt kärt.
Det är möjligt att det kan fungera. Är det någon som har provat att köra sin Tellstick utan tillgång till Internet en längre tid? Funkar det även vid omstart osv? Telldus har ju full kontroll över firmware osv, så i princip skulle de kunna bricka alla Tellsticks som har en uppkoppling när de väljer att lägga ner.Alfredo skrev:
Jo det finns ett lokalt API men jag har aldrig utforskat det.Alfredo skrev:
Ska testa om servrarna lägger av och tid finnes, sen är det nog aningen primitivt så det är nog inte värt tiden.
https://github.com/telldus/tellstick-server
https://tellstick-server.readthedocs.io/en/latest/