Kioskdelarna grundmålade

I morgon kommer ”Kioskföreståndaren” och då blir det målarparty med alla olika färger.

Ommålad trappformad hyllenhet utomhus på blå arbetsbockar i en trädgård. Soligt, grönt gräs och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi vi väntar på att färgerna skall torka blir det inköpsrunda till godisbutiken i närheten.
Det kommer att bli en STOR påse med många olika sorter! Butikens sortering är enorm!

Färgglatt lösgodis, 650 sorter, reklam för Kandyz, rosa och gul bakgrund, mobilwebbläsares gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så veckan kommer att gå i godisets tecken!
Det blir gott!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
dilemma och 6 till
  • Laddar…
”Det går fort i hockey”, eller kioskmålning!

Dom hann bara innanför dörren så skulle kiosken målas.
Jag hann lära dom att måla linjer med maskeringstejp.
Sen tog den kreativa ådran över fullständig hos 6-åringen och 3-åringen.
Dom gick snabbt från pensel och svampdutt till finger, hand och armmålning.
Tack och lov så var det vattenlösliga färger!
I morgon blir det besök i godisbutiken och se ut vilket sortiment vår ”Godiskiosk” skall ha.
Som sagt. Det går fort i hockey!
Nu blir det en ”Pelarborr” och städning av ”Snickerboa”! :beer:
Dag

Ett färgstänkt staffli och paletter i ett rörigt konstnärsrum med verktyg och förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett trästycke med målarfärg och hål, står i ett rörigt garage på en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vertikalt objekt med färgstreck i verkstad, lutande stöd med abstrakt målning, trägolv, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstverk på lutande hyllplan i en rörig ateljé. Färgstänk överallt, oavslutade projekt, kreativt kaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörig konstateljé, målarfärger på palett, stol, oordning, konstmaterial synligt, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målarduk med abstrakt mönster i blått och vitt, arbetsrumsmiljö, verktyg synliga, någons fötter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dan_Johansson och 16 till
  • Laddar…
Jag har sällan sett någon beskriva vardagens små glädjeämnen så lätt och ledigt – och kärleksfullt – som du Dag! 👍

Tids nog lär de sig nog värdet av räta linjer också.
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 11 till
  • Laddar…
Penslar, skumgummiduttar, målartejp och raka linjer i all ära men den riktiga känslan är att vara riktigt nära och känna färgen omsluta det finaste redskapet vi har. Handen och fingrarna! Då blomstrar kreativiteten!
Dag


 
  • Gilla
VidarH och 7 till
  • Laddar…
”Två blev till en”

Efter en intensiv ”kioskvecka” öppnades ett fönster med två veckors paus. Därefter kommer ett sista tvåveckorspass för att lösa barnbarnens ledighet innan skolorna åter börjar.
Åter tändes lampan i ”Snickerboa” och ett antal vilande projekt har slutförts. Nu är alla fönsteradaptrar till AC-aggregat levererade. Under projektets gång har jag insett att inget fönster är det andra likt. Varje fönster har blivit ett eget projekt då alla har olika mått och lösningar och krävt måttanpassning på plats för att få det perfekt. Men nu är det klart och med den erfarenheten lär det inte bli fler.

Portabel AC-enhet med slang genom öppet fönster, mörka gardiner, röda takpannor utanför, grått rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Portabel luftkonditioneringsenhet med avgasslang genom fönster, fjärrkontroll, pappersskräp, säkerhetsfönster, trägolv, papperskorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy genom öppet fönster: takpannor, balkong, grönska, del av inredning, lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett öppet fönster i en vit trävägg med en reflekterande yta och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En frivecka innebär också underhåll. Leksakssortering, städning och genomgång av vapenarsenalen för vattenlekar innan nästa omgång.

Metallhylla med leksaksbilar, vattenpistol, krukväxter och fotstöd utomhus. Blandad användning och slumpmässiga föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så plötsligt ringer det i telefonen! Och ”två veckor blev till en”. Härligt! Åter fullt liv i huset!
”Carpe Diem”

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
”Hotellproduktion”

Förra helgen var vi på konstutställning med barn och barnbarn. I museishoppen hittade barnbarnen ett insektshotell som dom ville köpa. Väldigt litet hotell men med STOR prislapp!
Så vi kom överens om att bygga egna i ”Snickerboa” nästa gång dom kommer.
I dag kommer dom så jag fixade till två stommar från en liten bit 45x 95 regel nu på morgonen.

Två enkla träfågelhus på arbetsbänk i verkstad med diverse verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom älskar att vara i ”Snickerboa” men inte när dom stora maskinerna för oväsen. Därför blev det lite prefab av hotellen. Men pelarborren tycker dom om och dom kommer att få borra väldigt många olika sorters hål för blivande gäster. Bambupinnar skall klippas till och andra olika material skall stoppas in. Men först blir det hotellmålning. Alltid lika spännande att se slutresultatet från respektive person!

Fortsättning följer……………
Dag
 
  • Gilla
GEGS och 11 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Ett tips är att sätta något nät över öppningen, till exempel putsnät. Annars kanske du råkar ut för samma sak som jag gjorde, nämligen att fåglarna drog loss varenda pinne och fick både mat och bomaterial. Vore ju tråkigt om barnens skaparglädje blir stulen till vårkanten.
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Ett tips är att sätta något nät över öppningen, till exempel putsnät. Annars kanske du råkar ut för samma sak som jag gjorde, nämligen att fåglarna drog loss varenda pinne och fick både mat och bomaterial. Vore ju tråkigt om barnens skaparglädje blir stulen till vårkanten.
Tack för tipset! Vi nätar så mycket vi kan.
Dag
 
I går fick jag ta fram huvudnyckeln när släpet skulle användas.
Så nu blir det kodlås i fortsättningen!


Man arbetar utomhus med vinkelslip, bär hörselskydd, handskar, grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
S
Du är mer rädd om händerna än benen, ser jag 😉
 
  • Haha
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
”Ettan kom, tvåan kommer så småningom”

I dag gjorde vi det första ”insektshotellet” klart. Mycket borrande för 6-åringen på den lilla pelarborren av olika hålstorlekar på mittbiten innan den monterades.
Han fick montera fast mittbiten med dyckertpistolen. Lite tung men han tyckte det var häftigt att skjuta spik. Han fixade det galant! Fin färg på maskinen tyckte han!

Barn i hörselskydd använder spikpistol i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen målades hotellet i favoritfärgerna. Guldramen på framsidan var viktig! Taket täcktes med en 10cm bred självhäftande plastfolie.



När allt var torrt blev det till att fylla hotellet med diverse material. Bambupinnar, risknippe, stenar och lite genomborrade svampbitar. Limpistolen gick varm!

Ett insektshotell med olika naturliga material och hål för habitat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är första hotellet klart! Han är jättestolt över sitt hotell!

Pojke i verkstad håller insektshotell, stolt utseende, äldre man i bakgrunden, verktyg och maskiner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon kör vi nästa hotell. Undrar vilken färgskala han kommer att använda?
”This was number one and the story just began………………”
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Ingenjören och 35 till
  • Laddar…
Hotellprojektet klart!

Två insektshotell av trä, med holkar och grenbitar, för biologisk mångfald.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dag var det den andra 6-åringens tur att göra klart sitt insektshotell. Jobbet med pelarborren gick bra. Han har borrat med den sedan han var 4 år. Den borrade biten sköt han snabbt fast med dyckertpistolen.
Som väntat valde han en helt annan färgkombination och ramen skulle givetvis vara grön, favoritfärgen.




Insektshotell med olika sektioner, trä, kottar, bamburör, mot suddig verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyllningen av huskroppen gjorde jag precis som på det första själv. Smältlim vill jag inte utsätta dom för. Behändigt och snabbt att använda och man bränner sig alltid lite. Ibland betydligt mer än lite och det är inte skönt.


När jag monterade bambupinnarna flyttade en tidigare hyresgäst ut.



Det var ju bra för sånadäringar vill vi inte ha som gäster!
Nästa projekt blir en klassiker. STÄDNING!
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Jochi och 17 till
  • Laddar…
”Monet”

Dom två äldre barnbarnen besökte Artipilag i söndags och fick inspiration att göra något i samma stil. Första försöken blev refuserade efter en natts funderingar så canvasramarna målades över i morse och nya idéer hamnade på duken idag.

Abstrakt målning med blåa och lila nyanser, placerad på golv med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målning av damm med näckrosor och vattenreflektioner, tjock textur, akrylfärger, konst inomhus, konstnärlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker att dom verkligen har hittat rätt denna gången!
Nu får konstverken vila sig i ”Snickerboa” under natten.
Dag
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
Bra initiativ. Men sätt ett nät på näbblängds avstånd från ingången. Annars blir det lunchbuffe för fåglar.
Jag fick mitt inköpta hotell plundrat och har sett fler exempel på detta.
 
  • Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Bra initiativ. Men sätt ett nät på näbblängds avstånd från ingången. Annars blir det lunchbuffe för fåglar.
Jag fick mitt inköpta hotell plundrat och har sett fler exempel på detta.
Jag får fixa lite nät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.