14 981 läst · 23 svar
15k läst
23 svar
Kondensisolering frånluft
Jag satte upp min frånluft exakt som Kjell G gjorde (alltså i taket ut genom vägg med enbart isoleroing). Det resulterade i att det blev kondens nåt så in i norden på insidan isoleringen. Av en slump kände jag det och tig ner det och isoleringen dröp av fukt. Sen gjorde jag om det med byggplast virad på utsidan och har efter det inte haft något problem. Slutsats: Man ska ha kondensskydd i form av nån typ av plast på utsidan av frånlufts isoleringen.
Gör rätt - gör om. Så är det klart, fast det tog några veckor. Tog ner röret o virade byggfolie runt som jag fäste o tätade med tillhörande tejp. Det hade inte bildats nån fukt vad jag kunde känna men kanske problemet uppstått på sikt. Nu ska jag bara försöka justera in ventilationen, för om jag förstått det hela rätt krävs det ett protokoll i samband med besiktningen? Eller är det nåt som kan skickas in till byggnadsnämnden i efterskott?
Kjell G
Kjell G
Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
min luftväörme pump har ett "mjukt" rör (ser ungefär ut som det till köksfläkten) som går upp mot de fasta rören. Hur iserar man ett sådant mot kondens?
T.
T.
Var det frånluftskanal med övertryck? Dvs från fläkt ut?. I så fall borde väl kondensen i mineralullen bero på läckande rör skarvar. I annat fall borde väl inte problemet kunna uppstå.bmx skrev:Jag satte upp min frånluft exakt som Kjell G gjorde (alltså i taket ut genom vägg med enbart isoleroing). Det resulterade i att det blev kondens nåt så in i norden på insidan isoleringen. Av en slump kände jag det och tig ner det och isoleringen dröp av fukt. Sen gjorde jag om det med byggplast virad på utsidan och har efter det inte haft något problem. Slutsats: Man ska ha kondensskydd i form av nån typ av plast på utsidan av frånlufts isoleringen.
Är det flexslang till frånluften så ska den nog se ut så, alternativt kan det vara lättmetallflex. Om det däremot är avluftningen, den som skickar ut luften ur huset så ska den, vad jag förstår, vara både isolerad med ex. gullfiber och kondensisolerad. Det finns färdiga slangar som är två-i-ett, det märker du nog på omkretsen. Normalt är avluftningen 160mm (omkrets ca 500mm). Är det betydligt tjockare har du nog en färdig slang och behöver inte bekymra dig för det.ACStimorol skrev:
Kjell G
frånluft - den luft som sugs ut från bad, kök, grovkök mm
avluftning - efter att energin delvis tagits tilll vara, skickas ut genom ex. tak.
Bygganytt, läste i något inlägg, hittar det inte nu, där du förordrar ljuddämpare mellan rummen, för att man kan höra ljud tydligt imellan rummen annars.
Stämmer det, skall man satsa på X stycken ljuddämpare ?
Skall precis börja dra!
MVH
Tobias.
Stämmer det, skall man satsa på X stycken ljuddämpare ?
Skall precis börja dra!
MVH
Tobias.
Japp, det skulle jag lätt göra idag. Jag tänkte tyvärr inte på detta och nu kan man tydligt höra "bombnedsläpp" mellan badrummen på övre plan via frånluften....
Nån dag när solen skiner/fåglarna kvittrar skall jag dock åtgärda detta
Nån dag när solen skiner/fåglarna kvittrar skall jag dock åtgärda detta
Ja just det, det kan jag tänka mig, det är jag inte rädd för då badrummen ligger långt ifrån varandra rördragninsmässigt.
Däremot på tilluften så har jag sovrum och vardagsrum intill varandra i rördragningen!
Samt även välidigt nära mellan sovrummen i systemet.
Så det får nog bli några dämpare!
MVh
Tobias.
Däremot på tilluften så har jag sovrum och vardagsrum intill varandra i rördragningen!
Samt även välidigt nära mellan sovrummen i systemet.
Så det får nog bli några dämpare!
MVh
Tobias.
Produkter som diskuteras i tråden