3 220 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
spricka i scheidel sem
Hej installerade en ny skorsten scheidel sem för ett år sen,har nu eldat med ved sen dess.Häromdan när jag hade eldat en bra stund så att panna och skorsten var rejält varm fick ja se en spricka som började ovanför rökröret o som var ungefär 1,5m lång.nån mm tjock,morron efter när allt svalnat ner hade den gått ihop och syns knappt.Har man eldat för hårt eller tål inte den skorstenen ved eldning?Tänkte kolla runt här på forumet om det är nån som har nån bra förklaring innan man drar igång storalarm med försäljarn!!
Så lite pannkitt kan spräcka en skorsten?ser ut som det har börjat spricka 2cm över rökröret från pannan som en halv måne sen går den rakt uppåt kunde följa den på 6st stenar uppot.Tror du mitt rökrör från pannan sitter för tight in i röret i skorsten?isåfall borde väl det keramiska röret i skorstenen spricka med när pannröret blir varmt?
var ute och synade rökröret igen,fick se att det satt pannkit mellan pannröret ock det keramiska röret i skorsten.skrapade dän allt som jag såg,så nu går det att "juckla på pannröret 10mm ungefär.där har vi nog orsaken till sprickan,läste även på en gammal pannkittstub att kittet expanderar efter 285grader,hoppas bara att det keramiska röret klarat sig!! MVH