Någon som har erfarenhet av att lägga råspont på råspont (pratar yttertak). Det som ligger är 17 mm och visar sig vara för klent och måste ersättas/förstärkas med 23 mm. Är det ok att lägga råspont på råspont el måste 17 mm rivas ner och upp med 23 mm.

Vad ska du lägga för tak, tänkte på behovet av kraftigare tak?
Men annars ser jag inget hinder att lägga råspont ovanpå.

A AndersS skrev:
Vad ska du lägga för tak, tänkte på behovet av kraftigare tak?
Men annars ser jag inget hinder att lägga råspont ovanpå.
Det bli papptak. Är du snickare? Konstruktör? Förklara / motivera gärna ditt svar då jag vill höra för och emot. Taket sviktar idag då 17 mm är för tunt. 6 grader lutning.

Camilla Andersson1 Camilla Andersson1 skrev:
Det bli papptak. Är du snickare? Konstruktör? Förklara / motivera gärna ditt svar då jag vill höra för och emot. Taket sviktar idag då 17 mm är för tunt. 6 grader lutning.
Vad är det ni bygger för något?
Hur stort är taket och avstånd takstol? Låter som ett pulpettak.
Ska ni lägga "gör det själv papp"?
Jag bygger åt mig själv och vet hyfsat hur man gör. Brukar lägga 21mm råspont på olika byggnader med pulpettak och den takvinkeln.

A AndersS skrev:
Vad är det ni bygger för något?
Hur stort är taket och avstånd takstol? Låter som ett pulpettak.
Ska ni lägga "gör det själv papp"?
Jag bygger åt mig själv och vet hyfsat hur man gör. Brukar lägga 21mm råspont på olika byggnader med pulpettak och den takvinkeln.
Det är ett sadeltak med 6 % lutning. Det kommer bli proffs som gör taket. Är gjort av hemmasnickrare som inte haft kunskap. Nämligen fått två olika offerter en med att ta bort 17 mm och en vill lägga på befintligt med 23 mm. Samtliga hantverkare pratar 23 mm.

Det är ett sadeltak med 6 % lutning. Det kommer bli proffs som gör taket. Är gjort av hemmasnickrare som inte haft kunskap. Nämligen fått två olika offerter en med att ta bort 17 mm och en vill lägga på befintligt med 23 mm. Samtliga hantverkare pratar 23 mm.
1200 mellan takstolarna. Ett bostadshus.

Ca 140 kvm tak

Rickard.
Att lägga dubbla brädor som taksvall var en helt normal lösning innan det blev kostnadseffektivt att industriellt fräsa och hyvla råsponten vi ser idag så vi kan säga att det är välbeprövat och fungerar.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Att lägga dubbla brädor som taksvall var en helt normal lösning innan det blev kostnadseffektivt att industriellt fräsa och hyvla råsponten vi ser idag så vi kan säga att det är välbeprövat och fungerar.
Jag har inget taksvall på mitt tak utan bara typ gavelväggarna som går upp. Modernt hus.

Rickard.
Jag har inget taksvall på mitt tak utan bara typ gavelväggarna som går upp. Modernt hus.
Jag vet inte om taksvall är dialektalt men här är råsponten ditt taksvall. Det är helt enkelt det som bär taket, ofta råspont eller plywood i modern tid.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag vet inte om taksvall är dialektalt men här är råsponten ditt taksvall. Det är helt enkelt det som bär taket, ofta råspont eller plywood i modern tid.
Hmmm takstolarna är väl det som bär taket! När jag slog upp ordet taksvall var det lika takutsprång. Men ska jag tolka dig att det är bara positivt att ha bubbla råspont på takstolarna?

• Skärmdump av webbsökning om "taksprång" på mobil, Wikipedia-resultat, frågor och svarsformat, användargränssnitt, låg batteriprocent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det är Google som sviker dig då det är takfot du läser på. Taksvall var ett onödigt förvirrande ordval av mig men precis så ska du tolka mig.

• Gilla
Camilla Andersson1
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är Google som sviker dig då det är takfot du läser på. Taksvall var ett onödigt förvirrande ordval av mig men precis så ska du tolka mig.
Även hos oss så är "svallet" hela råsponten och det finns flera andra skillnader geografiskt hur man benämner olika konstruktioner, både historiskt och nutid.👍
En hel del på "google" och generellt Internet är felaktigt så man bör kolla källan.

Det går alldeles utmärkt att lägga dubbla lager råspont men du måste ha 23mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.