Det bli papptak. Är du snickare? Konstruktör? Förklara / motivera gärna ditt svar då jag vill höra för och emot. Taket sviktar idag då 17 mm är för tunt. 6 grader lutning.A AndersS skrev:
Vad är det ni bygger för något?Camilla Andersson1 skrev:
Hur stort är taket och avstånd takstol? Låter som ett pulpettak.
Ska ni lägga "gör det själv papp"?
Jag bygger åt mig själv och vet hyfsat hur man gör. Brukar lägga 21mm råspont på olika byggnader med pulpettak och den takvinkeln.
Det är ett sadeltak med 6 % lutning. Det kommer bli proffs som gör taket. Är gjort av hemmasnickrare som inte haft kunskap. Nämligen fått två olika offerter en med att ta bort 17 mm och en vill lägga på befintligt med 23 mm. Samtliga hantverkare pratar 23 mm.A AndersS skrev:
1200 mellan takstolarna. Ett bostadshus.Camilla Andersson1 skrev:
Ca 140 kvm takCamilla Andersson1 skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 373 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 373 inlägg
Att lägga dubbla brädor som taksvall var en helt normal lösning innan det blev kostnadseffektivt att industriellt fräsa och hyvla råsponten vi ser idag så vi kan säga att det är välbeprövat och fungerar.
Jag har inget taksvall på mitt tak utan bara typ gavelväggarna som går upp. Modernt hus.Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 373 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 373 inlägg
Hmmm takstolarna är väl det som bär taket! När jag slog upp ordet taksvall var det lika takutsprång. Men ska jag tolka dig att det är bara positivt att ha bubbla råspont på takstolarna?Rickard. skrev:
Tack!
Även hos oss så är "svallet" hela råsponten och det finns flera andra skillnader geografiskt hur man benämner olika konstruktioner, både historiskt och nutid.👍Rickard. skrev:
En hel del på "google" och generellt Internet är felaktigt så man bör kolla källan.