Som ni kan se på video så droppar vatten från vindskiveplåten ner på stenläggningen.
Finns det något sätt att få vattnet att droppa i hängrännan istället?
Vindskiveplåten går över hängrännan och förbi takutsprånget just nu.
Kanske finns ngn standardlösning som plåtslagare använder sig av?
Finns det något sätt att få vattnet att droppa i hängrännan istället?
Vindskiveplåten går över hängrännan och förbi takutsprånget just nu.
Kanske finns ngn standardlösning som plåtslagare använder sig av?
Jag skulle nog säga det är relativt standard, baserat på mitt egna hus o en del andra man sett.
För min egen del så hade det blivit en slarvig installation av plåten så den följde vindskivans ändträ, vilket som lede till att vattnet konstant blötte upp träet = röta. Så blev o byta vindskivan o justera så plåten slutade strax utanför träet o droppar ner på stenplattorna under.
Dock får man se upp på vintern då det kan bli en isfläck där 😉
För min egen del så hade det blivit en slarvig installation av plåten så den följde vindskivans ändträ, vilket som lede till att vattnet konstant blötte upp träet = röta. Så blev o byta vindskivan o justera så plåten slutade strax utanför träet o droppar ner på stenplattorna under.
Kanske går att sätta dit en liten plastklämma ( typ gem eller slitsad plastbricka), som styr vattnet, några cm före kanten? Vattnet kommer ju troligast utefter undersidan av kanten och en liten störning där borde få dropparna att släppa taget. Kanske inte så hållbart, men ändå bättre än blöt stenläggning.
En annan ide är att fixa en miniatyr-istapp m.h.a. limpistol på lämpligt ställe över hängrännan.
En annan ide är att fixa en miniatyr-istapp m.h.a. limpistol på lämpligt ställe över hängrännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Ja det är en av anledningarna som jag gärna vill att det ska droppa ner i hängrännan. Isfläck eller dropp i huvudet är otrevligt..O Omega_Zero skrev:Jag skulle nog säga det är relativt standard, baserat på mitt egna hus o en del andra man sett.
Och så bör man måla fogmassan som annars blir smutsig !J Jochi skrev:
Jag bor vid bohuskusten där det blåser så plåtfärgen försvinner. Målade hela plåten med husfärg Demidekk, bra resultat, färgen sitter kvar på plåten.
Man gör vindskivorna och därmed plåten kortare så droppet kommer ner i hängrännan. Enda ”nackdelen” med det då är att hela hängrännan inte döljs av vindskivan.
Du kan ju också bocka ner kanten på plåten lite så den hamnar ovanför vindskivan.
Du kan ju också bocka ner kanten på plåten lite så den hamnar ovanför vindskivan.
Känns som material till ett Seinfeld avsnitt.J jonatann skrev: