Nissens
D djac skrev:
Absolut är det så, förväntningarna och inställningen styr i stort sett hela upplevelsen, det är en helt annan femma när man mäter ljudtrycket.

Det är ju därför som det är helt ointressant vad ägarna upplever, köper man en billig uddabil så har man lägre förväntningar, som är lättare att uppfylla, köper man en dyr prestigebil så förväntar man sig så mycket mer och blir lättare besviken.

Denna kunskap trodde jag var allmängods.
Nu är ju inte Tesla någon premiumbil vad gäller komfort och kvalitet, de lever på att de ligger långt framme med teknik och eldrift.
Enligt dig borde då de mest missnöjda förarna köra typ tyska premiumbilar o liknande? (djaclogik)

Det är knappast så det ser ut…
 
  • Haha
Andreas_Hansson
  • Laddar…
M
Däck gör en stor skillnad, både kvalisort, märke och storlek. Min Våffla bullrade en hel del med original Continental. Bytte till Michelin, blev väldig skillnad på ljudnivån i motorvägsfart.

Just Tesla har väl i många år dragits med upplevda höga bullernivåer. Kunde man inte uppdatera framrutorna, eller om det var nån list som byttes för det lät en hel del?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Däck gör en stor skillnad, både kvalisort, märke och storlek. Min Våffla bullrade en hel del med original Continental. Bytte till Michelin, blev väldig skillnad på ljudnivån i motorvägsfart.

Just Tesla har väl i många år dragits med upplevda höga bullernivåer. Kunde man inte uppdatera framrutorna, eller om det var nån list som byttes för det lät en hel del?
Eller så köper man en rejäl bil, varken chrysler 300m eller cadillac cts var högljudda alls, och då hade jag nankang på dessa ;)
cts:sen var rejält tyst i 230, de trodde man aldrig.
 
Provade en Tesla 3 i 10 dagar under vår semester. Nu var detta i Florida och i 35+ gradig värme samt att jag iom det var hyrbil inte hade tillgång till "appen". Så en kort "recension"...

Bilen drog extermt mycket för att kyla en 45 grader varm bil ned till 20 grader, troligen är detta fallet vilket fordon det än är frågan om. Att vi fick en mörkblå gjorde väl inte saken bättre... Att man dessutom kunde lämna kylan på när man gjorde kortare stopp gjorde väl heller inte förbrukningen mindre...

Räckvidden när vi väl hade kylt bilen var enligt förväntan, jag är rätt övertygad detta var den bakhjulsdrivna med lilla batteriet, det var iallafall den vi betalade för (men valet av bil gick till så att vi fick ta valfri tesla 3 på parkeringen, det fanns bara ett par stycken att välja på).

Laddningen gick iallafall extremt smidigt, bara plugga in och ladda, inga appar och skit. Och på de flesta superchargers gick det fort att ladda från tex 20-80%. Några av laddarna låg dock lite dumt till, det känns som de valt de billigaste plateserna att etablera på i många fall.

Utrymmesmässigt var bilen helt OK. Baggaget kanske något snålt. Kupeutrymmet däremot var mycket bra tyckte jag, för en såpass liten bil...

Prestandan, den enda T M3 jag kört tidigare var nog den med 4WD som jag då upplevde som mycket bra. Accelerationen i denna räckte absolut till... Men kändes inte som en sportbil.

Amerikanska vägar är ju inte de bästa, så jag har svårt att bedöma vägljudet på ett bra sätt. Det satt också nå skitdäck (tror jag, jag kände inte igen märket) på.

Att bilen hade en stor central skärm som var rätt plottrig var nog det som var sämst med bilen. Och att jag inte fick kläm på navigationen, tex att lägga in ett slutmål först och sen tex välja en Supercharger, wallmart eller McD som ligger strategistkt bra till på vägen - helst kunna välja ett snabbmatsställe där det OCKSÅ finns en Supercharger, det listade jag aldrig ut hur man skulle göra - några gånger parallellkörde jag med google. Jag listade heller inte ut om det gick att köra google maps via telefonen. USB uttagen i bak satt vad jag förstod lika korkat som på min gamla Passat GTE, dvs stack ut så man lätt knäcker kontakten.

"kvalitetskänslan" som alla rackar ned på i Tesla tyckte jag inte var så dålig. Jag är van vid VW (då jag haft 5 nya VW via jobbet tidigare) och kanske var karosspassningen sämre än på en VW, men själva "känslan" när man sitter i bilen var helt i klass med en VW tycker jag, och givetvis mycket bättre än tex Toyota och liknande som jag tycker "känns" billiga (men kanske objektivt håller bättre, dvs upplevd och faktisk byggkvalitet är inte samma sak).

Så. Räckvidd och närhet till superchargers tycker jag funkade bra. Vi fick ju pga värmen ladda rätt ofta, men stoppen var korta och utom vid själva flygplatsen (där det skumt nog inte fanns nån supercharger) så fanns det laddare "på vägen" utan större omvägar. Vi var ute vid Key West (det är ju ett pärlband av öar) och där fanns väl bara 2-3 laddare på den sträckan. Vi bodde iofs under 4 dagar "halvvägs" ut i Marathon, väldigt nära en laddare, så vi laddade där och en gång på en annan laddare. Dock var totaleffekten på de laddarna inte så hög, så var parkeringen full med tomma teslor så tog det lite längre tid att ladda. Ofta laddade den då ca ~75kW. Var det färre bilar, eller en kraftigare station så laddade den över 150kW. Tror det kan varit begränsad tillgång på el ute på öarna? Nån gång laddae den så lite som 40kW, då hoppade vi till nästa laddare. Det gick fö i navigationen att välja bort "långsamma" laddare. Plus för att Teslan själv förkonditionerade batteriet inför laddning när man närmade sig.

Skulle jag rekommendera att hyra tesla? Ja, om det inte är 35-40 grader varmt ute och man gör många korta resor, för det sög som sagt mycket must. Men om man åkte längre sträcka så var det inga problem.

Kan jag tänka mig köpa en Tesla? Ja, själva upplevelsen med bilen tycker jag var bra. Det jag är orolig för med Tesla är försäkringspengen, framtida reparationskostnader (då jag tycker de verkar gjort så man måste använda Teslas egna verkstäder och att saker måste bytas i väl stora "moduler" som verkar väldigt dyra) samt att just nu känns en ny lager 3a prisvärd, men begagnade bilar känns övervärderade. Tesla3 och BMWi3 är sjukt dyra begagnade tycker jag.

Då jag ändå måste ha kvar vår gamla V70 för att dra släp ett par gånger om året, så får jag försöka uthärda att nöta ned min Zoe tills den är utanför maskinskada innan jag byter. Vi gör kanske 3 - 4 längre resor per år när vi behöver en bättre bil än Zoen, på sportlovet även takbox och stort lastutrymme. Jag är lite för snål för att byta till Tesla för dessa resor. Det jag saknar mest av allt på Zoen är snabbladdning. Och i andra hand radarfarthållare. Och snart är nog älsta dottern för lång för baksätet...

Om en 2 år gammal tesla är bättre än en 2 år gammal ID4, det får jag utvärdera om 2-3 år när det är dags för byte. Formatet och design på bil så gillar jag Teslan betydligt bättre. Vad ägandekostnaden är mellan dessa två är nog den viktigaste faktorn. Kanske finns några andra bra elbilar att välja på då...
 
  • Gilla
RogerHql och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Provade en Tesla 3 i 10 dagar under vår semester. Nu var detta i Florida och i 35+ gradig värme samt att jag iom det var hyrbil inte hade tillgång till "appen". Så en kort "recension"...

Bilen drog extermt mycket för att kyla en 45 grader varm bil ned till 20 grader, troligen är detta fallet vilket fordon det än är frågan om. Att vi fick en mörkblå gjorde väl inte saken bättre... Att man dessutom kunde lämna kylan på när man gjorde kortare stopp gjorde väl heller inte förbrukningen mindre...

Räckvidden när vi väl hade kylt bilen var enligt förväntan, jag är rätt övertygad detta var den bakhjulsdrivna med lilla batteriet, det var iallafall den vi betalade för (men valet av bil gick till så att vi fick ta valfri tesla 3 på parkeringen, det fanns bara ett par stycken att välja på).

Laddningen gick iallafall extremt smidigt, bara plugga in och ladda, inga appar och skit. Och på de flesta superchargers gick det fort att ladda från tex 20-80%. Några av laddarna låg dock lite dumt till, det känns som de valt de billigaste plateserna att etablera på i många fall.

Utrymmesmässigt var bilen helt OK. Baggaget kanske något snålt. Kupeutrymmet däremot var mycket bra tyckte jag, för en såpass liten bil...

Prestandan, den enda T M3 jag kört tidigare var nog den med 4WD som jag då upplevde som mycket bra. Accelerationen i denna räckte absolut till... Men kändes inte som en sportbil.

Amerikanska vägar är ju inte de bästa, så jag har svårt att bedöma vägljudet på ett bra sätt. Det satt också nå skitdäck (tror jag, jag kände inte igen märket) på.

Att bilen hade en stor central skärm som var rätt plottrig var nog det som var sämst med bilen. Och att jag inte fick kläm på navigationen, tex att lägga in ett slutmål först och sen tex välja en Supercharger, wallmart eller McD som ligger strategistkt bra till på vägen - helst kunna välja ett snabbmatsställe där det OCKSÅ finns en Supercharger, det listade jag aldrig ut hur man skulle göra - några gånger parallellkörde jag med google. Jag listade heller inte ut om det gick att köra google maps via telefonen. USB uttagen i bak satt vad jag förstod lika korkat som på min gamla Passat GTE, dvs stack ut så man lätt knäcker kontakten.

"kvalitetskänslan" som alla rackar ned på i Tesla tyckte jag inte var så dålig. Jag är van vid VW (då jag haft 5 nya VW via jobbet tidigare) och kanske var karosspassningen sämre än på en VW, men själva "känslan" när man sitter i bilen var helt i klass med en VW tycker jag, och givetvis mycket bättre än tex Toyota och liknande som jag tycker "känns" billiga (men kanske objektivt håller bättre, dvs upplevd och faktisk byggkvalitet är inte samma sak).

Så. Räckvidd och närhet till superchargers tycker jag funkade bra. Vi fick ju pga värmen ladda rätt ofta, men stoppen var korta och utom vid själva flygplatsen (där det skumt nog inte fanns nån supercharger) så fanns det laddare "på vägen" utan större omvägar. Vi var ute vid Key West (det är ju ett pärlband av öar) och där fanns väl bara 2-3 laddare på den sträckan. Vi bodde iofs under 4 dagar "halvvägs" ut i Marathon, väldigt nära en laddare, så vi laddade där och en gång på en annan laddare. Dock var totaleffekten på de laddarna inte så hög, så var parkeringen full med tomma teslor så tog det lite längre tid att ladda. Ofta laddade den då ca ~75kW. Var det färre bilar, eller en kraftigare station så laddade den över 150kW. Tror det kan varit begränsad tillgång på el ute på öarna? Nån gång laddae den så lite som 40kW, då hoppade vi till nästa laddare. Det gick fö i navigationen att välja bort "långsamma" laddare. Plus för att Teslan själv förkonditionerade batteriet inför laddning när man närmade sig.

Skulle jag rekommendera att hyra tesla? Ja, om det inte är 35-40 grader varmt ute och man gör många korta resor, för det sög som sagt mycket must. Men om man åkte längre sträcka så var det inga problem.

Kan jag tänka mig köpa en Tesla? Ja, själva upplevelsen med bilen tycker jag var bra. Det jag är orolig för med Tesla är försäkringspengen, framtida reparationskostnader (då jag tycker de verkar gjort så man måste använda Teslas egna verkstäder och att saker måste bytas i väl stora "moduler" som verkar väldigt dyra) samt att just nu känns en ny lager 3a prisvärd, men begagnade bilar känns övervärderade. Tesla3 och BMWi3 är sjukt dyra begagnade tycker jag.

Då jag ändå måste ha kvar vår gamla V70 för att dra släp ett par gånger om året, så får jag försöka uthärda att nöta ned min Zoe tills den är utanför maskinskada innan jag byter. Vi gör kanske 3 - 4 längre resor per år när vi behöver en bättre bil än Zoen, på sportlovet även takbox och stort lastutrymme. Jag är lite för snål för att byta till Tesla för dessa resor. Det jag saknar mest av allt på Zoen är snabbladdning. Och i andra hand radarfarthållare. Och snart är nog älsta dottern för lång för baksätet...

Om en 2 år gammal tesla är bättre än en 2 år gammal ID4, det får jag utvärdera om 2-3 år när det är dags för byte. Formatet och design på bil så gillar jag Teslan betydligt bättre. Vad ägandekostnaden är mellan dessa två är nog den viktigaste faktorn. Kanske finns några andra bra elbilar att välja på då...
J JohanLun skrev:
Provade en Tesla 3 i 10 dagar under vår semester. Nu var detta i Florida och i 35+ gradig värme samt att jag iom det var hyrbil inte hade tillgång till "appen". Så en kort "recension"...

Bilen drog extermt mycket för att kyla en 45 grader varm bil ned till 20 grader, troligen är detta fallet vilket fordon det än är frågan om. Att vi fick en mörkblå gjorde väl inte saken bättre... Att man dessutom kunde lämna kylan på när man gjorde kortare stopp gjorde väl heller inte förbrukningen mindre...

Räckvidden när vi väl hade kylt bilen var enligt förväntan, jag är rätt övertygad detta var den bakhjulsdrivna med lilla batteriet, det var iallafall den vi betalade för (men valet av bil gick till så att vi fick ta valfri tesla 3 på parkeringen, det fanns bara ett par stycken att välja på).

Laddningen gick iallafall extremt smidigt, bara plugga in och ladda, inga appar och skit. Och på de flesta superchargers gick det fort att ladda från tex 20-80%. Några av laddarna låg dock lite dumt till, det känns som de valt de billigaste plateserna att etablera på i många fall.

Utrymmesmässigt var bilen helt OK. Baggaget kanske något snålt. Kupeutrymmet däremot var mycket bra tyckte jag, för en såpass liten bil...

Prestandan, den enda T M3 jag kört tidigare var nog den med 4WD som jag då upplevde som mycket bra. Accelerationen i denna räckte absolut till... Men kändes inte som en sportbil.

Amerikanska vägar är ju inte de bästa, så jag har svårt att bedöma vägljudet på ett bra sätt. Det satt också nå skitdäck (tror jag, jag kände inte igen märket) på.

Att bilen hade en stor central skärm som var rätt plottrig var nog det som var sämst med bilen. Och att jag inte fick kläm på navigationen, tex att lägga in ett slutmål först och sen tex välja en Supercharger, wallmart eller McD som ligger strategistkt bra till på vägen - helst kunna välja ett snabbmatsställe där det OCKSÅ finns en Supercharger, det listade jag aldrig ut hur man skulle göra - några gånger parallellkörde jag med google. Jag listade heller inte ut om det gick att köra google maps via telefonen. USB uttagen i bak satt vad jag förstod lika korkat som på min gamla Passat GTE, dvs stack ut så man lätt knäcker kontakten.

"kvalitetskänslan" som alla rackar ned på i Tesla tyckte jag inte var så dålig. Jag är van vid VW (då jag haft 5 nya VW via jobbet tidigare) och kanske var karosspassningen sämre än på en VW, men själva "känslan" när man sitter i bilen var helt i klass med en VW tycker jag, och givetvis mycket bättre än tex Toyota och liknande som jag tycker "känns" billiga (men kanske objektivt håller bättre, dvs upplevd och faktisk byggkvalitet är inte samma sak).

Så. Räckvidd och närhet till superchargers tycker jag funkade bra. Vi fick ju pga värmen ladda rätt ofta, men stoppen var korta och utom vid själva flygplatsen (där det skumt nog inte fanns nån supercharger) så fanns det laddare "på vägen" utan större omvägar. Vi var ute vid Key West (det är ju ett pärlband av öar) och där fanns väl bara 2-3 laddare på den sträckan. Vi bodde iofs under 4 dagar "halvvägs" ut i Marathon, väldigt nära en laddare, så vi laddade där och en gång på en annan laddare. Dock var totaleffekten på de laddarna inte så hög, så var parkeringen full med tomma teslor så tog det lite längre tid att ladda. Ofta laddade den då ca ~75kW. Var det färre bilar, eller en kraftigare station så laddade den över 150kW. Tror det kan varit begränsad tillgång på el ute på öarna? Nån gång laddae den så lite som 40kW, då hoppade vi till nästa laddare. Det gick fö i navigationen att välja bort "långsamma" laddare. Plus för att Teslan själv förkonditionerade batteriet inför laddning när man närmade sig.

Skulle jag rekommendera att hyra tesla? Ja, om det inte är 35-40 grader varmt ute och man gör många korta resor, för det sög som sagt mycket must. Men om man åkte längre sträcka så var det inga problem.

Kan jag tänka mig köpa en Tesla? Ja, själva upplevelsen med bilen tycker jag var bra. Det jag är orolig för med Tesla är försäkringspengen, framtida reparationskostnader (då jag tycker de verkar gjort så man måste använda Teslas egna verkstäder och att saker måste bytas i väl stora "moduler" som verkar väldigt dyra) samt att just nu känns en ny lager 3a prisvärd, men begagnade bilar känns övervärderade. Tesla3 och BMWi3 är sjukt dyra begagnade tycker jag.

Då jag ändå måste ha kvar vår gamla V70 för att dra släp ett par gånger om året, så får jag försöka uthärda att nöta ned min Zoe tills den är utanför maskinskada innan jag byter. Vi gör kanske 3 - 4 längre resor per år när vi behöver en bättre bil än Zoen, på sportlovet även takbox och stort lastutrymme. Jag är lite för snål för att byta till Tesla för dessa resor. Det jag saknar mest av allt på Zoen är snabbladdning. Och i andra hand radarfarthållare. Och snart är nog älsta dottern för lång för baksätet...

Om en 2 år gammal tesla är bättre än en 2 år gammal ID4, det får jag utvärdera om 2-3 år när det är dags för byte. Formatet och design på bil så gillar jag Teslan betydligt bättre. Vad ägandekostnaden är mellan dessa två är nog den viktigaste faktorn. Kanske finns några andra bra elbilar att välja på då...
Om USB-portarnas placering bak upplevs som ett stort problem så finns det vinkade kontakter. Har själv (barnen…) knäckt några vanliga utstående i våra TM3-or
 
J JohanLun skrev:
Provade en Tesla 3 i 10 dagar under vår semester. Nu var detta i Florida och i 35+ gradig värme samt att jag iom det var hyrbil inte hade tillgång till "appen". Så en kort "recension"...

Bilen drog extermt mycket för att kyla en 45 grader varm bil ned till 20 grader, troligen är detta fallet vilket fordon det än är frågan om. Att vi fick en mörkblå gjorde väl inte saken bättre... Att man dessutom kunde lämna kylan på när man gjorde kortare stopp gjorde väl heller inte förbrukningen mindre...

Räckvidden när vi väl hade kylt bilen var enligt förväntan, jag är rätt övertygad detta var den bakhjulsdrivna med lilla batteriet, det var iallafall den vi betalade för (men valet av bil gick till så att vi fick ta valfri tesla 3 på parkeringen, det fanns bara ett par stycken att välja på).

Laddningen gick iallafall extremt smidigt, bara plugga in och ladda, inga appar och skit. Och på de flesta superchargers gick det fort att ladda från tex 20-80%. Några av laddarna låg dock lite dumt till, det känns som de valt de billigaste plateserna att etablera på i många fall.

Utrymmesmässigt var bilen helt OK. Baggaget kanske något snålt. Kupeutrymmet däremot var mycket bra tyckte jag, för en såpass liten bil...

Prestandan, den enda T M3 jag kört tidigare var nog den med 4WD som jag då upplevde som mycket bra. Accelerationen i denna räckte absolut till... Men kändes inte som en sportbil.

Amerikanska vägar är ju inte de bästa, så jag har svårt att bedöma vägljudet på ett bra sätt. Det satt också nå skitdäck (tror jag, jag kände inte igen märket) på.

Att bilen hade en stor central skärm som var rätt plottrig var nog det som var sämst med bilen. Och att jag inte fick kläm på navigationen, tex att lägga in ett slutmål först och sen tex välja en Supercharger, wallmart eller McD som ligger strategistkt bra till på vägen - helst kunna välja ett snabbmatsställe där det OCKSÅ finns en Supercharger, det listade jag aldrig ut hur man skulle göra - några gånger parallellkörde jag med google. Jag listade heller inte ut om det gick att köra google maps via telefonen. USB uttagen i bak satt vad jag förstod lika korkat som på min gamla Passat GTE, dvs stack ut så man lätt knäcker kontakten.

"kvalitetskänslan" som alla rackar ned på i Tesla tyckte jag inte var så dålig. Jag är van vid VW (då jag haft 5 nya VW via jobbet tidigare) och kanske var karosspassningen sämre än på en VW, men själva "känslan" när man sitter i bilen var helt i klass med en VW tycker jag, och givetvis mycket bättre än tex Toyota och liknande som jag tycker "känns" billiga (men kanske objektivt håller bättre, dvs upplevd och faktisk byggkvalitet är inte samma sak).

Så. Räckvidd och närhet till superchargers tycker jag funkade bra. Vi fick ju pga värmen ladda rätt ofta, men stoppen var korta och utom vid själva flygplatsen (där det skumt nog inte fanns nån supercharger) så fanns det laddare "på vägen" utan större omvägar. Vi var ute vid Key West (det är ju ett pärlband av öar) och där fanns väl bara 2-3 laddare på den sträckan. Vi bodde iofs under 4 dagar "halvvägs" ut i Marathon, väldigt nära en laddare, så vi laddade där och en gång på en annan laddare. Dock var totaleffekten på de laddarna inte så hög, så var parkeringen full med tomma teslor så tog det lite längre tid att ladda. Ofta laddade den då ca ~75kW. Var det färre bilar, eller en kraftigare station så laddade den över 150kW. Tror det kan varit begränsad tillgång på el ute på öarna? Nån gång laddae den så lite som 40kW, då hoppade vi till nästa laddare. Det gick fö i navigationen att välja bort "långsamma" laddare. Plus för att Teslan själv förkonditionerade batteriet inför laddning när man närmade sig.

Skulle jag rekommendera att hyra tesla? Ja, om det inte är 35-40 grader varmt ute och man gör många korta resor, för det sög som sagt mycket must. Men om man åkte längre sträcka så var det inga problem.

Kan jag tänka mig köpa en Tesla? Ja, själva upplevelsen med bilen tycker jag var bra. Det jag är orolig för med Tesla är försäkringspengen, framtida reparationskostnader (då jag tycker de verkar gjort så man måste använda Teslas egna verkstäder och att saker måste bytas i väl stora "moduler" som verkar väldigt dyra) samt att just nu känns en ny lager 3a prisvärd, men begagnade bilar känns övervärderade. Tesla3 och BMWi3 är sjukt dyra begagnade tycker jag.

Då jag ändå måste ha kvar vår gamla V70 för att dra släp ett par gånger om året, så får jag försöka uthärda att nöta ned min Zoe tills den är utanför maskinskada innan jag byter. Vi gör kanske 3 - 4 längre resor per år när vi behöver en bättre bil än Zoen, på sportlovet även takbox och stort lastutrymme. Jag är lite för snål för att byta till Tesla för dessa resor. Det jag saknar mest av allt på Zoen är snabbladdning. Och i andra hand radarfarthållare. Och snart är nog älsta dottern för lång för baksätet...

Om en 2 år gammal tesla är bättre än en 2 år gammal ID4, det får jag utvärdera om 2-3 år när det är dags för byte. Formatet och design på bil så gillar jag Teslan betydligt bättre. Vad ägandekostnaden är mellan dessa två är nog den viktigaste faktorn. Kanske finns några andra bra elbilar att välja på då...
Värt att notera är att bilarna somm byggts i Freemont som troligen den du körde i USA har sämre passning är Shanghai bilarna som vi har i Sverige (Model 3 då) Model Y för Sverige görs både i Shanghai och Berlin
 
P para skrev:
Om USB-portarnas placering bak upplevs som ett stort problem så finns det vinkade kontakter. Har själv (barnen…) knäckt några vanliga utstående i våra TM3-or
Det är ju USB C. Jag var glad som fick med mig en C-C kontakt på resan. En vinklad C-C har jag aldrig sett faktiskt. Men grejen är den, hur kan man sätta en kontakt så den sticker rätt ut där man har benen?

Det fanns även 2st trådlösa laddare i fram.

Nå, vi hade med powerbanks åxå, så laddandet gick bra. Jag minns att nån av mina golfar hade en vanlig USB 2 inne i ett fack, så kontakten var skyddad (om än svårare att sätta i). Passaten hade samma korkade USB C som satt jätteutsatt. Dessutom har de flesta USB C-C jag kommit över varit jättegrova (antar jag för att klara maxströmmen som ju kan driva en normal laptop) så jag har knäckt 2st telefoner på det. Jag vet inte om apples lighning är bättre, men ur det avseendet är den bättre iallafall. Vändbar men känns inte lika känslig för att knäckas? Och om den knäcks känns det som det är den billiga kontakten och inte porten som ryker. Ogenomtänkt ingenjörskonst.

Gamla SAAB och Volvo (designade på 90-talet) tycker jag oftast kändes mer genomtänkta vad gäller instrument, mugghållare, handtag och fack.

Vet jag hade en audi som hyrbil, är väl 10 år sen så jag hade lite mynt som jag lade i ett "fack" i mittkonsolen. När jag skulle ta upp dem så var det en push-push lucka som öppnades och alla mynten rasade in bakom luckan och spärrade vidare använding av luckan. Tänker ingenjörerna med r-ven?

Likaså mina VW har när det varit låg nivå på spolarvätska plinkat och plonkat för varje sväng och inbromsning att det är dags att fylla på, eller det är tillräckligt. Blir det tomt så lär det ju vara tomt tills man stannat och öppnat motorhuven för att fylla på. Även AC anläggningens funktion och logik på alla mina nya VW varit sämre än den AC som fanns på min SAAB 9000 från 90-talet. På hyrbilar jag haft i jobbet har ofta AC anläggningen varit rätt dålig. Först sista åren har det börjat komma AC som är lika bra som SAAB hade på 90-talet.


Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Värt att notera är att bilarna somm byggts i Freemont som troligen den du körde i USA har sämre passning är Shanghai bilarna som vi har i Sverige (Model 3 då) Model Y för Sverige görs både i Shanghai och Berlin
Ja, passningen var inget vidare faktiskt, men det stör mig inte så mycket, antingen ser man bilen inifrån eller från ett par meters håll. Frågan är om de ligger och gnager så det blir rostproblem pga passningen eller det är rent kosmetiskt?

Men jag vet att tex VW är maniska på karosspassning och spalter.
 
Skulle nog påstå att lightning är ännu sämre på knäckning. Men det är stor skillnad på olika kablar hur bra dom håller
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle nog påstå att lightning är ännu sämre på knäckning. Men det är stor skillnad på olika kablar hur bra dom håller
Men är det kabeln eller porten som pajar? Har bara haft en iPhone och den överlevde, men jag hade den i aktivt bruk rätt kort tid. Den funkar fortfarande, men jag har den numera endast att hitta vår katt mha airtag...
 
J JohanLun skrev:
Men är det kabeln eller porten som pajar? Har bara haft en iPhone och den överlevde, men jag hade den i aktivt bruk rätt kort tid. Den funkar fortfarande, men jag har den numera endast att hitta vår katt mha airtag...
kollade du hur elkontakten till dragkroken sitter? Där kan vi prata värdelös placering. Riktad nedåt under bilen så man inte ser utan att ligga på,rygg under bilen. Men man lär sig sätta i den efter ett 10-tal gånger.
( nu var du i usa och då antar jag att en sedan inte har dragkrok). Med en adapter 13-7 pol touchar kabeln nästan i marken.

Min TM3 2021 är usa-byggd. På vänstersidan linjerar inga dörrar/lister och handtagen sitter 3-4mm insjunkna. Högra sidan är perfekt!
 
richardtenggren
P para skrev:
kollade du hur elkontakten till dragkroken sitter? Där kan vi prata värdelös placering. Riktad nedåt under bilen så man inte ser utan att ligga på,rygg under bilen. Men man lär sig sätta i den efter ett 10-tal gånger.
( nu var du i usa och då antar jag att en sedan inte har dragkrok). Med en adapter 13-7 pol touchar kabeln nästan i marken.

Min TM3 2021 är usa-byggd. På vänstersidan linjerar inga dörrar/lister och handtagen sitter 3-4mm insjunkna. Högra sidan är perfekt!
På min Y sitter uttaget rakt bakåt, men det är lite trångt när man har adapter för 7-13-poligt. Men ska bygga om släpet till 13-poligt för att slippa adaptern :)
Min bil är förövrigt byggd i Berlin och har bra passform på alla paneler, det enda felet jag hittat är att de målat lite tunt på ett litet hörn/kant på den främre bumpern, så lyser igenom lite.
 
J JohanLun skrev:
Men är det kabeln eller porten som pajar? Har bara haft en iPhone och den överlevde, men jag hade den i aktivt bruk rätt kort tid. Den funkar fortfarande, men jag har den numera endast att hitta vår katt mha airtag...
Oftast kabeln, men har varit med om att porten lossnat från PCB också på en skräpprodukt (kina pannlampa) aldrig att portrn i sig gett sig.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Nu är ju inte Tesla någon premiumbil vad gäller komfort och kvalitet, de lever på att de ligger långt framme med teknik och eldrift.
Enligt dig borde då de mest missnöjda förarna köra typ tyska premiumbilar o liknande? (djaclogik)

Det är knappast så det ser ut…
Intressant uttryck det där, premiumbil, det har säkert sin betydelse för dig men det har blivit allt svårare att använda. Traditionellt var det ju i princip de tre tyska tillverkarna som kunde betecknas så, de hade bättre tekniska lösningar på det mesta, med gedigna, och överlag premiumkvalité, komfort, osv, när de började tillverka småsyskon till de etablerade modellerna blev de populära just därför att man för första gången kunde få en mindre bil med kvalité, lösningar som ärvdes nedåt i modellkedjan.

Bilbranchen analyseras ju närgånget och idag vill jag påstå att det finns inga premiumtillverkare av vanliga bilar, de har enstaka premium modeller men nästan alla de vanliga är i princip som alla andra och betsår av många inköpte komponenter och system som de hjälpligt får att funka med varandra.

Rena premiumtillverkare är nischade, som Bentley tex, de har inga billiga bruksbilar utan bara top end produkter.

Detta tror jag också är anledningen till besvikna ägare, man köper en bl från ett gammalt premiummärke och upptäcker att den är rätt lik den förra man hade.

Tesla är annorlunda, som ägare är jag lite försiktig när folk frågar just för att det är lite annorlunda, bra eller dåligt får var och en bedöma men det finns styrkor som hela branschen är avundsjuka på och det är nog detta som gör bilarna populära hos de som trivs med dem och impopulära hos de andra.

Är teknikintresserad har mycket elbilar runt mig, tror inte det finns så många elbilar som i traditionell ening kan betecknas som premium. Jag vet tex inte hur en EQS står sig mot en S-klass, som ju är en väldigt fint balanserad bil?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Däck gör en stor skillnad, både kvalisort, märke och storlek. Min Våffla bullrade en hel del med original Continental. Bytte till Michelin, blev väldig skillnad på ljudnivån i motorvägsfart.

Just Tesla har väl i många år dragits med upplevda höga bullernivåer. Kunde man inte uppdatera framrutorna, eller om det var nån list som byttes för det lät en hel del?
Jag tror du har rätt, det har gjorts uppgraderingar men jag upplever egentligen att det bara är däcksljudet som är störande, det går antagligen att isolera bort bättre men det har jag bara upplevt på stora autobahnlok, inte på medelstora bilar av något märke.
 
Nog är tyskarna premium i många avseenden fortfarande. Kolla bara på EQS och i7. Fast dom är nog ytterligare en novå och ligger i lyx segmentet precis som Bentley.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.