Ska såga ut en limträpelare som är 90x90 för att lägga på överliggare, se bild nedan. Hur sågar man ut sidorna på det här sättet på bästa sätt och utan risk för att pelaren spricker?

Japansk såg, handöverfräs eller vad?

Träliknande objekt, enkelt, vertikalt format, beige toner, skuggat, stiliserat, abstrakt illustration, neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Düsseldorff
Du kan såga med vad du vill men vad du ska välja beror ju på kravet på precision. Snackar vi +-1 mm eller får det diffa mer?

AXS
4 snitt med cirkelsåg och ta det överblivna med valfri handsåg.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du kan såga med vad du vill men vad du ska välja beror ju på kravet på precision. Snackar vi +-1 mm eller får det diffa mer?
Bärlinan/gaveln får gärna vara jämn med pelaren, så max +/- 1mm.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
4 snitt med cirkelsåg och ta det överblivna med valfri handsåg.
Med cirkelsåg blir det väl två stycken snitt?

Düsseldorff
J Johan Larsson9794 skrev:
Bärlinan/gaveln får gärna vara jämn med pelaren, så max +/- 1mm.
Ok, om precisionen är så tight skulle jag fräsa.

Düsseldorff
Med cirkelsåg blir det väl två stycken snitt?
Nej, fyra

Fogsvans, trimma med stämjärn och tålamod. Sen en kall dryck som kronan på verket. Om du inte har bråttom alltså.

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Ska snittet vara 90mm djupt/högt?

Ska såga ut en limträpelare som är 90x90 för att lägga på överliggare, se bild nedan. Hur sågar man ut sidorna på det här sättet på bästa sätt och utan risk för att pelaren spricker?

Japansk såg, handöverfräs eller vad?

[bild]
Godtycklig handsåg, bara den är vass. Japansågar är väldigt benägna att fortsätta rakt fram så kommer du rakt från början blir det rakt men en snestart är svårare att fixa än med en "vanlig" såg. Har man lärt sig finmotoriken för en vanlig såg tycker jag att de är trevligare, men det är väldigt mycket en fråga om personlig smak där.
Sen kan det vara idé att öva på att såga rakt några snitt innan du ger dig på det snitt som räknas. Rista (med kniv!) raka linjer på det som ska bort och öva på att såga på spillsidan av knivskäret. Lyckas du inte såga perfekt längs knivsnittet är det bättre att såga i spillvirket och karva sig tillbaka till linjen med stämjärn.
Överhandsfräs tror jag i den här situationen är tveksamt om du måste ner 45mm i arbetsstycket.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Frågan är väl var du har att tillgå?

Har du tillgång till kap-/gersåg eller bordssåg skulle jag välja någon av dem.

Absolut inte handöverfräs, möjligtvis en som är fäst i bord.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fräs, bordssåg eller kapgersåg är att göra allt väldigt krångligt.
Cirkelsåg med något som guidar den och japansåg för de sista som cirkeln lämnar i hörnen brukar jag använda. Som någon skriver ovan, märk upp ordentligt med streck och markera det ska bort med kryss. Putsa efter med ett brett stämjärn om det behövs.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fogsvans och yxa.

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fogsvans och yxa.
Fogsvansen är väl inte helt nödvändig men underlättar?

• Haha
arasmus och 1 till
  • Laddar…
A
Låt mig föreslå bandsåg! Men enklast är att du berättar vilka verktyg du har och hur många bitar du behöver.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.